רוב מצביעי הליכוד: בג"ץ צדק בפסיקת דרעי

65% מהציבור במדינה מסכים עם פסיקת בג"ץ שלפיה דרעי לא יכול לכהן כשר - כך עולה מסקר "ישראל היום" ומאגר מוחות • גם רוב מצביעי הציונות הדתית הסכימו עם הפסיקה • רוב הנשאלים סוברים שעל רה"מ נתניהו למנות שרים חלופיים • עם זאת, רוב מוחלט בציבור סבור שהרפורמה המשפטית לא צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות של הממשלה • כל הנתונים

סמוטריץ, דרעי ונתניהו , צילום: אורן בן חקון

רוב הציבור בישראל, לרבות מצביעי הליכוד והציונות הדתית, מסכימים עם פסיקת בג"ץ שלפיה אריה דרעי לא יכול לכהן כשר - כך עולה מסקר שנערך על ידי מכון מאגר מוחות בראשות פרופ' יצחק כ"ץ, עבור "ישראל היום".

דרעי יוצא מביתו למול מאות תומכים, לראשונה מאז פסיקת בג"ץ על פסילתו // צילום: יוני ריקנר

לשאלה "מה עמדתך בעניין פסיקת בג"ץ שלפיה אריה דרעי לא יוכל לכהן כשר" - 65% ענו כי הם מסכימים עם קביעתו של בג"ץ, וכי אדם שהורשע פעמיים לא יכול לכהן כשר. 22% השיבו כי הם לא מסכימים עם השופטים ולטעמם בג"ץ לא צריך להתערב בנושא. 13% ענו שהם לא יודעים.

 

בחלוקה למפלגות, עולות תוצאות מעניינות ולפיהן 57% ממצביעי הליכוד מסכימים עם פסיקת בג"ץ בעניין דרעי. בציונות הדתית - 42% מסכימים עם בג"ץ, 40% מתנגדים ו־18% לא יודעים. בקרב מצביעי ש"ס ויהדות התורה רק 22% הסכימו עם הפסיקה.

באשר לשאלה כיצד נתניהו צריך לפעול לאחר פסיקת בג"ץ - 45% מכלל המדגם השיבו כי נתניהו צריך לפטר את דרעי, 25% חושבים כי דרעי צריך להתפטר בעצמו, 15% סוברים כי נתניהו לא צריך לכבד את פסיקת בג"ץ, ו־15% לא יודעים.

רוב הציבור: למנות שרים חלופיים

בהנחה שדרעי יפוטר או יתפטר, משתתפי הסקר נשאלו כיצד צריך לנהוג ראש הממשלה נתניהו. 54% ענו כי יש למנות שרים חלופיים בקואליציה הנוכחית, 18% תומכים בשינוי הרכב הקואליציה, 9% חושבים כי צריך ללכת לבחירות, ו־9% סוברים כי אין צורך לציית לפסיקת בג"ץ, גם אם זה יוביל למשבר חוקתי. 10% ענו שאינם יודעים. בתשובה לשאלה זו, 38% מבוחרי ש"ס תומכים באפשרות לא לציית לפסיקת בג"ץ, וכך חושבים גם 30% ממצביעי יהדות התורה.

מהסקר עולה כי  רוב הציבור חושב שהרפורמה המשפטית היא לא הנושא הכי חשוב שהממשלה צריכה להתמקד בו, אלא רק הנושא הרביעי בחשובות: אחרי יוקר המחיה, המצב הביטחוני והשסע החברתי. 66% מהנשאלים חושבים כי יוקר המחיה הוא הנושא החשוב ביותר שהממשלה צריכה לטפל בו, 11% חושבים כי המצב הביטחוני הוא הנושא החשוב ביותר, 8% השיבו כי השסע החברתי הוא הנושא הבוער, ואילו רק 7% הציבו את נושא הרפורמה המשפטית בראש סדר העדיפויות של הממשלה החדשה.

כאשר נכנסים למרכיבי הרפורמה עצמה, עולה כי יש רוב בציבור אשר תומך בפסקת התגברות אך ישנה מחלוקת באיזה רוב.  בתשובה לשאלה על כוונת הממשלה לחוקק פסקת התגברות, 29% מהנשאלים בסקר מתנגדים לפסקת התגברות, 26% בעד פסקת ההתגברות ברוב של 61 כפי שמתכננים לוין ורוטמן, ואילו 20% בעד פסקות התגברות ברוב גדול יותר. 25% אמרו כי הם לא יודעים. נתון מעניין בחלוקה למפלגות מראה כי 51% ממצביעי המחנה הממלכתי תומכים בפסקת התגברות, אך רובם סבור כי יש לעשות זאת ברוב גדול מ־61. בקרב מצביעי הקואליציה יש רוב לפסקת התגברות ברוב של 61.

גם בליכוד: יוקר המחיה בראש

בחלוקה למפלגות הקואליציה, 70% ממצביעי הליכוד חושבים כי יוקר המחיה הוא הנושא הכי חשוב ורק 8% ממצביעי הליכוד בחרו בנושא המשפטי בראש סדר העדיפויות.

רוב מצביעי הליכוד תומכים ברפורמה, אך גם בהדחת דרעי, צילום: לירון מולדובן

גם במפלגות ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית ועוצמה יהודית, ישנו רוב מובהק שבחר כנושא הראשון שהממשלה צריכה לטפל בו הוא יוקר המחיה. גם מצביעי האופוזיציה מייחסים חשיבות עליונה קודם לנושא הכלכלי, אך בניגוד למפלגות הקואליציה הנושא השני בחשיבותו אצל מצביעי יש עתיד, המחנה הממלכתי והעבודה הוא השסע החברתי.

לפי הסקר, רוב הציבור מתנגד לשינוי שיטת בחירת השופטים. בתשובה לשאלה "מה דעתך לגביי שינוי שיטת בחירת השופטים, כך שלקואליציה יש רוב אוטומטי בוועדה לבחירת שופטים", 45% מהנשאלים מתנגדים לשינוי, 35% בעד ואילו 17% לא יודעים.

מבין מצביעי הליכוד, רק 46% תומכים בשינוי שיטת בחירת השופטים, 32% נגד ואילו 22% לא יודעים. 

בתשובה לשאלה כיצד ראוי לקדם את הרפורמה המשפטית המוצעת כיום - 31% מבין כלל המדגם תומכים בניסיון להגיע להידברות ולפשרות עם האופוזיציה, 25% ענו שיש לקדמה במהירות האפשרית בקולות הקואליציה בלבד, 26% ענו כי לא צריך לקדם כלל את הרפורמה ו־18% אינם יודעים. בחלוקה למפלגות, בליכוד יש רוב דחוק עם 32% שתומכים בקידום הרפורמה תוך פשרות עם האופוזיציה, מול 30% שתומכים בקידום הרפורמה במהירות האפשרית ללא פשרות ו־21% לא יודעים.

הסקר נערך על ידי מאגר מוחות - מכון מחקר וייעוץ בינתחומי בע"מ, בניהולו של פרופ' יצחק כ"ץ, בשיטות מדעיות מקובלות, בשיטה של פאנל אינטרנטי בתאריכים 19 בינואר 2023 עד 20 בינואר 2023 בקרב 562 איש, שהוא מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל (בני 18 ומעלה). הדגם מאפשר הסקת מסקנות ברמת ביטחון של 95%, עם טעות דגימה של 4.3%

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר