הנכס הסודי קם מהמדבר

צעיר מוסלמי שהתגייר ושימש "מרגל", מצלמות נסתרות וחברת קש נורבגית • יותר מעשור ניהלו אנשי ימין מבצע לרכישת "בית ברכה" מדרום לבית לחם • כעת, לאחר שנמכר ליזמים פרטיים, הוא יהפוך בקרוב למתחם תיירות מפואר

הנכס הסודי יהפוך למתחם תיירות מפואר // צילום: מרים צחי

זהו אחד הנכסים המסקרנים ביותר שנקנו בשנים האחרונות על ידי יהודים, והוא עומד כמעט ריק במשך יותר מעשור. מעטים ידעו על הרכישה ומעטים נכנסו פנימה. ל"ישראל היום" נודע כי בקרוב הוא יאוכלס ויתמלא מבקרים, לאחר שנרכש לאחרונה על ידי הבעלים של "ארץ האיילים" שבגוש עציון. 

לראשונה אנו חושפים את המתרחש בתוך "בית ברכה" - הנכס האסטרטגי שרכש הימין מול מחנה הפליטים העוין אל־ערוב שבין גוש עציון לקריית ארבע ואת המהלכים שהובילו לרכישתו לפני עשור. מדובר על שטח של כ־30 דונם שנרכש מפלשתינים בשנת 47' על ידי מיסיונר של הכנסייה הפרסביטריאנית ושמו תומס לאמבי. בסיור שערכנו במקום הוא נראה מוזנח אך יפהפה. במתחם שני מבני אבן גדולים, בוסתן פירות, בריכות ושטח אדמה.

בעבר שימש המקום בית חולים עבור המקומיים ובית ספר לאחיות. בהמשך הפך לבית הבראה, וגם למקום לינה עבור צליינים בדרכם לבית לחם. במקום הוקמו בית מלאכה משוכלל ונגרייה, נשתלו בו עצי פרי ונחפרו בארות מים, ככל הנראה מתוך כוונה לאפשר למקום לקיים עצמו באופן עצמאי. לאחר פטירתו של לאמבי, עבר הנכס לרשות הכנסייה ובמקום התגוררה במשך שנים אישה אמריקנית בשם סו, אשר בעזרת משפחה מהכפר אל־ערוב, אשר התגוררה במקום, תפעלה ותחזקה את הנכס.

בשנת 2007 חל שינוי. הכנסייה הפרסביטריאנית, אשר שקעה בחובות, ביקשו למכור חלק מנכסיה. אריה קינג, יו"ר סיעת מאוחדים בעיריית ירושלים ומייסד הקרן לאדמות ישראל, אשר שימש היזם בעסקה בין הכנסייה לארווין מוסקוביץ', המיליארדר היהודי, מספר על שיחת הטלפון המפתיעה שקיבל. "התקשר אלי גורם בכנסייה והציע לי לקנות את הקרקע. לפני כן לא הכרתי בכלל את המקום הזה. הגעתי לראות במה מדובר, לא יכולתי להיכנס ולכן עליתי על הגבעה ממול, הבטתי בנכס וישר התלהבתי מהגודל ומהמיקום". 

ואכן, מדובר במיקום אסטרטגי שכן זוהי הנקודה היהודית הכמעט היחידה על כביש 60, בין פאתי גוש עציון לקריית ארבע, באזור שנחשב עוין ואשר היו בו כבר פעמים רבות אירועי פח"ע וזריקות אבנים.

 

פנים המתחם. עלות שיפוצים של מיליוני שקלים // צילום: מרים צחי

תהליך הרכישה התנהל בחשאיות מוחלטת ותוך יצירת סיפור כיסוי מורכב, כדי שראשי הכנסייה, שלא עודכנו על פנייתו של אותו גורם לקינג, לא יידעו כי הנכס נמכר ליהודים. מדובר בכנסייה שלא ידועה באהדתה לישראל. לשם כך הוקמה חברה שמקורה בנורבגיה, אשר מאחוריה עמדה כנסייה שידועה באהדתה לישראל. בראש החברה עמדו בני זוג - היא נורבגית שאביה הוכר כחסיד אומות העולם והוא גרמני אוהד ישראל. כך ניהלה הכנסייה את הרכישה בשמו של המיליארדר ארווין מוסקוביץ', עד שכעבור שנה הושלמה העסקה והנכס עבר לידיים יהודיות. המחיר - כמה מיליוני שקלים בלבד.

תמיד בתחפושת

במהלך השנים נכנסו ויצאו אנשים מהמתחם. קינג עצמו, אשר שיכן במתחם צעיר מוסלמי שהחל בתהליכי גיור ושימש האוזניים והעיניים שלו, הרבה לבקר במקום, תמיד בתחפושת, כדי שלא יזהו אותו. הוא דאג להביא קבוצות מבקרים ולחגוג חגים במתחם, כשכל אותו הזמן אף אחד - לא בקרב הרשויות בישראל ולא בקרב השכנים הערבים - אינו יודע כי המקום נמצא למעשה בבעלות יהודית. 

"לא ידענו מתי זה ייחשף ולכן תיעדנו כל דבר שעשינו", מסביר קינג. המקום רושת במצלמות אבטחה ובשלב הבא הוכנסו אליו, באופן חשאי, כ־20 מאבטחים ועובדים אשר ביצעו עבודות במקום. רק כעבור שלושה חודשים, במאי 2015, נחשף בעיתון "הארץ", דבר הבעלות היהודית.

למרות רצונו של קינג לאכלס את המקום, הדבר לא יצא במהלך השנים לפועל מסיבות שונות, אף ששר הביטחון אישר בתקופת הפיגועים לאכלס את המקום באנשים. בינתיים, ההוצאות על הנכס הלכו ותפחו ועמדו על מיליונים, עד שאלמנתו של מוסקוביץ', אשר נפטר בשנת 2016, חיפשה קונה לנכס. לפני כחודש וחצי הושלמה הרכישה על ידי האחים ליאור ודודו לוי, יזמים פרטיים מירושלים.

"להערים על הממשלה"

בחודש האחרון מתנהלים במקום שיפוצים נרחבים לקראת אכלוסו בקרוב והפיכתו למתחם תיירותי גדול - עשור לאחר שנרכש מהכנסייה. "יישוב הארץ לוקח זמן. זה לא מהיום להיום", אומר קינג ומוסיף כי "לצערי הרב, אנחנו בתקופה שבה יש לנו ממשלה שמקפיאה את הבנייה ביהודה ושומרון ובירושלים. הגענו למצב שצריך לפתח יכולות מחוץ לקופסה כדי לקבוע עובדות ולהערים על הממשלה. החזון שלי הוא שיהיו פה כמה שיותר יהודים. זה מה שצריך לעשות בגוש עציון. לבנות יישובים. ואם אי אפשר לבנות, נקנה אותם".

 

אריה קינג. תיווך בעסקה // צילום: מרים צחי

היזמים שקנו את המתחם הענק מתכננים להקים בו מתחם תיירותי, כולל בית מלון, ספא, ואפילו פארק מים. הפארק, מעריך ליאור לוי היזם, ייפתח כבר בקיץ הקרוב. בינתיים, המקום עובר שיפוצים נרחבים ועלות ההשקעה במתחם מוערכת בעשרות מיליוני שקלים. לוי מאמין כי כשייפתח המתחם המחודש, הוא ימשוך אליו מבקרים רבים: "לגוש עציון מגיעים מאות אלפי תיירים בשנה. התיירות בגוש 'בועטת' ואני מאמין שגם כאן זה יקרה".

 

 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר