הצעת החוק של אבי מעוז: שיעורים על נטייה מינית - רק מכיתה ט' ובאישור ההורים

בדרך לסערה נוספת בכנסת • סגן השר יעלה הצעת חוק חדשה, שבה הוא מבקש לקבוע תנאים לשיח על נטייה מינית וזהות מגדרית, וביניהם: הסכמת התלמידים ואישור בכתב של 75% מההורים • המדיניות של משרד החינוך היא ללמד את הנושא החל מכיתה ז', אך רק לפני שבוע אמר השר קיש כי יבחן מתי נכון לעסוק בתכנים אלו • ביקורת בארגונים ליברליים: "הגבלה הזויה" • לשכת שר החינוך: "עמדת קיש והמשרד קובעת"

אבי מעוז, צילום: אורן בן חקון

הצעת חוק חדשה, אותה יוזם ח"כ סגן השר אבי מעוז, מבקשת לקבוע בחוק כי בתי ספר יוכלו להעביר שיעור, פעילות או שיחה על נטייה מינית וזהות מגדרית רק מכיתה ט' ובתנאי שהתלמידים הסכימו לכך ושלפחות 75% מההורים העבירו הסכמה בכתב. מעוז מבקש גם לאסור בחוק את העברת תכנים אלו לפני כיתה ט'.

על פי הצעת החוק מנהל בית הספר לא יאפשר מסירת שיעור בנושאים הללו. ומכיתה ט' ומעלה יתאפשר להעלות את הנושא רק אם התקיימו תנאים מיוחדים: מנהל המוסד אישר בכתב שלדעתו קיים צורך בהעלאת הנושא ושהפעילות תיערך על ידי גורמים מקצועי שהוכשר לדון בנושאים הללו. כמו כן, ניתן יהיה ללמד את הנושאים הללו רק בתנאי שהודיעו להורים מראש על הכוונה להעלות את הנושא, כאשר לפחות 75% מהורי התלמידים בכיתה אישרו את השיחה, שלחו הסכמה בכתב וגם התלמיד הביע את הסכמתו להשתתף בפעילות.

<< בעקבות פרסום הצעת החוק: סערה במערכת הפוליטית ובקרב הארגונים הליברליים | כל התגובות >> 

תלמידי תיכון. למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה, צילום: יהושע יוסף

בדברי ההסבר להצעה נאמר כי היא נועדה "לעגן את זכותו הבסיסית של הורה לקבל החלטות בנוגע לטיפול וגידול ילדיו במסגרת מוסד הלימודים" על פי ההסבר "בשל אימוץ ערכים פרוגרסיביים, שמקורם זר, רחוק ומוזר, יש המבקשים לפקפק ביסודות הבריאה ומבקשים לעודד ו/או לאפשר בנקל שינוי לכאורה של הזהות הביולוגית של בני האדם".

מעוז מסביר כי "עצם העלאת נושאים מעין אלו על סדר היום כרוכה באופן אינהרנטי בחשש לפגיעה בלתי הפיכה בטובתם ובשלומם של התלמידים, תוך חשיפתם למגוון סיכונים". לטענתו, "מנייר עמדה של משרד החינוך בנושא מניעת אובדנות בקהילה הטרנסית (מיום 16.8.2020), עולה כי לאלו הנמנים על 'קהילה' זו, קיים סיכון מוגבר לאובדנות ולשלל סיכונים הכוללים סיכון גבוה לאלימות פיזית, נפשית ומינית. משכך, אין כל מקום להעלות נושאים אלו על סדר יומם של תלמידים, באשר עצם העלאת הנושאים על סדר היום עלולה להיות הרת סיכון לתלמידים רבים". 

שר החינוך יואב קיש, צילום: אורן בן חקון

החוק יוגש בימים הקרובים על ידי חבר קואליציה אחר

מעוז מכהן כסגן שר ועל כן אינו יכול להגיש הצעות חוק פרטיות, אך לדברי אנשיו בימים הקרובים יעלה את הצעת החוק דרך חבר כנסת אחר מהקואליציה. סגן השר מעוז מסר: "הבטחנו במערכת הבחירות שנעשה הכל כדי לשמור על הילדים שלנו מהטרלול הפרוגרסיבי שהתפשט במערכת החינוך. חוק ההגנה על הילדים שיזמתי, ושבעזרת השם אצליח לקדם, הוא חוק חשוב מאין כמותו שייתן מענה אמיתי לחששות של ההורים בדבר הנושאים שילדיהם לומדים. על כל אחד מחברי הקואליציה מוטלת האחריות לקדם את החוק הזה - אלו הילדים שלנו, זו שרשרת הדורות שלנו". 

שר החינוך קיש: "מערכת יחסים - גם להט"בית, גם בין גברים לנשים - זה אירוע שצריך להבחין היטב מתי מדברים עליו" // צילום: ערוץ הכנסת

ביקורת על ההצעה של מעוז: "מוכיח את עמדותיו הלהט"בופוביות"

נציין כי בפועל המדיניות במשרד החינוך היא להעביר שיעורים על נטייה מינית מכיתה ז', אך יש מורים שמקיימים שיחות עם התלמידים אפילו בגילים צעירים יותר. לאחרונה, במהלך דיון בכנסת, אמר שר החינוך יואב קיש בתשובה לח"כ יוראי להב הרצנו: "אין לי תשובה להגיד לך בצורה מדויקת מאיזה גיל זה קורה - מתי מתחילים לדבר עם תלמידים על נטייה מינית בכלל, זה משהו שאני רוצה לבדוק". 

מור נהרי, מנכ"לית חוש"ן- ארגון החינוך של הקהילה הגאה, מסרה בתגובה: "שוב אבי מעוז מוכיח בצורה ברורה את עמדותיו הלהט"בופוביות והמסוכנות כלפי הנוער הגאה בבתי הספר. הניסיון לצייר את סדנאות חוש"ן בבתי הספר כבעיה ולא כפתרון לבטחון הנוער, הוא ניסיון שקרי המונע מרוע ושנאה.

"סדנאות החינוך לסובלנות מצילות חיים ומאפשרות לנוער להיות בטוח ומוגן בין כתלי בתי הספר. אנחנו דורשות מראש הממשלה ומשר החינוך, שהבטיחו שלא תהיה פגיעה בנוער הגאה, לנקוט עמדה ברורה כנגד ההצעות המסוכנות הללו, ולהביע עמדה ברורה בעד ביטחונו של הנוער במערכת החינוך", נמסר מנהרי.

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, מסר: "ההגבלה החדשה וההזויה של מעוז רק מדגישה כמה חשוב שילדים לא יחשפו אליו ואל התכנים החשוכים שלו בגיל צעיר. מעוז, טאו, קוסטינר ושאר הרבנים לא הבינו שאנחנו כבר מזמן לא בימי הביניים, ואנחנו חייבים לדפוק להם ברקס עכשיו לפני שיקבלו את מבוקשם ויהפכו את ישראל לתאומה של איראן".

מלשכת שר החינוך קיש נמסר בתגובה: "הצעות חקיקה פרטיות מוגשות לוועדת שרים לחקיקה ובנושאי חינוך עמדת השר יואב קיש והמשרד היא הקובעת. סגן השר אבי מעוז לא פנה למשרד החינוך ואין שום כוונה להתייחס להצעות חוק פרטיות ותאורטיות".

נועם (דבול) דביר סייע בהכנת הידיעה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר