ארנון סגל: "היחס לרפורמים בכותל הוא כמו וואקף יהודי"

פעיל הר הבית ואחיו של עיתונאי חדשות 12 עמית סגל, בראיון לוחמני לרגל ריצתו בציונות הדתית • הוא יוצא נגד ממשלת השינוי: "הצעד של בנט היה חילול השם" • על נתניהו: "נמנע בעבר בכל הזדמנות מיישום מדיניות ימין"

סגל על ממשלת השינוי: "בנט ביצע חילול השם" , צילום: אורן בן חקון

הוא עיתונאי, פעיל בהר הבית, ואחד השמות המפתיעים ביותר בפריימריז של מפלגת "הציונות הדתית" שעתידים להתקיים ב־23 באוגוסט.

ארנון סגל, אחיו של פרשן חדשות 12 עמית סגל ובנו של עורך "מקור ראשון" חגי סגל, מוביל בראיון ל"ישראל היום" קו נחרץ בסוגיית הר הבית וגם משמיע ביקורת על נתניהו מהימין, ביקורת שכבר כמעט ושלא נשמעת ממפלגות המחנה הלאומי.

"הגעתי לפוליטיקה דרך פעילותי בהר הבית" אומר ארנון. "יותר מעשור שאני כותב על העוולות שנעשות ליהודים בהר הבית. מצד אחד המודעות הציבורית לנושא עלתה, אבל המדינה לא עשתה שינוי כבר 40 שנה. היהודים שם הם אסקופה נדרסת ואי אפשר להשלים עם זה. זה עוול שלא שונה ממה שנעשה לשחורים באמריקה של שנות ה־50. זו מדיניות אפרטהייד שאנחנו חתומים עליה".

יהודים ממתינים בכניסה להר הבית // צילום: ארנון סגל

חופש פולחן בהר הבית

ארנון לא מעוניין לבנות את בית המקדש - "כרגע", אבל דורש חופש פולחן וחופש גישה. "מה שאנו דורשים זה שיהודים יוכלו, רחמנא ליצלן, להיכנס דרך כל השערים למקום הקדוש ביותר לנו. אם המדינה תקבע חופש פולחן וגישה ללא אפליה, אני חושב שזו גאולה, לא יצטרכו לצום בתשעה באב".

האם אתה מוכן לשלם במלחמה על שינוי סטטוס־קוו בהר הבית?

"כשנתניהו סגר את הר הבית ליהודים, ירו עלינו טילים. המחיר לשקט עולה והשקט לא מגיע. הבעיה היא שאף פעם לא ניסינו שיטה אחרת. אני חושב שעם ישראל צריך לדעת לשלם מחיר על המקומות הקדושים שלו".

אך לא כולם שותפים לדעותיו של סגל בנושא. רבנים רבים, ובהם הרב הראשי יצחק יוסף, תוקפים את עליית היהודים להר ואת פעילותו של סגל. "מאוד כאב לי לשמוע את דבריו, יש חילול השם במה שהוא אומר, הוא מעדיף שם את האויב על פנינו".

"בנט הזיק מאוד לימין"

עוד בטרם הכריז סגל על התמודדותו בפריימריז של הציונות הדתית, הוצע לו, לדבריו, להצטרף לח"כ איתמר בן גביר, הצעה שאותה דחה. "אני מאמין בפריימריז ושהציבור יבחר. יהיה זה הוגן אם ירוץ גם".

סגל סופג מתקפות רבות מתומכי נתניהו המכנים אותו "שמאלני", תקיפות שהתגברו לאחר שהכריז על התמודדותו בפריימריז. מתקפות אלו מצטרפות למתקפות דומות על אביו חגי סגל ואחיו עמית סגל, שמואשמים ב"בגידה בימין" ובתמיכה בממשלת בנט. "הצעד של בנט היה חילול השם", מבהיר סגל ואומר כי התנגד לממשלתו של בנט. "אדם עם כיפה, שבשם השאיפות שלו גרם נזק עצום לימין שמסוכסך בתוך עצמו, וגרם נזק עצום למילה של פוליטיקאי".

תומכי נתניהו תוקפים את סגל: "שמאלן", צילום: פלאש 90

סגל לא מסתיר את ביקורתו מימין על נתניהו, ואומר דברים שכבר לא נאמרים בפומבי במפלגות שלוקחות חלק בבלוק הימין של הליכוד. "בשנים שנתניהו היה בשלטון זו היתה ממשלת ימין ככותרת בלבד ללא כיסוי. מאז שנתניהו עלה לשלטון ב־96' נבנו מסגדים נוספים בהר הבית מלבד מסגד אל־אקצא, הוא לא החיל את הריבונות על יהודה ושומרון, לא הכניע את חמאס, מנע רפורמות במערכת המשפט, מינה את כל האישים שהליכוד כעת מתנגד להם, כגון שי ניצן. בכל צומת שהיה הוא נמנע מלבטא מדיניות ימנית. מי שהלך עם השמאל, עם גנץ, לפיד, ברק וציפי לבני, היה תמיד נתניהו, ויכול להיות שהוא יעשה זאת גם הפעם לפני שהוא יפנה אלינו".

אמרת שאין שוני בין נתניהו ללפיד בנושא הימין.

"אתה מסתכל על השנה האחרונה, ועל הכנסת ה־20 שהיתה ממשלת ימין־ימין חלומית, ואני לא רואה הבדל גדול. היו תקופות שחשבתי שאם נתניהו יזוז הצידה, הימין יחזור לשלטון. היום אני חושב שנתניהו הוא לא הסיפור. אם הימין יהיה מאוחד - הימין יחזור לשלטון".

אתה בעד ממשלת אחדות בראשות גנץ או לפיד?

"אני נאמן למחנה הלאומי, לא קיימת סיטואציה שנלך עם מישהו אחר, לא עם גנץ ולא עם לפיד. אני צריך לענות על השאלה הזאת רק מפני שיש ציד מכשפות בימין שאני מצר עליו, אבל זה לא מבטא את כל בוחרי הליכוד, אנחנו צריכים להישאר מאוחדים כדי לחזור לשלטון".

"מערכת המשפט רקובה"

הארץ גועשת מדבריו של סגן ראש מח"ש לשעבר, משה סעדה. סגל מתייחס לכך, ואומר ש"שוטר אלים צריך לתת את הדין", ומכנה את מערכת המשפט "מושחתת ורקובה". סגל גורס כי יש לבצע במערכת המשפט שלוש רפורמות עיקריות: "לפצל את תפקיד היועמ"ש, להוציא את השופטים מהוועדה לבחירת שופטים ולמנוע מבג"ץ את היכולת לבטל חוקים. מעצבן אותי שנזכרו במערכת המשפט רק בתיקי נתניהו. מה עם משפט דומא? אני ראיינתי את השופט שמגר על העינויים שם, הוא אמר לי שזה לא קביל".

סגל על הרפורמים בכותל: "לא יכול לסבול את ההתקפות עליהם", צילום: נעם רבקין פנטון

סגל גם תוקף את יחס החרדים למתפללים רפורמים ברחבת הכותל ואומר: "רחבת הרפורמים קיימת. אני לא יכול לסבול את ההתקפות עליהם, התנכלות לאנשים שבאים להתפלל גם אם זה לא בכללים ההלכתיים. מה שעושים לרפורמים שם זה כמו וואקף יהודי. לא חייבים להגיע לשם על מנת להתריס".

האם אתה בעד שיתוף פעולה עם רע"מ?

"מנסור עבאס נפגש עם תומכי טרור מוצהרים, והוא לא חזר בו מכך.  בעניין זה, הם נציגי האויב בכנסת. לא שונים מהרשימה המשותפת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר