"אין שום בעיה עם מדינת הלכה": הרב דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, פותח הכל

קורא להקשיח עמדות במו"מ הקואליציוני: "הציונות הדתית תקבל תיק בכיר" • סבור שתוצאות הבחירות מאפשרות לשנות את המרחב הציבורי: "מה שאתה עושה בבית זה עניינך, בחוץ זו מדינה יהודית" • ולא חושש ממשבר עם יהדות התפוצות: "הרוב החליט" • הרב דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, בראיון סוער

הידרדרות במצבו של הרב דרוקמן (ארכיון), צילום: לירון מולדובן

"הבחירות היו תעודת כבוד למגזר (הדתי־לאומי) והוכיחו שזה הכיוון שהציבור רוצה. הציבור רוצה אחרת וזה מאוד ברור", כך אומר זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, בראיון ל"ישראל היום".

הרב אמנם מסרב להזכיר פוליטיקאי או איש ציבור כלשהו בשמו, מבן גביר וסמוטריץ' דרך בנט ועד נתניהו, אבל מדבריו משתמע כי בעיניו תוצאות הבחירות מסמלות את העובדה שהציבור מעוניין במדינה יהודית שפועלת על פי ההלכה.

כמו במערכות קודמות, גם כעת הרב ממלא תפקיד משמעותי בכיוון שאליו הולכים חברי הכנסת הדתיים־לאומיים. השבוע הוא חגג יום הולדת 90, ואף שבריאותו ראתה ימים טובים יותר, הוא עדיין מייעץ לפוליטיקאים רבים ומכוון אותם.

הרב דרוקמן. הציבור מעוניין במדינה יהודית, צילום: לירון מולדובן

גם היום הרב משמש בתפקידים משמעותיים במגזר הדתי, ביניהם יו"ר איגוד ישיבות ההסדר, יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא וראש ישיבת אור עציון. בעוד המשא ומתן הקואליציוני נמצא בעיצומו, ואנשי מפלגת הציונות הדתית מגיעים לעיתים קרובות לביתו שביישוב מרכז שפירא, גם אנחנו הגענו כדי לשמוע לאן הרב סבור שהמדינה צריכה ללכת בשנים הקרובות, בעקבות הממשלה המסתמנת.

"הפעם הייתה הצלחה גדולה מאוד בבחירות, ואני בטוח שהציונות הדתית תקבל תיק משמעותי מאוד", אומר דרוקמן בתשובה לשאלה המתבקשת – איזה תיק המליץ לח"כ בצלאל סמוטריץ' לקחת.

סמוטריץ'. תעודת כבוד למגזר,

בבחירות הקודמות עלו לביתו של הרב דרוקמן בכירי הפוליטיקאים, כולל ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו בעצמו, כדי שישכנע את הנציגים הדתיים להתגמש. ואולם, כעת נראה שגם הרב דרוקמן עצמו מאמין שהציונות הדתית צריכה לקבל תיק משמעותי.

אם מדובר בתיק הביטחון ואם בתיק אחר, הוא מסרב לפרט. "אני לא נכנס לסוגיית התיקים", הוא אומר בפירוש. "כל אחד יודע מהם התיקים המשמעותיים. אולי בפעמים קודמות לקחו את הציונות הדתית כמובנת מאליה, אבל הפעם אני מניח שזה לא יתרחש".

יש הטוענים שנתניהו לא רוצה שסמוטריץ' יהיה שר הביטחון, כדי לא לתת לו כוח משמעותי ביהודה ושומרון. אתה מצפה שדברים ישתנו ביו"ש לעומת מה שהיו בממשלות קודמות, כולל ממשלות ימין?

"אני מצפה שיאפשרו ליהודים להתיישב בכל מקום שאפשר, ובוודאי להחיל ריבונות. ההתיישבות היא עניין מוגבר, ולא יכול להיות שיש מקומות בארץ ישראל ששונים ממקומות אחרים. הארץ הזו היא ארץ ישראל, ובארץ ישראל יכולים יהודים להתיישב בכל מקום".

השבוע יצאו הרב הראשי יצחק יוסף וח"כ איתמר בן גביר נגד הגיור הרפורמי, והאחרון הודיע שהוא מתכוון לחוקק חוק גיור שבו ייקבע שגיור יהיה רק על פי ההלכה. בעקבות זאת פורסם ב"ישראל היום" כי ביהדות התפוצות זועמים ומאיימים שיהיה קרע. האם כראש מערך הגיור לשעבר אתה תומך בכך שיהיה רק גיור כהלכה במדינת ישראל?

"אני תומך בכך שיהיה רק גיור כהלכה. עם כל הכבוד, לצערנו ביהדות התפוצות יש התבוללות שאין כדוגמתה. אינני יודע מה יקרה אם זה יימשך, מה יישאר מיהדות התפוצות. מה אפשר לעשות בקשר לכעס? אפשר לומר להם שהרוב אומר אחרת". 

בן גביר. גיור כהלכה בלבד,

יחד עם זאת, הרב דרוקמן אומר, בניגוד לעמדתו של ח"כ סמוטריץ', כי הוא עדיין תומך במתן אפשרות לרבני ערים לגייר, יוזמה שהעלה שר הדתות לשעבר מתן כהנא, שמטרתה לפתוח את "שוק הגיור", כך שמתגיירים יוכלו להגיע לרב שאותו הם יבחרו ויקבלו גיור כהלכה, אך בפנים מאירות ובצורה פתוחה ומקילה עד כמה שאפשר.

"תמכתי בגיור שיבצעו רבני ערים. מדובר בעניין חיובי. פעם בעם ישראל רבני הערים היו אלו שגיירו, ואני בעד שכך יחזור".

יוזמה נוספת של השר לשעבר כהנא, רפורמת הכשרות, הולכת להיקבר. האם לא מן הראוי היה שתקלות בעולם הכשרות יתוקנו?

"יש דברים שאני סובר שצריך לנהוג בהם 'שב ואל תעשה' כדי לראות איך דברים יתקדמו. אלו דברים רגישים, שאם ייגעו בהם - הטיפול לא יהיה לטובה. תנו להם להתנהל כפי שהם. אני לא יודע אם מה שהוא יזם עשה נזק או לא, אבל אין שום סיבה להעלות את הנושא של הכשרות שוב.

"אין שום בעיה בכשרות, זה סתם. סליחה שאני אומר. גיור אני עוד מבין, אבל בכשרות זה סתם. המצב טוב. אני מברך על ביטול השינויים".

נתניהו. הגיע זמן ריבונות, צילום: אורן בן חקון

"בעם שלנו יש יוצאי דופן"

בעקבות תוצאות הבחירות האחרונות, אנשים חילונים רבים חוששים מאוד ממדינת הלכה. זה מה שאתה רוצה?

"אין שום בעיה עם מדינת הלכה. איש לא מדבר על חיי הפרט. איך יפגעו בזכויות של אנשים? אני לא מבין מה הבעיה. אנחנו מדברים על מדינה יהודית. למה לא מדברים על נישואים וגירושים שיהיו הפקר? אולי מדברים גם על זה.

"בסוף עובדה שלא מדברים על נישואים של יהודים עם גויים, כי הם מבינים שבכל זאת מדובר ביהודים. בסוף נקודת המוצא היא שמדובר במדינה יהודית, וצריך לפעול לפי מה שעושים במדינה יהודית.

"בעם שלנו יש גם יוצאי דופן. מה לעשות, צריך להכיל אותם, אבל לא לפעול כמותם. צריך להיות מודעים לכך שיש כאלו ולא להתפלא עליהם, אבל לא לפעול כמותם. אני מדבר על מדינת הלכה בדרך שבה המדינה מתנהלת. מה שאתה עושה בבית זה עניינך, אבל בחוץ - זו מדינה יהודית".

כלומר, אתה תומך בכך שלא תהיה תחבורה ציבורית בשבת.

"נכון, הייתי רוצה שיבטלו את התחבורה הציבורית בשבת. בוודאי. לפני הרבה שנים פגשתי אדם שבמסגרת עיסוקו היה נפגש עם כמרים. פעם שאלו אותו בכנסת מהי מדינה יהודית. בהתחלה הוא אמר שמדובר במדינה מוסרית, אבל אחד הכמרים אמר לו שגם המדינה שלהם מוסרית. לבסוף הוא אמר שאצלנו הרכבת לא נוסעת בשבת.

"הכומר קפץ ממקומו - או, זה ההבדל. העובדה שהרכבת לא נוסעת בשבת מבטאת את המדינה היהודית. אני מאמין בכך בכל ליבי, לא כי זה כתוב בתורה, אלא כי בעיניי שבת היא אחרת. אני אומר את זה גם ליהודי לא דתי - שב עם המשפחה שלך פעם בשבוע, דברו יחד, בלי טלפון או הסחות דעת נוספות".

אתה יודע שיש הרבה אנשים שמאוד יכעסו על כך שאתה רוצה מדינת הלכה.

"אני יודע שהם לא מבינים במה מדובר, וחושבים מי יודע מה יעשו להם. אולי חושבים שילבישו להם שטריימל על הראש. נו באמת, זה מופרך".

נקודת ההשוואה

אחד המרכיבים ברשימת הציונות הדתית היא מפלגת נעם, שדורשת לשנות מהלכים שהיטיבו עם הקהילה הגאה. על הדרישה הזאת משיב הרב דרוקמן כי הוא לא רוצה לדבר על אף אחד באופן אישי: "אני כן אגיד שלפעמים מפריעה לי ההתבדלות. אני־אני־אני, אנחנו זהות יהודית, וכן הלאה. אך על עצם הדברים אני מסכים איתם.

"יש שיגידו שמה שעשו בציבוריות הישראלית הוא כפייה הפוכה, בכל הנוגע ל'הורה 1' ו'הורה 2'. אבא ואמא זה משהו שקיים כבר דורות, אז משנים, כי מישהו רוצה לחדש? מי שרוצה לחדש הוא זה שכופה. יש משהו בהגדרה של נעם 'טרלול'. אחרת למה לשנות? מה ההיגיון?"

מעוז. ההתבדלות מפריעה, צילום: אורן בן חקון

ישנו כעס גדול כרגע על כך שמעוניינים להעלות את התקציבים לאברכים, ומתפרסמות השוואות כיצד אברכים מרוויחים יותר כסף מחיילים. אתה תומך בהעלאת התקציבים לאברכים?

"נקודת ההשוואה אינה חיילים אלא דווקא סטודנט באוניברסיטה. אתה יודע כמה עולה סטודנט למדינה? אין לי שום דבר נגד זה, אבל הוא עולה המון כסף ואף אחד לא אומר מילה. ופתאום אם מישהו לומד תורה אז הוא שודד את המדינה. זה פשוט תלוי בהסתכלות. צריך לחנך, לתפוס את הערך של לימוד התורה.

"תראה את ישיבות ההסדר. מדובר בדבר נפלא, שילוב של לימוד תורה ושירות משמעותי ביותר בצבא. יש שתקפו אותם מפני שהם כביכול משרתים מעט. זה לראות את חצי הכוס הריקה, הסתכלות לא נכונה. הרי הם יכולים היו ללכת במסלול 'תורתם אומנותם' וללמוד כל הזמן, אבל הם רוצים לשרת באופן משמעותי. צריך להבין שמדובר ביצירה מיוחדת. אני רואה אותם כמו חייליו של דוד המלך".

הרב דרוקמן. "ישיבות ההסדר - חייליו של דוד המלך", צילום: לירון מולדובן

חברי הכנסת החרדים דורשים לחוקק פסקת התגברות נגד בג"ץ. היכן אתה עומד ביחס לשאלת מעמדו של בית המשפט העליון?

"יש לבית המשפט ערך גדול, אבל בגבולות מסוימים. יש צורך להעמיד גבולות, וראינו שעברו את הגבולות הללו. היתה מחשבה שביהמ"ש הוא אדון כל. זה לא המצב, צריך פרופורציה. אני תומך בפסקת התגברות. אי אפשר שאחרי פסיקת בית המשפט כולם צריכים לעמוד דום. מי שקובע במדינה דמוקרטית זה הציבור".

בסוף הראיון מבקש הרב להביע את דעתו גם בנושא "ישראל היום". "רצו בזמנו לסגור את 'ישראל היום', ואני מאוד התנגדתי לזה. ביקשתי שיסבירו לי מה הסיבה שצריך לסגור, ואני לא מבין מדוע יש בכך צורך. ברוך ה', זה לא הצליח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר