מתקפת הרבנים על אוחנה, הח"כים הנורווגים והקיזוזים: כל הציטוטים מישיבת סיעת הליכוד

ח"כ דוד ביטן קרא להגן על האמירות נגד יו"ר הכנסת, שהשיב: "אני לא תוקף רבנים" • לחברי הליכוד נאמר שבמפלגה שוקלים להכניס 10 ח"כים נורווגים, טלי גוטליב מחתה: " לא ראוי, עם ישראל מסתכל עלינו" • השרה רגב דרשה: אם אין קיזוזים לשרים, אין קיזוזים בכלל

בנימין נתניהו (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

במהלך ישיבת סיעת הליכוד שנערכה היום (שני) ח"כ ביטן ביקש להגן על יו"ר הכנסת אוחנה בעקבות מתקפות הרבנים נגדו, אך הוא השיב: "אני לא תוקף רבנים". כמו כן, ח"כ גוטליב מתחה ביקורת על הרעיון להכניס 10 ח"כים נורווגים.

באותה ישיבה שרת התחבורה מירי רגב מחתה על כך שבאופוזיציה לא מאפשרים לבצע קיזוז מול שרי הממשלה החדשים. בעקבות כך הציעה רגב לעצור את הקיזוזים גם בין שאר חברי הכנסת. כמו כן, בישיבת הסיעה נאמר כי במפלגה שוקלים להכניס 10 ח"כים נורווגים. אם המהלך ייצא לפועל, המשמעות היא שעשרה שרים מהליכוד יתפטרו מהכנסת. ח"כ טלי גוטליב מתחה ביקורת על המהלך ואמרה בישיבה: "עם ישראל מסתכל עלינו. לא ראוי בעליל שיהיו שליש נורווגים".

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. "לא אתקוף רבנים", צילום: אורן בן חקון
שרת התחבורה מירי רגב. זועמת על הקיזוזים, צילום: אורן בן חקון

החוק הנורווגי חוקק תחילה כהוראת שעה שאפשרה לשר אחד מכל סיעה להתפטר מהכנסת ובמקומו נכנס ח"כ חדש. ב-2020 שונה החוק והוא אפשר התפטרות של עד שליש מחברי הכנסת מאותה סיעה. ב-2021 ממשלת בנט-לפיד שינתה את החוק כך שבסיעה שבה ישנם ארבעה עד שישה חברי כנסת יוכלו להפסיק חברותם שלושה חברי כנסת, בסיעה שבה ישנם שבעה עד תשעה חברי כנסת יוכלו להפסיק חברותם ארבעה חברי כנסת, ובסיעה שבה עשרה חברי כנסת ומעלה יוכלו להפסיק חברותם חמישה חברי כנסת. החוק עורר ביקורת בגלל העובדה שהח"כ שנכנס במקום השר תלוי בו וגם בעקבות ההוצאה התקציבית הנדרשת לכל ח"כ נורווגי. 

על רקע הדיון בסיעת הליכוד סביב הח"כים הנורווגים, שר התרבות והספורט מיקי זוהר הגיש מוקדם יותר היום ליו"ר סיעת הליכוד ח"כ אופיר כץ את מכתב התפטרותו מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי.

ח"כ דוד ביטן. קרא להגן על אוחנה, צילום: אורן בן חקון
טלי גוטליב. "עם ישראל מסתכל עלינו", צילום: אורן בן חקון

נתניהו: "הממשלה הקודמת השאירה שורה של מחדלים"

במהלך הישיבה תקף רה"מ נתניהו את הממשלה היוצאת וטען כי השאירה לממשלתו ירושה קשה: "נכנסתי לתפקיד וגיליתי שורה של מחדלים וחידלון בשורה של תחומים. המחדל הראשון - ההפקרות בטיפול ביוקר המחייה. לא עשו כלום, שום דבר, ואפשרו למצב הזה להתדרדר. לא נקטו בפעולות שיכלו לנקוט בהם בזמן".

נתניהו נושא דברים בפתח ישיבת סיעת הליכוד, צילום: דוברות הליכוד

"אנחנו חייבים לפעול, אפגש עם שר האוצר הערב ונעשה זאת במשותף. מאמץ לאומי עליון מול חידלון גדול מאוד שירשנו. תמיד יותר קשה להיכנס אחרי שחפרו לך בור גדול אבל אין לנו ברירה אלא לפעול בצורה תקיפה, מושכלת ואפקטיבית", אמר נתניהו. 

"המחדל השני שניכר לעין הוא המחדל הבינלאומי", הוסיף נתניהו. "הייתה להם שנה שלמה לטפל במהלך הפלשתיני בעצרת האו"ם. רק בימים הבודדים שהיו לי אחרי שנכנסתי הצלחנו להזיז כמה מדינות לטובתנו. אם הייתה לי שנה שלמה הייתה כנראה תוצאה אחרת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר