הצעת החוק "ממדים ללימודים" עברה - האופוזיציה לא השתתפה

הדרמה הלילית במליאה: לאחר ששר הביטחון הביא הצעת פשרה למימון 75% בחוק "ממדים ללימודים", החליטה סיעת הליכוד לתמוך בחוק • אלא שאז הרשימה המשותפת הפכה את ההצבעה לאי אמון • בסופו של דבר האופוזיציה נעדרה מההצבעה, שנגמרה בתוצאה 55 בעד ו-6 נגד

רה"מ בנט ושר החוץ לפיד (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

לאחר שבועות של ויכוחים בין הקואליציה לאופוזיציה, חוק "מדים ללימודים", שעורר סערה במערכת הפוליטית, אושר במליאת הכנסת ברוב של 55 מול 6 מתנגדים מהרשימה המשותפת - שהפכו את ההצבעה להצבעת אי אמון בממשלה. בשל כך האופוזיציה נעדרה מההצבעה - למרות שהחליטה עוד קודם לתמוך בהצעת החוק. חברי מפלגת רע"מ, וחברות הכנסת עידית סילמן (ימינה) וג'ידא רינאוי זועבי (מרצ) - נעדרו מההצבעה על אי אמון בקריאה השלישית כדי לא להצביע נגד הממשלה. 

רגע לפני ההצבעה, ומחשש של הקואליציה שאין להם רוב להעביר את החוק במתכונתו הנוכחית, הציע שר הביטחון גנץ פשרה לאופוזיציה, במסגרתה יוגדל המימון לגובה של 75% משכר הלימוד במקום 66% כפי שהיה אמור להיות.

בעקבות ההצעה המשופרת של גנץ, התכנסה סיעת הליכוד והחליטה לתמוך בהצעה . ‏מהליכוד נמסר:"זה  ניצחון לליכוד: המאבק שלנו הביא להעלאת המלגות ללוחמי צה״ל. ההחלטה התקבלה באישור כל ראשי בלוק הימין. הליכוד יעלה חוק ל100% מלגה ללוחמים".

ישיבת סיעת הליכוד שאישרה את התמיכה בחוק "ממדים ללימודים", צילום: דוברות הליכוד

עם זאת, חלקים באופוזיציה התנגדו להצביע בעד הצעת החוק, ביניהם ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהציונות הדתית, שאמר: "זו הזדמנות להעמיד עמדה ברורה, בלי משחקים. להוביל קו ברור ולא מתנצל. גנץ נתן עוד 9% ופתאום מתקפלים?!
"האם הליכוד לא יכול לעמוד בקמפיין נגדו של שלושה ימים?".


לפי הצעת החוק שהעבירה הממשלה, קרן "ממדים למילואים" תממן 75% משכר הלימוד האוניברסיטאי השנתי במוסד להשכלה גבוהה ובמוסדות לאומנות, עבור עד 3 שנות לימוד או עד 4 שנים למקצועות מסוימים, לחייל זכאי שהתגייס אחרי התאריך 30.6.2013, ושהחל בלימודים בתוך שלוש השנים שלאחר תום השנה שבה השתחרר משירות סדיר או קבע או מילואים שנמשך יותר משנה.

הזכאות תינתן לחייל ששירת כלוחם במשך תקופה כאמור בחוק, לחייל שהוריו קיבלו תשלומי משפחה (תשמ"ש), שהיה חייל בודד, או שהוא בן האוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזית או הצ'רקסית ולחייל עולה חדש. בנוסף, ראש אכ"א יהיה מוסמך לקבוע כי חייל יהיה זכאי להטבה אף אם לא השלים את תקופת שירותו או שעבר לתפקיד עורפי, אם הדבר נגרם בשל פציעה.

שר הביטחון בני גנץ ויו"ר רע"מ עבאס, צילום: אורן בן חקון
רה"מ בנט, שר החוץ לפיד וח"כ צבי האוזר, צילום: אורן בן חקון

בשעות שקדמו להצבעה, כשהסתמן שאין רוב לקואליציה, החליטו באופוזיציה לצאת למלחמה כדי להביך את הקואליציה שלא מסוגלת להשיג רוב לחוק ציוני פשוט. באופוזיציה הצהירו כי יסכימו לתמוך רק בהצעתם להעלות את המלגה ל-100 אחוז מימון. בקואליציה סירבו והפעילו קמפיין לחץ על הליכוד.

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ התייחסו לניסיון להעביר את החוק. בהצהרתו לתקשורת אמר בנט: "לוחמי צה"ל נלחמו בשבילנו, והיום תורנו להילחם בשבילם. לתת להם את מה שמגיע להם היום, ולא עוד חצי שנה, או עוד ארבע שנים אם הליכוד יחזור לשלטון. אני קורא מכאן לחברי האופוזיציה: תפקיד האופוזיציה להילחם בממשלה, לא להילחם בלוחמים שלנו. אל תעשו פוליטיקה קטנה. אל תרימו יד נגד לוחמי צה"ל".

בני גנץ, צילום: אורן בן חקון

גם גנץ, שמקדם את החוק, נשא היום דברים בפתיחת ישיבת סיעת כחול לבן, ורמז למנסור עבאס ולשאר חברי הקואליציה והאופוזיציה לתמוך בחוק: "לא להפוך את ההצבעה על חוק ממדים ללימודים למסדר בושה של פוליטיקאים".

"אני קורא לנתניהו, בלי ציניות, אתה אדם שאוהב את חיילי צה"ל, ואני יודע שלא שיחקת בביטחון ישראל גם כשהיה לך אינטרס פוליטי מובהק. אני חושב שזה בדיוק המקום להמשיך בקו הזה - להתעשת, ולקבל את ההחלטה הנכונה", אמר שר הביטחון גנץ.

"הצבעה נגד החוק - פגיעה בחיילים"

מחוץ לכנסת הפגינו סטודנטים, לוחמי צה"ל לשעבר, בניסיון לשכנע את הח"כים להצביע בעד החוק. המפגינים החזיקו שלטים עליהם נכתב: "לא יוצאים בלי ממדים ללימודים", "לא משאירים את הלוחמים מאחור", וגם "חלאס עם המשחקים מצביעים בעד".

בישיבת סיעת הליכוד ביום נשני בבוקר, נשמעו רוחות סוערות כאשר מירי רגב אמרה: "החלטנו להיות אופוזיציה לוחמת ולהתנגד לכל החוקים של הממשלה, אין כאבי בטן עם חיילים, מוכנים לכל כדי להפיל את הממשלה.

סטודנטים מפגינים מחוץ לכנסת,

אביגדור ליברמן אמר בישיבת הסיעה בצהריים כי הוא קורא לח"כים מהליכוד שכבר דיברו על זה ב-2008, לבוא ולהצביע. "ברבור שכל הדרישות של הליכוד 80%-99% זהה, הכל תירוצים, נתניהו התחייב לראשי ש"ס ויהדות התורה שיצביעו נגד ולכן נמצאים במצב הזה. כל הסיפורים על פשרות זה תירוצים. האמת שכמו שאמרתי יש פה התחייבות, נתניהו סדר העדיפויות שלו זה קודם מפלגות חרדיות והלוחמים יחכו. נעשה הכל כדי להעביר את החוק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר