נתניהו ובן גביר סיכמו: חוק עונש מוות למחבלים יעבור עד התקציב 

רה"מ המיועד ויו"ר עוצמת יהודית לא החליטו מה יהיה נוסח החוק, אך הכוונה היא שבן גביר יקדם חוק שייתן סמכות בחוק העונשין האזרחי • גם אם החוק יעבור - הסיכוי שימומש נמוך • כשהחוק הוצע בכנסת הקודמת, כמה חברי כנסה מהקואליציה המסתמנת לא הגיעו להצבעה

רה"מ המיועד נתניהו ויו"ר עוצמה יהודית בן גביר (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

במסגרת המו"מ הקואליציוני, מפלגת הליכוד ומפלגת עוצמה יהודית סיכמו על חקיקת חוק עונש מוות למחבלים עד העברת תקציב 2023. הצדדים לא סיכמו מה יהיה נוסח החוק, אך הכוונה היא שבן גביר יקדם חוק שייתן סמכות בחוק העונשין האזרחי למתן עונש מוות למחבלים. נציין כי עונש מוות למחבלים קיים היום רק בדין הצבאי. 

נדגיש כי גם אם החוק יעבור, הסיכוי שהוא ימומש ואכן יוטל על מחבלים עונש מוות הוא נמוך. ח"כ איתמר בן גביר ניסה להעביר את החוק ביוני האחרון יחד עם ח"כ מאי גולן מהליכוד. החוק בסופו של דבר לא עבר ומי שמתח ביקורת על תוכנו הוא שר האוצר אביגדור ליברמן. "עברתי על הצעת החוק של בן גביר, וזה ספין נטו", אמר אז ליברמן בראיון ל"ישראל היום". "זה כלי שנועד להרתיע, אתה חייב להחזיק אותו בארסנל למקרה קיצוני. כשאנחנו חתמנו על ההסכם הקואליציוני עם נתניהו, החוק שלנו עבר את הייעוץ המשפטי לממשלה".

מליאת הכנסת, צילום: אורן בן חקון

בן גביר אמר בתגובה כי התנגדותו של שר האוצר לחוק שהוא עצמו תמך בו בעבר היא טעות. הוא הוסיף כי בכוונתו לערוך הצבעה שמית ולתעד את הצבעת הח"כים מישראל ביתנו, "כדי שבמערכת הבחירות כולם יזכרו מי בעד מוות למחבלים ומי סיפר סיפורים". לדבריו, "אין כאן קואליציה או אופוזיציה, אלא צו ההיגיון המוסרי. כל מי שיתנגד לחוק, שיזכור לפני זה את משפחות הנרצחים".

אגב, באותה הצבעה על החוק של בן גביר, האופוזיציה שהייתה מורכבת בעיקר ממפלגות ימין, אפשרה דווקא חופש הצבעה. כמה חברי כנסת מהליכוד, וביניהם גם יו"ר המפלגה נתניהו, נעדרו מההצבעה. ממפלגת יהדות התורה החליטה שלא להגיע להצבעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר