כוח בע"מ: זו היחידה שיקבל אבי מעוז

ראשי רשויות ומנהלי בית ספר עוררו סערה לאחרונה כשהבהירו כי "ימנעו מיו"ר נעם להחדיר תכנים גזעניים והומופוביים למערכת החינוך" • אולם בפועל הכוח שלו יהיה הרבה יותר חלש ממה שחושבים

אבי מעוז, צילום: אורן בן חקון

ראשי רשויות ומנהלי בית ספר עוררו סערה לאחרונה כשהבהירו כי "ימנעו מאבי מעוז להחדיר תכנים גזעניים והומופוביים למערכת החינוך". אולם, מה באמת עומד מאחורי היחידה לתוכניות חיצוניות שכיכבה בכותרות?

במשך שנים חדרו למערכת החינוך תוכניות לימוד חיצוניות ללא פיקוח. בתי הספר, שקיבלו מימון מהרשות המקומית, מתשלומי הורים או מגיוס תרומות, רכשו תוכניות מעמותות ומארגונים במגזר העסקי. כל זאת, ללא בקרה או פיקוח על התכנים או על אי־השוווין שנוצר בין בתי הספר.

הדעות של מעוז לא יצליחו לחדור לכיתות, צילום: דוד כהן-ג׳יני

בשנת 2013 הוקמה במינהל הפדגוגי היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות. ביחידה הוקם מאגר תוכניות הפתוח לציבור. כמו כן, הוחלט שהמנהלים יוכלו לרכוש רק תוכניות מהמאגר. תנאי הסף למאגר היו ניהול תקין של עמותה, שמירה על החוק ועמידה במטרות החינוך בהתאם לחוק החינוך הממלכתי.

השנים חלפו, ממשלות נפלו וקמו, וממשלת בנט־לפיד אימצה באוגוסט 2021 את תוכנית גפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית) החל משנת הלימודים הנוכחית תשפ"ג. המטרה היתה להרחיב את האוטונומיה הניהולית של בתי הספר ולאפשר למנהלים להתאים את תוכן הלימוד לקהילה.

כאן יש לציין שברשויות העניות יותר משרד החינוך מעניק 97 אחוזים מהתקציב, וברשויות האמידות רק 65 אחוזים מהתקציב, כשהיתר מוטל על הרשות המקומית. בתקציב הזה יכול המנהל לרכוש תוכניות לימוד, הפעלות והכשרת מורים מתוך המאגר. 

מעוז: "אחיכם ובשרכם אנוכי" // צילום: יהודה שלזינגר

בה בעת, פתח משרד החינוך מכרז שבדק מינהלית ופדגוגית אלפי תוכניות. במסגרתו נכנסו למאגר במסלול הירוק 10,592 תוכניות. במסלול הכחול, שפירושו רק רישום מינהלי ללא פיקוח פדגוגי, נותרו 12,096 תוכניות שלא עברו את המכרז או לא ניגשו למכרז או שלא נבדקו.

והנה, מתוך תקציב משרד החינוך שהופנה לגפ"ן וחולק לבתי הספר (כשני מילארד שקלים), המנהלים רשאים לרכוש רק תוכניות במסלול הירוק. במקביל, הם עדיין יכולים לרכוש באמצעות כספים של הרשות המקומית, תשלומי הורים או תרומות, גם תוכניות במסלול הכחול.

אז מה סגן השר החדש במשרד רה"מ יוכל לעשות? במקרה הקצה יו"ר נעם יוכל להעביר חלק מהתוכניות מהמסלול הירוק למסלול הכחול ולהפך. כך שלמנהלים יהיה עדיין חופש בחירה, והחופש של הרשויות החזקות יהיה רחב יותר. זאת מכיוון שיש להן יותר תקציב לתוכניות במסלול הכחול.

בכל מקרה, גם אם מעוז יכניס תוכניות ברוח תפיסת עולמו למאגר, הוא לא יכול לכפות על המנהלים לאמץ אותן. אפילו שני מיליארד השקלים נמצאים בשליטת המנהלים. מעוז  יוכל גם להוביל תהליך של הגברת השקיפות במאגר התוכניות.

הכתבה המלאה תתפרסם מחר ב"ישראל השבוע"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר