גורם במרצ נגד יאיר גולן: "השתמש בפלשתינים כמגן אנושי, לא ראוי להנהיג"

במפלגה יצאו נגד פעולותיו של הח"כ כמפקד בצה"ל: "השתמש בנוהל שכן בניגוד לפסיקת בג"ץ" • בסביבת גולן זעמו: "מרצ מתנהלת יותר גרוע מש"ס, מריצים יו"ר מלפני עשור כדי למנוע ממועמדים חדשים לרענן את השורות"

הקול המיליטנטי. יאיר גולן, צילום: יהושע יוסף

מתקפה מתוך מרצ על ח"כ יאיר גולן, שהכריז על כוונתו להתמודד על ראשות המפלגה: גורם במרצ אמר היום (ראשון) ל"ישראל היום" כי "מי שביצע נוהל שכן בניגוד לפסיקת בג"ץ ובניגוד לפקודות מפקדיו, והשתמש בפלשתינים כמגן אנושי - לא ראוי להנהיג אותנו".

ב-2007, לאחר שסיים את תפקידו כמפקד אוגדת איו"ש, הועלו נגד גולן טענות לפיהן התיר לכוחות שתחת פיקודו לעשות שימוש ב"נוהל שכן". מדובר בתרגולת שהייתה מיועדת למצבים שבהם מחבל חמוש מתבצר בתוך בית.

במסגרת הנוהל, קרוב משפחה או שכן של המבוקש נדרש על ידי חיילי צה"ל לדפוק על הדלת ולבקש מהמחבל להסגיר את עצמו. ההיגיון שעמד מאחורי הנוהל הוא שלא סביר שהמחבל יירה במכריו או בבני משפחתו.

בהמשך, הנוהל נפסל לשימוש על ידי בג"ץ, אך גולן התיר לחייליו להמשיך להשתמש בו. בעקבות זאת נפתחה נגד הקצין הבכיר חקירת מצ"ח שבסיומה המליץ הפרקליט הצבאי הראשי דאז, אביחי מנדלבליט, לעכב את קידומו. הרמטכ"ל באותו זמן, גבי אשכנזי, אימץ את ההמלצה ואף נזף בגולן.

גורם בסביבתו של גולן מסר ל"ישראל היום": "כצפוי, העסקנים של מרצ נבהלו ומנסים לעשות דה-לגיטימציה ליאיר. מרצ מתנהלת יותר גרוע מש"ס, חבורה קטנה של עסקנים כושלים, שחיה על חשבון כספי המפלגה, סוגרת דילים ומריצה יו"ר מלפני עשור רק כדי למנוע ממועמדים חדשים לרענן את השורות ולתת לדם חדש לזרום לשמאל. כל זה בשביל שהמזכ"ל ימשיך להחזיק בג'וב שלו בהסתדרות".

גלאון. צפויה להכריז על התמודדות, צילום: נעם ריבקין פנטון

הבחירות המקדימות לראשות מרצ יתקיימו ב-23 באוגוסט, ועד עתה גולן הוא המועמד היחיד שהודיע כי יתמודד בהן.

עם זאת, בימים הקרובים צפויה יו"ר המפלגה לשעבר זהבה גלאון להודיע כי תתמודד מולו, וההערכות הן כי סיכוייה לנצח גבוהים מאוד. זאת למרות שבמרצ מספרים כי גולן עורך בימים אלה מפקד חברים אינטנסיבי למפלגה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר