מחצבה פלשתינית פיראטית הורסת את אמת המים לי־ם

פלשתינים המפעילים את המפעל בבית פג'אר בגוש עציון גרסו לחצץ כשני קילומטרים של האמה מימי בית שני • ארגון "שומרים על הנצח": "ההיסטוריה נמחקת, יש לעצור את הפגיעה מיידית"

המחצבה הפלשתינית הפיראטית שהורסת את אמת המים לי-ם // צילום: שומרים על הנצח

מחצבה פלשתינית פיראטית בגוש עציון משמידה בעקביות את אחד מהאתרים ההיסטוריים החשובים - מערכת המים העתיקה בין גוש עציון לירושלים.

זהו אחד המפעלים המרשימים ביותר שנוצרו לפני כאלפיים שנה, יש מי שיאמר גם פלא הנדסי, אשר גם כיום מרשים ביכולות הטכנולוגיות שלו בשל היות אמת הערוב מערכת מים מסועפת אשר נחצבה על פני כ־40 קילומטרים, בתוואי שטח קשה והררי ובשיפוע כמעט אפסי.

המורשת נהרסת והמדינה שותקת. האמה והמחצבה שמשמידה אותה, צילום: עזריאל יחזקאל ויואב נגב

מערכת זו, מתקופת בית שני, אשר היתה אחת משתי אמות שהובילו מים לבריכות שלמה - מאגר מים גדול שממנו יצאו שלוש אמות אשר הובילו מים לירושלים ולהרודיון - נהרסת כבר שנים לאט ובשיטתיות, על ידי המחצבה הפיראטית שבבית פג'אר שבגוש עציון.

האמה והמחצבה שמשמידה אותה, צילום: עזריאל יחזקאל ויואב נגב

מחצבה זו, אחת הגדולות ביהודה ושומרון, הוקמה על שטח B, אך עם השנים פלשה לשטח C ולאדמות מדינה. כיום היא משתרעת על שטח של יותר מ־1,500 דונם.

אמת הערוב ואמת הביאר הן שתי אמות אשר היו חלק עיקרי ממפעל המים לירושלים והובילו מים מהמעיינות שבגוש עציון אל בריכות שלמה. אמת הערוב היא הגדולה מבין השתיים. תחילתה במעיין עין כוזיבא שבבקעת הערוב ואורכה 39 קילומטרים. בשל תוואי השטח, חלק מהאמה מורכב מתעלות, חלק מהתעלות מקורות, וחלק משלוש מנהרות שנחצבו בהר, אחת מהן באורך של כ־100 מ', נמצאת באזור הכפר בית פג'אר, בשטח בו נמצאת המחצבה הפיראטית.

בשנת 2013 התגלתה לראשונה הפגיעה באמת הערוב בקטע שבו נמצאת המחצבה. היות שמרבית הפגיעה מתרחשת בשטח B וסמוך לכפר, ישנו קושי לבצע מעקב מסודר אחר התקדמותה. לפני כמה חודשים, במהלך עבודות סקר שערכו עזריאל יחזקאל מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, ויואב נגב, ממועדון שוחרי המערות באמות המים הקדומות של ירושלים, התגלה עד כמה עמוקה הפגיעה באמה.

חציבה של שנים, שהלכה והעמיקה ככל שהמחצבה התרחבה ונגסה במצוק, גרמה לפי החוקרים לנזק עצום ובלתי הפיך לאמת המים. התוצאה: כ־100 מ' של המנהרה אשר נחצבה בהר וכ־2,000 מ' מאמת המים משני צידיה של המנהרה - נגרסו לחצץ.

"אתרי מורשת נהרסים"

תנועת רגבים מנהלת כבר יותר מ־15 שנה מאבק משפטי כנגד פעילות המחצבה, בשל היותה מפגע סביבתי אדיר שגורמת לזיהום אוויר ולנזק בלתי הפיך לטבע ולתוואי השטח. במהלך דיונים בעתירות עדכנה המדינה בדבר פעולות האכיפה שביצעה כנגד המחצבה, והודיעה כי בכוונתה להסדיר את פעילות המחצבה.

אך המהלך לא התקדם, והמחצבה ממשיכה בפעילותה. בתחילת מארס יקיים בית ספר שדה כפר עציון בשיתוף עם ארגון שומרים על הנצח, כנס חירום, במאמץ להוביל מהלכים להצלת אמות המים לירושלים.

"הגיע הזמן שהמדינה תבין שאתרי מורשת לאומית בשטח B פשוט נהרסים ומופקרים", אומרת עדי שרגאי, מנהלת הפעילות בארגון שומרים על הנצח. "חייבים לעצור את הפעילות העבריינית של המחצבה".

שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון: "אנו קוראים לממשלה לשמור על הערכים הלאומיים שלנו".

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר: "המנהל אזרחי רואה בחומרה רבה פגיעה והרס של אתרים ארכיאולוגיים במרחב יהודה ושומרון. הטענות שהוצגו בפנייתך יבחנו על ידי גורמי המקצוע במנהל האזרחי ויטופלו בהתאם".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן אמר: "המחצבות הפיראטיות ככלל ומחצבות בית פג'אר בתוכם הן ממש הרס וחורבן איומים ונוראים לטבע של ארצנו. במקרה המדובר, לאמה הארוכה הזו, שהובילה מים מאזורנו לבית המקדש, גם ערך היסטורי עצום. היא קושרת גוש עציון לירושלים ואותנו לארץ הזאת. בין אם הערבים ידעו מה הם עושים ועשו זאת במכוון או לא, ההרס הוא הרס הוא הרס וחייבים להפסיק מיידית את החציבה הלא חוקית ולשקם את האמה.
הדרישה לעשות כן צריכה לבוא מהממשלה, וחובת ההוכחה עליה: האם הערכים הלאומים שלנו חשובים לה, או האם החלטותיה מתקבלות רק כשבדואים משתוללים בנגב. אנו מוחים וקוראים לממשלה ולמנהל האזרחי לפעול בכל תוקף כדי לשמור על הערכים הלאומים שלנו" .

ח"כ ועו"ד מיכל וולדיגר הגיבה לחשיפה: "'עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל'. הפלשתינאים הרסו אמת מים היסטורית מתקופת בית שני. איפה השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג? היכן שר התרבות חילי טרופר? השר למורשת זאב אלקין ?

הפלסטינאים בדיוק כמו הרומאים שקראו למדינתנו "פלסטינה", מנסים באופן עקבי למחוק את הקשר הנצחי בין עם ישראל לארץ ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר