הרכבת הקבינט המדיני־ביטחוני: פחות שרים, יותר יעילות

ככל שמספר החברים בקבינט גדול יותר, ההספק שלו קטן יותר והסיכוי לזליגות מידע גובר • הפתרון: לצמצם היקפים, ואם לא יושגו הסכמות - לייסד "מטבחון" • המפתח: לנצל את ההזדמנות ולשנות עכשיו

נתניהו, כץ וברוורמן. לא יהיה קל לבצע שינויים בהיקף הקבינט לאחר שיוקם (ארכיון), צילום: אמיל סלמן

בשיח הציבורי המתנהל בימים אלה סביב הרכבה וסדר יומה של הממשלה המתגבשת נפקד מקומו של אחד המנגנונים החשובים בעבודתה - הקבינט המדיני־ביטחוני.

יוקרתו של גוף זה והשפעתו בנושאים הרי גורל למדינה יצרו מעמד מיוחד לשרי הקבינט והפכו את החברות בו נחשקת לרוב מפלגות הקואליציה, באופן שהשפיע על גודלו והרכבו ומתוך כך גם על יעילותו. זו העת לשנות זאת בהסכמה וליצור תנאים שיביאו לשיפור תהליכי עבודתו.

ועדת השרים לענייני הביטחון הלאומי, או בשמה המוכר - הקבינט המדיני־ביטחוני, נחשבה מאז ומעולם לחשובה וליוקרתית מבין ועדות השרים של הממשלה. בידיה של ועדה זו מופקדים נושאים דרמטיים לביטחון המדינה, לרבות החלטה על יציאה למלחמה, קביעת המדיניות הממשלתית בסוגיות הביטחון והחוץ ואישור התוכניות הרב־שנתיות להתעצמות צה"ל ולמוכנותו.

ישיבת הקבינט היוצא (ארכיון), צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

במאי 2017 אימצה הממשלה את המלצות ועדת עמידרור לעניין תהליכי עבודת הקבינט, ומאז הן מיושמות באופן שיטתי וכחלק משגרת יומו. בעקבות זאת, ניכר שיפור בעבודת המטה המקדימה ובאיכות דיוניו של הקבינט, אך הם עדיין סבלו מחולשות שמקורן בשיטת הממשל או בתרבות הדיון והניהול.

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על איכות דיוני הקבינט הוא גודלו והרכב חבריו. מספר גדול של שרים אמנם מאפשר הצגת מגוון רחב של דעות ונקודות מבט - כיאה לסוג הנושאים שנדונים בו - אך הוא גם מעורר קושי לכנס את השרים באופן תכוף, מאריך את משך הדיונים ומגדיל את הסיכונים לזליגת מידע.

גודל הקבינט ישפיע על הספקו ועל כמות הנושאים שבהם הוא ידון. יש לזכור כי כל אחד משרי הקבינט נמדד בעיקר בענייני המשרד הממשלתי שמופקד בידיו. פניותו לענייני הקבינט אינה בלתי מוגבלת.

כדי לייעל את עבודת הקבינט ולאפשר דיונים מעמיקים בנושאים הרבים שממתינים להכרעתו (נוסף על אלה שהוא יידרש להם בעקבות התרחשויות שונות) מוצע בעת הזו, עוד בטרם הושלמה הרכבת הממשלה, להגיע להסכמה על צמצום השרים שיכהנו בו. נכון יהיה להעמידו על מספר חד־ספרתי, ובהתאם להגביל גם את מספר המשתתפים בדיון להרכב המינימלי שנקבע בדו"ח עמידרור. אם לא תושג הסכמה כזו, כי אז נכון לפעול להסמכת צוות שרים מצומצם מתוך הקבינט ("מטבחון") לקבלת החלטות שוטפות בנושאים שיוגדרו על ידי הקבינט.

מי יהיו חברי הקבינט בממשלת נתניהו המסתמנת? (ארכיון), צילום: קובי גדעון, לע"מ

נוסף על כך, כדי למקד את הקבינט ולהפחית מכמות הנושאים שיובאו להכרעתו, נכון להקים ועדות משנה ולבזר להן חלק מהנושאים (בדומה לוועדת המשנה לעניין יצוא ביטחוני או ועדת השרים לעניין תוכניות הצטיידות).

נכון לבחון גם את מודל שרי הקבינט - שר או שניים שיפעלו במשרד ראש הממשלה ויהיו פנויים רק לענייני הקבינט, לרבות הובלה ותכלול בין־משרדי של נושאים שיוגדרו על ידיו.

לא יהיה זה קל לבצע שינויים מסוג אלה לאחר שהקבינט יוקם. נכון לעשות זאת עכשיו, כשחלון ההזדמנויות לכך עדיין פתוח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר