תוכנית קרעי נחשפת: התאגיד יקוצץ, השוק ישנה את פניו

בצל המחאה נגד סגירת השידור הציבורי: פרטיה המלאים של תוכנית שר התקשורת קרעי נחשפים • התאגיד לא ייסגר, בינתיים: חטיבת החדשות תקוצץ באופן דרמטי, אך תקציבי ההפקות יישארו בכאן • הרגולציה על הערוצים המסחריים תצומצם • הוט ויס יוכלו לשדר פרסומות • נטפליקס ודיסני יחויבו להשקיע ביצירה ישראלית

השר קרעי, צילום: גדעון מרקוביץ', Thinkstock

שישה ימים לפני שיציג שר התקשורת שלמה קרעי את  הרפורמה בענף, פרטיה המלאים מתפרסמים כאן לראשונה, כשבמרכזה קיצוץ מסיבי בחטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי.

התוכנית מתפרסמת בצל מחאה ציבורית נרחבת סביב הרצון של קרעי לסגור את תאגיד השידור. מדובר ברפורמה מקיפה שאותה הונחה המשרד להכין סמוך למועד כניסתו של קרעי לתפקידו. התוכנית עוד עשויה לעבור שינויים קלים עד ליום שלישי בשבוע הבא, המועד שבו יציג קרעי את התוכנית במסיבת עיתונאים.

מפגינים נגד סגירת התאגיד, צילום: גדעון מרקוביץ'

נכון לעכשיו, על פי הרפורמה, תאגיד השידור הציבורי "כאן" לא ייסגר, אולם תקציבו יצטמצם דרמטית. מחלקות רבות בו ייסגרו ואילו חטיבת החדשות, הכוללת את שידורי האקטואליה של ערוץ 11 ואת תחנת הרדיו רשת ב', יספגו קיצוץ משמעותי מאוד בתקציב. חלק אחר מתחנות הרדיו של התאגיד יופרטו ויועברו לידיים פרטיות.

עוד מסתמן כי הרגולציה על הערוצים המסחריים - קשת 12, רשת 13 ועכשיו 14, תצומצם וחברות אלה ישוחררו מחלק ניכר מחובותיהן. עוד מהלך שנשקל: ביטול הרגולציה גם מחברות החדשות בערוצים 12 ו־13 מה שיחזק את שליטת בעלי הערוצים גם על תוכני החדשות.

רפורמה דרמטית. נתניהו, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

לא רק סמכויות הרשות השנייה יצומצמו, אלא גם מועצת הכבלים והלוויין האחראית על שידורי "הוט" ו"יס". במסגרת זו יתאפשר לחברות אלה לשדר לראשונה פרסומות במהלך שידוריהן. על פי התוכנית מהלך זה עשוי להוריד את מחירי המנוי החודשי לחברות אלה. נשקלת גם אפשרות לשנות את שיטת המדרוג של צפיית הטלוויזיה, הנחשבת מיושנת, לשיטה מתקדמת ומדויקת יותר.

עוד ברפורמה - נטפליקס ודיסני פלוס הפועלות בישראל יחוייבו בהשקעה בהפקות מקור ישראליות וזאת על מנת לעודד את היצירה המקומית. ייקבע רף הכנסות לחברות שידור אחרות כמו סלקום טי.וי, פרטנר טי.וי ודומיהן, שבמידה שיעבור - ייאלצו גם חברות אלה להכניס שידורי מקור ישראליים.

רפורמת קרעי, צילום: ללא

התוכניות שנגנזו

למרות הביקורת על כך שסגירת התאגיד או קיצוץ בתקציבו ייפגע ביצירה המקומית, בשלב הזה אין כוונה להעביר את תקציב היצירה המקומית לרשתות השידור האחרות. כמו כן, קרעי שקל לבטל את חובת הפרסום בעיתונות הכתובה, אך בשלב זה אין כוונה להכניס זאת כחלק מהרפורמה. המהלך, אם היה יוצא לפועל, היה פוגע בהכנסות העיתונים כיוון שהם היו מאבדים את מודעות התכנון והבנייה, פרסום מכרזים ממשלתיים ועוד.   

המחשבה שעומדת בבסיס הרפורמה בתקשורת היא בעיקר גיוון בתכנים ובתוכני החדשות, הורדת הרגולציה כחלק מתפיסת עולם כלכלית ליברלית, לקדם את התקשורת המשודרת הישראלית שכרגע סובלת מטכנולוגיה נחותה לעומת מדינות המערב, וזאת בשל עודף הרגולציה, וכן הורדת המחירים לצריכת טלוויזיה בכבלים ובלוויין.

התאגיד לא ייסגר. בינתיים. קרעי, צילום: אורן בן חקון

למרות שהתוכנית צפויה לספוג ביקורת מצד גורמים חזקים בענף התקשורת, מדובר באחת מתוכניות הדגל של ממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו, יחד עם הרפורמה המשפטית והרפורמה בהתיישבות. ההערכה היא כי למרות המחאות שנשמעות בימים אלו נגד התוכנית, ככל שהדברים יהיו טעונים גם חקיקה, קרעי והקואליציה יעמדו בתוקף על מנת לאשר אותה וליישם את מדיניות הימין.

"שעת חירום"

רק ביום ראשון האחרון עיתונאים רבים מכל כלי התקשורת בארץ התייצבו בכנס החירום שנערך במרכז ברודט בתל אביב, ומחו נגד כוונת הממשלה לסגור את תאגיד השידור. "בין אם אתם שמאלנים או ימנים, תומכי נתניהו או מתנגדיו, זוהי שעת חירום לתקשורת החופשית בישראל", אמר מנכ"ל חדשות 12, אבי וייס.

מנכ"ל התאגיד גולן יוכפז, צילום: גדעון מרקוביץ'

תומכת נוספת בתאגיד הציבור הייתה אילנה דיין, שציינה: "יש דברים שאפשר להתווכח עליהם, כמו פסקת ההתגברות, ויש דברים מעל לכל ויכוח. להפריט שידור ציבורי זה להרוג את השידור הציבורי, היום כולנו כאן". חבר הכנסת לשעבר ועובד התאגיד בהווה יגאל גואטה הוסיף: "השר קרעי - אם תנסה להשתיק אותנו – נבוא מהחלון. אם תסגור את החלון - נשבור את התקרה".                

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר