בנט הכריז על פרישה מהחיים הפוליטיים: "זה הזמן שלי להתרחק ולהסתכל על הכל מבחוץ"

אחרי שפינה את כיסא ראש הממשלה ליאיר לפיד, יו"ר ימינה הכריז כי לא יתמודד בבחירות הקרובות • כיהן כרה"מ הכי מעט זמן בהיסטוריה של המדינה • בהצהרתו, העביר את ראשות המפלגה לשקד: "היא תהיה יו"ר ימינה במקומי"

בנט הכריז רשמית על פרישה: "אשאר חייל נאמן של הארץ" ערוץ הכנסת

לאחר שנה סוערת בתפקיד המאתגר: ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע הכריז היום (רביעי) על פרישה מהחיים הפוליטיים.

ראש הממשלה היוצא אמר בפתח דבריו: "בעוד זמן קצר אסיים תפקידי כראש ממשלת ישראל ואעביר את מקל השליחות לחברי לפיד, ואמשיך לסייע לו כמה שיידרש. הצלחתו היא הצלחתה מדינה.

חברי ימינה נפרדים מבנט, צילום: אורן בן חקון

"מדינת ישראל היא אהבת חיי לצד משפחתי לשרת את המדינה זה הייעוד שלי. אני מסיים מעל שנה בשליחות למענכם כראש ממשלה, אין עבודה קשה מזו אבל גם אין זכות גדולה מזו. אני משאיר אחריי מדינה משגשגת חזקה ובטוחה".

בנט רמז על העתיד, "בקרוב יהיו בשורות חשובות בנושאים שקשורים לעתידנו", אך לא פירט למה בעצם התכוון.

שרי הממשלה וחברי הכנסת מגיעים להיפרד מבנט בלשכתו, צילום: אורן בן חקון

עוד אמר בנט: "אני לא אוהב לי שלאזרח ישראלי כואב. כל מי שיהיה בקואליציה או באופוזיציה, צריך ללמוד לקבל את זה. אסור שכל אחד מחצאי העם ירגיש באבל שהחצי השני מקים ממשלה. הכי טוב ששני החצאים יקימו יחד ממשלה גדולה וטובה.

שקד יוצאת מלשכתו של בנט. כל אחד לדרכו, צילום: אורן בן חקון

שאפתי כראש ממשלה לדאוג לכלל אזרח ישראל בלי קשר למי הצביעו. אנשים עם דעות שונות יכולים לעבוד יחד, אפשר וגם הכרחי להניח בצד לזמן מה ויכוחים אידאולוגיים ולדאוג לכלכלה ועתיד מדינת ישראל. הוכחנו שיש טוב משותף, שאפשר לעמוד בהסכמים, מבקש להזכיר לעצמנו שרק ביחד ננצח. אם נהיה מפולגים פשוט לא נהיה".

בנט יורד מהבמה הפוליטית, צילום: אורן בן חקון

בנט סיכם: "זה הזמן שלי לקחת הפסקה, להתרחק ולהסתכל על הכל מבחוץ".

שקד יו"ר ימינה, מה יהיה עתידו של כהנא?

ההכרזה הגיעה לקראת כניסתו של יאיר לפיד באופן רשמי לתפקיד ראש ממשלת המעבר עם פיזור הכנסת ה-24. בנט ימשיך בממשלה בתפקיד ראש הממשלה החליפי ומחזיק תיק איראן. בנט שבר את שיאו השלילי של אהוד ברק והפך לראש הממשלה שכיהן הכי מעט זמן.

בעקבות כך, איילת שקד ככל הנראה תרוץ בבחירות הקרובות כיו"ר מפלגת ימינה. אם זה מה שאכן יקרה, מתן כהנא צפוי שלא להתמודד תחתיה ולבחור לעצמו דרך חדשה. 

מתן כהנא ואיילת שקד. מה יהיה הצעד הבא שלהם?, צילום: אורן בן חקון

שקד כרגע אינה חברת כנסת מכוח החוק הנורבגי וכהנא, אביר, שירלי, סילמן ואורבך - שלושה מהם יכולים להתפצל ולקחת חלק מהתקציב מימון מפלגות של ימינה ולסחור בו.

הפוליטיקה של בנט: מהבית היהודי ועד לימינה

עם עזיבתו של בנט בן ה-50 יהיה מעניין לראות מה יעלה בגורלה של שותפתו מזה כעשור, שרת הפנים איילת שקד. על פי חלק מההערכות של גורמים במפלגתם של השניים, ימינה, שקד תרוץ בראש המפלגה. כעת בנט, שעשה את הונו בהיי-טק טרם כניסתו לפוליטיקה, יעזוב לפחות בינתיים את החיים הציבוריים.

בנט בישיבתו האחרונה כראש ממשלה, צילום: חיים צח/לע"מ

בנט ולפיד ביום השבעת הממשלה, יוני 2021, צילום: אורן בן חקון

את הקשר עם החיים הפוליטיים החל בנט בשנת 2006 לאחר שחברתו איילת שקד, ראש לשכת יו"ר האופוזיציה דאז בנימין נתניהו, גייסה אותו לתפקיד ראש המטה של נתניהו. השניים עזבו את הלשכה ב-2008. בשנת 2010 מונה בנט למנכ"ל מועצת יש"ע. 

בנט נכנס לזירה הפוליטית באפריל 2012 עם הקמת מפלגת "הישראלים" יחד עם איילת שקד. בהמשך הצטרף עם מפלגתו למפלגת הבית היהודי וניצח בפריימריז של ראשות המפלגה (גבר על זבולון אורלב), ובבחירות ב-2013 והוביל אותה ל-12 מנדטים. לאחר שהיה מנהל הקמפיין של בנימין נתניהו בסופו של דבר הוא התמודד בבחירות ב-2013 בראשות מפלגת הבית היהודי והוביל אותה ל-12 מנדטים. לקראת המו"מ עם נתניהו הוא הקים את "ברית האחים" עם יאיר לפיד לפיה הם ייכנסו ביחד בלבד לממשלה בראשות נתניהו. בנט קיבל בסופו של המו"מ את תיק הכלכלה, השר לשירות דת ותיק ירושלים והתפוצות. 

בנט ונתניהו בהשבעת הממשלה ה-33, 2013, צילום: ליאור מזרחי
נפתלי בנט עם אלונה ברקת ואיילת שקד, לפני בחירות אפריל 2019, צילום: יוסי זליגר
נפתלי בנט כמנכ"ל מועצת יש"ע, צילום: משה שי

לימים שימש בנט גם כשר החינוך ןשר הביטחון בממשלות נתניהו. לקראת סבב הבחירות הראשון במרץ 2019 הקים בנט את מפלגת הימין החדש. המפלגה לא עברה בסופו של דבר את אחוז החסימה בשל חיסרון של כ-1,400 קולות, ובנט ושקד מצאו את עצמם מחוץ לכנסת. 

בבחירות שלאחר מכן, בספטמבר 2019 (הכנסת ה-22), בנט רץ במקום הרביעי ברשימת ימינה - איחוד של הימין החדש, הבית היהודי והאיחוד הלאומי. לאחר בחירות אלו, בנובמבר 2019, מונה בנט על ידי נתניהו לשר הביטחון - קצת יותר מחצי שנה לאחר שאותו נתניהו פיטר אותו ואת שקד.

חוסר של כ-1,400 קולות. בנט ורעייתו גילת מצביעים בבחירות באפריל ב-2019, צילום: ללא
בנט עם שקד וסמוטריץ', צילום: אורן בן חקון
נפתלי בנט במהלך תקופתו כשר חינוך, צילום: יוסי זליגר

בנט כיהן בתפקיד עד לכינונה של ממשלת נתניהו-גנץ לאחר בחירות מרץ 2020. באותן בחירות זכתה מפלגת ימינה לשישה מנדטים. עם זאת, עם זאת, פרט לרפי פרץ (שפרש מסיעת ימינה) ומונה לשר החינוך, יתר חברי הרשימה לא נכנסו לקואליציה.

בבחירות במרץ 2021 זכתה מפלגת ימינה של בנט לשבעה מנדטים. ערב הבחירות, התחייב בנט שלא לשבת בממשלה עם רע"מ ולא לכהן בממשלה שבראשה עומד יאיר לפיד. בנט חזר כמה פעמים על ההבטחה להקים ממשלת ימין, אולם במקביל הבטיח למנוע בחירות חמישיות. משלא צלחו המאמצים להקמת ממשלת ימין בסופו של דבר הקים את ממשלת האחדות עם לפיד, במסגרתה היה אמור לשמש כראש ממשלה עד קיץ 2023 - אז היה אמור להיכנס לתפקיד לפיד. 

עבאס, בנט ולפיד במעמד החתימה על ההסכם הקואליציוני, צילום: נוואף נבארי

הממשלה המגוונת בהיסטוריה של ישראל קמה - לראשונה עם מפלגת ערבית בקואליציה - מה שהחל גל של ביקורות על בנט ושותפיו כי הונו את הבוחרים. עוד לפני הקמתה הקואליציה עם התמודדה עם קשיים פוליטיים, תחילה עם המרד של ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) שהחליט להתנגד להקמת הממשלה ביום השבעתה.

בהמשך הגישה פרישתה של יו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן והמרד של הח"כים ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ) ומאזן גנאים (רע"מ). למרות המאמצים להחזיק את הקואליציה, בשבוע שעבר הודיעו בנט ולפיד כי החליטו להביא את ההצעה לפיזור הכנסת, וכי לפיד יכהן כראש ממשלת המעבר. זאת, לאחר שבנט התרשם גם ח"כ ניר אורבך מימינה יתמוך בסופו של דבר בפיזור הכנסת. 

בנט במהלך מהומה בכנסת בזמן הקדנציה כראש ממשלה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
נפתלי בנט וח"כ אורבך (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

בשנה ושבועיים שבן כיהן בנט התמודדה הממשלה עם שלל אתגרים בתחומים שונים. בחודש מרץ 2022 פרץ גל טרור, שבמסגרתו אירעו פיגועים רצחניים במרכז ערי ישראלי, וגבה את חייהם של 19 בני אדם.

במהלך תקופתו נמשכה גם המערכה השקטה עם איראן, שכללה תקיפות בסוריה שיוחסו לישראל וכן מקרי מוות מסתוריים של מדענים איראניים ואנשי משמרות המהפכה שאיש לא נטל עליהם אחראית.

בנט ולפיד מכריזים על פיזור הכנסת, צילום: אורן בן חקון
הפרישה שערערה את הקואליציה. נפתלי בנט ועידית סילמן, צילום: אורן בן חקון

במישור הכלכלי, בתקופת בנט התמודדה הממשלה עם זינוק במחירים שהוביל את יוקר המחייה לראש סדר היום הציבורי. עם זאת, הגירעון הגיע לרמה כמעט אפסית והאבטלה ירדה לאזור השלושה אחוזים אחרי משבר הקורונה. 

בפן הבריאותי, תחת בנט המדינה התמודדה עם גל הקורונה החמישי וכעת מה שנראה כמו גל שישי. למרות זאת, כמדיניות מוצהרת, החליטו בנט ושותפיו בממשלה שלא לחזור למדיניות של סגרים והגבלות חמורות על העסקים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר