תשתיות חסרות ותאונות. כביש 60 | צילום: אורן בן חקון

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים: 8 מיליארד שקלים יושקעו בכבישי יו"ש

עד היום רבים מהכבישים נסללו בצורה בעייתית, ללא שוליים וללא שטח בטוח לעקיפה - דבר שהוביל לתאונות דרכים קשות • במסגרת המו"מ בין הציונות הדתית לליכוד לקראת הקמת הממשלה, סוכם על תוכנית חומש לשיפור התשתיות ביו"ש

תקציב חסר תקדים יממן שדרוג משמעותי של הכבישים ביו"ש. ל"ישראל היום" נודע כי במסגרת ההסכם בין מפלגת הציונות הדתית לבין הליכוד, הוחלט כי לפחות שמונה מיליארד שקלים יושקעו במסגרת תוכנית חומש, כדי לשדרג את מערכת הכבישים ביו"ש.

מדובר בסכום אדיר שלא הושקע זה שנים ביו"ש. כך, למשל, ב־2020 התהדרה שרת התחבורה דאז, מירי רגב, בהקצאת סכום של 2.3 מיליארד שקלים לטובת הכבישים ביו"ש. עוד הוחלט כי בניגוד למצב בעבר, הסכום לא יגיע מתוקף הסכמים קואליציוניים אלא יועבר ממשרד האוצר למשרד התחבורה כתקציב ייעודי. בהסכם היו מעורבים גם גורמי מקצוע בהתיישבות, וביניהם אנשי מועצת בנימין בראשות ישראל גנץ.

כבישים רעועים וישנים ביו"ש, צילום: ללא קרדיט
לוין, נתניהו וסמוטריץ' (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

פקקים באורך קילומטרים

כבר שנים ארוכות שהכבישים ביהודה ושומרון אינם מתאימים לסדרי הגודל של האוכלוסייה. ביו"ש יש בין שניים לשלושה מיליון פלשתינים וכחצי מיליון ישראלים, שנעים יחד בצירים שנבנו למספר קטן של מכוניות. בעשורים האחרונים יש עלייה משמעותית במספר כלי הרכב שנוסעים בצירים המשותפים, ובעקבות כך נוצרים פקקי ענק של קילומטרים.

רבים מהכבישים נבנו בצורה בעייתית - ללא שוליים וללא שטח בטוח לעקיפה, דבר המוביל לתאונות קשות. בשנים האחרונות ננקטו צעדים מסוימים כדי להקל על התושבים ולהגביר את הבטיחות. בין השאר, הושקעו כשני מיליארד שקלים בשדרוג כמה כבישים, ובהם חלקים מכביש 60, הכביש שחוצה את יו"ש מצפון לדרום. לצד זאת הוקמו כמה רמזורים בצמתים מועדים לפורענות.

פקקים לכיוון מחסום חיזמה, צילום: מרים מחי, ארכיון

כביש 60 יוכפל

עם זאת, עדיין מדובר בטיפה בים, במיוחד לאור העובדה שבשנה האחרונה לא קידמה שרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי מאום, משום ש"חבל להשקיע במקום שבסופו של דבר לא יהיה חלק ממדינת ישראל הריבונית".

עם הכבישים שזקוקים בדחיפות לשדרוג נמנה כביש 60, שעל פי תכנון במסגרת תוכנית אב לתחבורה יו"ש אמור להיות מוכפל ולהפוך לכביש של ארבעה נתיבים. כמו כן, יש רצון להכפיל את כביש 55 לכיוון בקעת הירדן. ישנן גם תוכניות לסלילת כבישים מגוש עציון לבית שמש ולכיוון ים המלח, אך הפרטים על אילו כבישים ייסללו וישודרגו טרם נקבעו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...