שוב אמירה בעייתית של הבן. נתניהו במליאת הכנסת (ארכיון) | צילום: דודי ועקנין

חוסם עריקים: "חוק פיצול הליכוד" עבר בקריאה שלישית

ברוב של 63 תומכים למול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הסעיף שעליו סיכמה מפלגת השלטון במו"מ עם סיעות הקואליציה • המטרה: להחזיר את המצב לקדמותו, ובכך לקרקע מורדים מבית • רה"מ היוצא: "קונספט חדש בתולדות הדמוקרטיה, האשטאג תקפצו לנו"

חוק "פיצול הליכוד" עבר היום (שני) בכנסת בקריאה שלישית. מליאת הכנסת אישרה את ההצעה לתיקון מס' 51 ב"חוק הכנסת". הסעיף המכונה "חוק פיצול הליכוד" תוקן בכנסת הקודמת על ידי ממשלת בנט-לפיד, במטרה לערער את סיעת הליכוד. התיקון פתח לכל רביעיית חברי כנסת את האפשרות להצטרף בזמנו לקואליציה הקודמת.

סיעת הליכוד סיכמה במו"מ עם סיעות הקואליציה לבטל את האפשרות של ארבעה ח"כים להתפצל, ולהחזיר את החוק לנוסחו הקודם המאפשר רק לשליש סיעה להתפצל ממנה באופן שיאפשר לה לרוץ במסגרת סיעה קיימת בכנסת בבחירות שלאחר מכן. החוק עבר בקריאה ראשונה במהלך השבוע שעבר, כחלק מ"בליץ החקיקה" של ממשלת נתניהו השישית.

63 חברי כנסת תמכו בהצעה בקריאה השלישית מול 51 שהתנגדו. מעתה, לצורך התפלגות תידרש קבוצה של שני ח"כים לפחות, המהווים לפחות שליש מחברי הסיעה. "תיקון מס' 49 מקל על חברי כנסת מסיעות גדולות להתפלג מסיעתם, דבר העלול להביא לפגיעה בלכידות הסיעתית", נכתב בדברי ההסבר המתייחסים למצב הקיים. "יציבות סיעתית יש בה כדי לתרום לשיקוף מדויק יותר של תוצאות הבחירות וכך לחזק את אמון הציבור בנבחריו".

"האשטאג תקפצו לנו". לפיד על "חוק פיצול הליכוד" במליאת הכנסת היום, צילום: אורן בן חקון

לפיד: "פוליטיקה היא גלגל" 

ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד תקף את החוק בנאום שנשא במליאת הכנסת. "לקואליציה הנכנסת יש סיסמה חדשה: 'תקפצו לנו'", אמר לפיד, "חברי כנסת, שרים לעתיד, השופרות בתקשורת, ברשתות, כולם רצים עם זה, טוויטר, אינסטגרם, האשטאג תקפצו לנו. תקפצו לנו בסטורי".

"זה מה שהממשלה החדשה אומרת לאזרחי ישראל", הוסיף בנאומו, "אתם משלמים מיסים? תקפצו להם. אתם עובדים? תקפצו להם. אתם שולחים את הילדים שלכם לחינוך הממלכתי? תקפצו להם. זה קונספט חדש בתולדות הדמוקרטיה. זה מה שהם תמיד רצו: להיות ממשלה בלי לשאת באחריות של ממשלה. הם לא מנסים לשמור על איזון, אין להם עניין בחיים משותפים, במנהל תקין, בשמירת החוק, בשמירת הקופה הציבורית, באיזון בין יהדות לדמוקרטיה, בין ביטחון לזכויות אזרח". 

לפיד תקף גם את ההסכם של נתניהו עם הסיעות החרדיות. "המסר המרכזי של הממשלה הנכנסת הוא שאכפת להם רק מעצמם. לחרדים אכפת רק מהחרדים, לציונות הדתית אכפת רק מהמתנחלים, לליכודניקים אכפת רק מהמשפט של נתניהו. מי שלא הם, מי שלא כמוהם, מי שלא הצביע בשבילם, יכול לקפוץ להם". 

"העיקרון הזה, שממשלה אחראית לכל אזרחיה, מבוטל מבחינתם", הדגיש לפיד, "על כך אני רוצה להגיד להם, פוליטיקה היא גלגל. פעם אתה למעלה, פעם אתה למטה. פעם אתה בקואליציה ופעם אתה באופוזיציה. פעם אתה אומר לכל אזרחי ישראל שהם יכולים לקפוץ לך, ואז מגיעות בחירות, וזה בדיוק מה שהם יגידו לכם". 

השר ליברמן: "נתניהו מפחד מחברי סיעתו" 

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן תקף אף הוא את החקיקה במליאה: "מאז שנת 1996 אני מלווה הקמת קואליציות שונות ומשונות וקואליציה כזאת מעולם לא הייתה. זאת קואליציה שאף אחד לא מאמין לאף אחד, חוסר אמון מוחלט בין מרכיבי הקואליציה וגם בתוך המפלגות. הדיון על תיקון חוק הכנסת הוא רק הוכחה לכך".

"למה צריך לחוקק חוק שרק שליש סיעה תוכל לפרוש?", הוסיף ליברמן, "כי נתניהו מפחד מחבריו בתוך הליכוד וזה לא במקרה, הוא צודק. אף אחד בליכוד לא יודע מה הוא יקבל והוא מחזיק את כולם באוויר על מזבח הניסיון האישי שלו להיחלץ מתסבוכת משפטית. הוא מקריב מתחת לגלגלים גם את המדינה וגם את תנועתו". 

"קואליציה כזאת מעולם לא הייתה". שר האוצר היוצא ליברמן, צילום: יהושע יוסף

שר המשפטים ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי), התייחס לסוגיית האמון בין רכיבי הקואליציה המסתמנת. "החוק שאנחנו דנים בו עכשיו ובעיתוי שאנחנו דנים בו מעלה שאלה מעניינת", אמר השר סער. "ראש הממשלה המיועד לא מאמין לחברי סיעתו? הוא חייב להביא חסימה בכוח של הסעיף כדי שלא יפרשו? איזה סיבה הם נתנו לו עד היום לחשש כזה? הרי אתה לא שומע מהם ציוץ". 

יו"ר חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה האשים את החקיקה כפשיסטית. "יש ממשלה חדשה אז משנים חוקים בשביל להתאים. לא רק חוקים אלא גם חוקי-היסוד. הכול נזיל", תקף עודה. "מה שקרה עם המשטרים האפלים ביותר בהיסטוריה האנושית, שנבחרים בדרך דמוקרטית, אבל ישר אחרי הבחירות מתחילים לשנות חוקים עם אוריינטציה פשיסטית לחלוטין. הקואליציה לא תחזיק מעמד. אני נותן לכם שנה וחצי במקרה הטוב". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו