מחקר של האוניברסיטה העברית: ירידה של 24% במקרי רצח נשים ב-2021

בשנה האחרונה נרצחו 16 נשים, לעומת 21 אשתקד • הסיבות לירידה: צמצום הגבלות הקורונה, פעילות של ארגוני נשים, סיקור תקשורתי רחב וגזרי דין חמורים • מנגד, חלה עלייה ברצח אימהות על ידי בניהן

מחאה נגד רצח נשים, צילום: ללא קרדיט

המאבק מצליח - ירידה במספר מקרי רצח נשים: דו"ח של האוניברסיטה העברית חושף כי מספר מקרי רצח נשים בישראל בשנת 2021 נמוך ב-24% משיעור רציחות הנשים אשתקד בשיא הקורונה והסגרים. עם זאת, חלה עלייה ברצח אימהות על ידי בניהן.

הדו"ח מתבסס על התצפית הישראלית על רצח נשים שמובילה ד"ר שלוה וייל, חוקרת בכירה בביה"ס לחינוך באוניברסיטה העברית. ד"ר וויל שואפת שהתצפית תהפוך לסמכות הרשמית לאיסוף נתונים בתחום.

לדברי דר' וייל, "הסיבות לירידה ברצח נשים קשורות בין היתר להפסקת הגבלות הקשות של הקורונה ותום הסגר. סיבה נוספת היא הסיקור התקשורתי חסר התקדים של רציחות נשים ופעילות משמעותית של ארגוני הנשים. במקביל, חשוב לציין כי ייתכן שגזרי הדין החמורים שקיבלו כמה מהרוצחים יצרו הרתעה".  

שירה איסקוב. סיקור תקשורתי רחב ופעילות ארגוני הנשים הביאו לירידה במספר הרציחות, צילום: רפי דלויה

לפי הדו"ח, בשנת 2021 נרצחו 16 נשים בהיותן נשים (לעומת 21 אשתקד), כאשר בשישה מקרים מדובר בבני זוג, בארבעה מקרים אימהות נרצחו על ידי בניהן, בשני מקרים מדובר באחים ובארבעה מקרים עדיין לא ידועה זהות הרוצח. התפלגות הזהות האתנית של הרוצחים דומה לזו של הקורבנות. מקרה אחד התרחש בקרב קהילת העבריים. 44% מהנרצחות היו יהודיות ו-50% מהמגזר הערבי והדרוזי (31% ממוצא ערבי ו19% ממוצא דרוזי).

כמו כן, מתוך 13 מקרים של רציחות נשים במגזר הערבי, חמישה לא נכללו בנתוני התצפית מאחר ולא התקיימו על רקע פשיעה ולא מגדר. בכל המקרים מהמגזר הערבי שהוכללו בנתוני התצפית, יש חשד לרצח על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה".

עוד עולה מהמחקר כי גיל הנרצחות הממוצע עמד על 45.6, כאשר הנרצחת הצעירה ביותר הייתה בת 27, והמבוגרת ביותר הייתה בת 76. גילן הממוצע מהקורבנות מבוגר יותר בהשוואה לשנה שעברה כתוצאה מעלייה חדה במקרי אימהות שנרצחו על ידיי בניהן.

באשר לעונשים, הדו"ח חושף כי נכון להיום הוגשו שמונה כתבי אישום על מקרי רצח נשים. בשלושה מקרים נקבע כי הרוצח אינו כשיר לעמוד לדין. ראוי לציין כי בשנה זו נפסקו גזרי דין חמורים לרוצחים, כגון מאסר עולם, בנוגע למקרי רצח נשים שהתרחשו השנה וגם בשנים קודמות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר