מיני-ריבונות, ציר עוקף משרד הביטחון ועוד מאות אלפי מתיישבים: הממשלה מתכננת מהפכה ביהודה ושומרון 

אחרי הרפורמה במערכת המשפט: בממשלה מתכננים שורת צעדים חסרי תקדים שיהוו מהפכה במדיניות הישראלית ביהודה ושומרון • במוקד: אישור אלפי תוכניות בנייה, סיפוח של מיליוני פלשתינים לנתונים הרשמיים והוצאת המינהל האזרחי מידי משרד הביטחון • המהפכה - והסערה - הבאה

הגרעון גדל והכנסות המדינה יורדות. רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ' (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

ממשלת הימין בראשות רה"מ בנימין נתניהו ממשיכה למהפכה הבאה שתעורר הדים: הרפורמה בהתיישבות ביהודה ושומרון. מאז כינון הממשלה, ועל רקע הניסיון להסדיר את תחומי האחריות בין שר הביטחון יואב גלנט לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', המשמש שר במשרד הביטחון, נידונים בימים אלה בשורותיה שורה ארוכה של צעדים משמעותיים וחסרי תקדים להסדרת היישובים היהודיים ביהודה ושומרון.

שלשום, במהלך פגישתו של גלנט עם ראשי היישובים ביו"ש, נחשפו כמה מהצעדים המתוכננים (נוסף על הנושאים הקשורים ליו"ש ומופיעים בהסכמים הקואליציוניים: הכשרת היישוב אביתר, שינוי חוק ההתנתקות שיאפשר את פעילות הישיבה בחומש, חיבור ההתיישבות החדשה לתשתיות, ועוד).

בין המהלכים שמתכוונת הממשלה להוציא לפועל: כינוס מיידי של מת"ע, מועצת התכנון העליונה של יו"ש, לאישור אלפי תוכניות בנייה שנעצרו בשנה וחצי האחרונות, בתקופת הממשלה הקודמת, ואישורן של כ־18 אלף יחידות דיור חדשות בחודשים הקרובים.

הרפורמה ביו"ש, צילום: אורן בן חקון

עוד יוחלט כי מת"ע, שהתכנסה פעמיים בלבד בזמנם של נפתלי בנט ויאיר לפיד כראשי ממשלה, ופעם אחת בכל שלושה חודשים בתקופת ממשלות נתניהו, תתכנס כעת פעם בחודש. לצידה תקום "ועדת מת"ע קטנה" לאישורי בנייה שאינה של יחידות דיור, כמו של גני ילדים ומבני תעשייה, שתתכנס באופן תכוף יותר - בכל שבועיים־שלושה - כדי לאשר תוכניות.

ציר עוקף משרד הביטחון

משתמע מכך שהיעד המסתמן שסימנו לעצמם שרי הממשלה הנוכחית הוא תוספת של מאות אלפי תושבים חדשים ביהודה ושומרון בשנים הקרובות. לפיכך הבשורה הבאה חשובה גם היא להתיישבות: במקום חמש חתימות של הדרג המדיני, הנדרשות כעת בהליכי התכנון והבנייה, יירד מספר החתימות לשתיים או שלוש בלבד. ההערכה היא כי המהלך יקצר את ההליכים לכל יחידת דיור, מהתכנון ועד לבנייה בפועל, בחודשים ארוכים, ויגביר את קצב הבנייה בהתנחלויות.

גלנט עם ראשי הרשויות. בישיבה נחשפו כמה מהצעדים המתוכננים, צילום: ללא קרדיט
סמוטריץ', גלנט ומתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן. הכוונה היא לאזרח את המינהל האזרחי, צילום: ללא קרדיט

עוד החלטה המתגבשת בימים אלה, היא "אזרוח" המינהל האזרחי והכנסת משרדי ממשלה נוספים להסדר, שבו יוכלו לעמוד ישירות מול הרשויות ומול האזרחים ללא צורך בתיווך משרד הביטחון ואלוף הפיקוד. אמש התקיימה כבר פגישה משולשת בין גלנט, השר סמוטריץ ונתניהו כדי להסדיר את העברת הסמכויות האזרחיות לאחריותו של סמוטריץ. יש מי שיראו בכך ציר עוקף משרד הביטחון והצבא. בכל אופן, ההחלטה הזאת אמורה "לנרמל" את חייהם של תושבי יו"ש ולהשוות אותם לאלה של המתגוררים בשאר חלקי הארץ. במסגרת זו תוגבר למשל האכיפה של המשרד להגנת הסביבה, שיוכל לפקח ולאכוף ישירות שפיכת ביוב לא מבוקרת, שריפות פסולת והטמנת פסולת באופן לא מורשה ביישובים הערביים באזור.

אזור יהודה ושומרון, צילום: אי.אף.פי
חברון. מיליוני פלשתינים יהיו חלק מהנתונים הרשמיים של הממשלה, צילום: אי.פי.איי

הפלשתינים במספרים

עוד הצעה שנידונה כעת ברצינות, שאף קיבלה ביטוי בפגישת ראשי היישובים עם שר הביטחון, היא לשנות את הנתונים הרשמיים של משרדי הממשלה הרלוונטיים, כך שבמקום חצי מיליון תושבים ביו"ש יגיע מספרם ל־2.5 מיליון, כולל התושבים הערבים.

ההיגיון העומד מאחורי המהלך הוא כי כשמבקשים לתכנן סלילת כביש או שימוש אחר בתשתיות בשטח, המספר האמיתי של הנוסעים בכביש או המשתמשים באותה תשתית הוא לא רק מספר התושבים היהודים, אלא גם הערבים. אחרים יכולים לראות בהחלטה כזו, אם תתקבל, מיני־סיפוח, כזה הסופר את ערביי יו"ש כמניין תושבי האזור המקבלים שירות ממדינת ישראל בתחומים מסוימים.

כבישים רעועים וישנים ביו"ש, צילום: ללא קרדיט

החלטות נוספות הנידונות כעת לקראת החלטה סופית של הממשלה: השלמת פרויקטים שנעצרו בתקופת הממשלה הקודמת, בעיקר סלילות כבישים ופיתוח כבישים קיימים; הוספת מרכיבי ביטחון בדרכים וסביב היישובים, כמו מצלמות, גדרות ואמצעי אבטחה מתקדמים אחרים, והגברת הפיקוח על חוקי התנועה; והוספת כוח אדם למטרות אבטחה הללו באזור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר