הוקרה לגיבור לאחר מותו: בוועידת ישראל לתעופה, שתיערך ב-23 במאי בגני התערוכה בתל-אביב, יוענק את אות "יקיר התעופה" לארבעה אישים, שתרמו, כל אחד בתחומו, תרומה משמעותית לתעופה הישראלית. בראשם – קברניט "איר פראנס" מישל בקוס, שסירב לנטוש את נוסעיו הישראלים שנחטפו לאנטבה בשנת 1976 - אף שהיה יכול, ונותר עימם, לחלוק את גורלם.
את האות יקבל בשמו של מישל בקוס, שהלך לעולמו לאחרונה, בנו, אריק. בטקס ישתתף גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שכזכור אחיו, יוני נתניהו, נהרג במבצע החילוץ ההירואי של החטופים.
יחד עם בקוס יקבלו את אות יקיר התעופה ד"ר אבי ברלב, ד"ר יוסי לשם ועו"ד יצחק רז (רזצ'יק). נשיאי הכנס הם מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל.) אביהו בן נון, יו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות ומייסד קרן הון סיכון פיטנגו, חמי פרס, מנכ"ל אל על לשעבר ויו"ר אלוט, עמוס שפירא והמנכ"ל ובעל המניות העיקרי במבטח שמיר, מאיר שמיר.
עוד באותו נושא:
• לזכר הטייס שהלך לעולמו: תמונות חדשות נחשפו ממבצע אנטבה
• לבקשת הגיבור: התקווה בהלווייתו של קברניט אנטבה
• נלקח לשמיים שכה אהב | טור פרידה
בין אורחי הכנס הבינלאומי – בכירי איגוד הטייסים הבינלאומי ואיגוד הטייסים האירופי, מנהל שדה התעופה סיטי-לונדון לשעבר, בכירי התעשייה ואנשי תעופה רבים מהארץ ומהעולם. מושבי הכנס כוללים פאנל מנכ"לי חברות התעופה הישראליות, שידון בהיבטים הכלכליים של תעשיית התעופה, מושב שיוקדש לכלי טיס בלתי מאויישים ומושב שידון בהשפעת הסייבר על בטיחות הטיסה.
את הוועידה מארגן איגוד הטייסים הישראלי, המאגד בתוכו את הטייסים האזרחיים – המסחריים והפרטיים – בארץ. יו"ר האיגוד הוא קברניט מידן בר והאחראי על ההפקה הוא בני מורן.
זכה גם באות אבירות
הקברניט בטיסת אייר פראנס 139 מתל אביב לפריז ב-27 ביוני 1976 אשר נחטפה לאנטבה. יומיים לאחר חטיפת המטוס החליטו החוטפים להפריד בין הנוסעים הישראלים לשאר הנוסעים. את הנוסעים שאינם ישראלים החזירו במטוס לצרפת ואילו הנוסעים הישראלים הוחזקו בטרמינל הישן שבנמל התעופה הבינלאומי אנטבה.
בעת ביצוע ההפרדה ביקשו החוטפים לשחרר את קברניט הטיסה בקוס ואת 12 חברי צוות האוויר שעימו, אך בקוס התעקש להישאר עם הנוסעים הישראלים משום שחש אחריות לגורלם. הוא נשאר עם הנוסעים, תוך סיכון עצמי ודאג לצרכיהם.
על אומץ ליבו זכה באות אביר לגיון הכבוד הצרפתי. גם לאחר שחרור החטופים שמר קפטן בקוס על קשר חם עימם ועם מדינת ישראל. כשהלך לעולמו ב-26 במרץ, ביקש שינגנו את התקווה בהלווייתו.
"עבורנו, הטייסים הישראלים, משמש קברניט מישל בקוס מופת ודוגמה להתנהגות המצופה מטייס ומפקד, גם תוך סיכון עצמי: אחריות מלאה למטוס ולנוסעיו," אמרו עמיתיו.
מישל בקוס (במרכז) לאחר מבצע אנטבה // צילום: אי.פי
בקוס (מימין) // צילום: אי.אף.פי
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו