הרצוג: "ז'בוטינסקי הבין שרק באמצעות יוזמה ונחישות נוכל לבנות את ביתנו הלאומי"

נשיא המדינה שלח נאום מצולם לוועידת ז'בוטינסקי לציונות בירושלים בהובלת תנועת בית"ר העולמית ו"ישראל היום" • בועז ביסמוט: "כשממשלות ישראל קידמו פשרות טריטוריאליות וויתרו הלכה למעשה על העיקרון של 'ארץ ישראל שייכת לעם ישראל', מצבה התדמיתי של המדינה הורע"

נשיא המדינה יצחק הרצוג (ארכיון)

ההנהגה העולמית של תנועת בית"ר ועיתון "ישראל היום" ערכו היום (ראשון) את ועידת ז'בוטינסקי לציונות, במלון VERT שבירושלים, שעוסקת בנושאים ברוחו של זאב ז'בוטינסקי, מייסד תנועת בית"ר העולמית.

אל האירוע הגיעו עורך "ישראל היום", בועז ביסמוט; ראש ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית, יעקב חגואל; שגריר ישראל באו"ם לשעבר, דני דנון; ראש עיריית ירושלים, משה ליאון; ראש עיריית לוד, יאיר רביבו; וראשי רשויות מקומיות נוספות.

עורך "ישראל היום" בועז ביסמוט בוועידת ז'בוטינסקי, צילום: אורן בן חקון

עורך "ישראל היום" בועז ביסמוט נאם בוועידה ואמר כי "ז'בוטינסקי ראה לנגד עיניו את הערך האנושי של עשיית הצדק, שממנו נובעת הקריאה להשיב ליהודים את מה ששייך להם בדין".

עוד אמר: "היהודים הוגלו מארצם בכוח הזרוע, אך מעולם לא ויתרו על זכותם עליה, ואין צדק היסטורי גדול מחזרתם הביתה, למולדת. ז'בוטינסקי הצעיר נמנה עם מבקריו החריפים ביותר של רעיון 'הארץ החלופית' והתנגד נחרצות להצעות למצוא ליהודים בית לאומי מלאכותי, ולו זמני, באוגנדה או בנקודות אחרות בעולם. לשיטתו, צרות היהודים נבעו מעצם הוויית הגלות והזרות הכרוכה בחיים בארץ נוכרייה. עשורים בודדים אחר כך היכו האירועים הטרגיים של השואה, והוכיחו עד כמה צדק".

לסיום ציין: "לא במקרה, דווקא כשממשלות ישראל קידמו פשרות טריטוריאליות וויתרו הלכה למעשה על העיקרון של 'ארץ ישראל שייכת לעם ישראל', מצבה התדמיתי של המדינה הורע. הייתה זאת טעות מרה: הסברנו בפורומים בינלאומיים את חשיבותו של העומק האסטרטגי ואת ערכו הביטחוני של השטח, אבל שכחנו להדגיש את הדבר העקרוני והחשוב מכל – הזכות הבלתי מעורערת של עמנו לשוב למכורתו, זכות העולה לאין שיעור על מה שיכולים עמים אחרים להציג".

בועז ביסמוט בוועידת ז'בוטינסקי: "ראה לנגד עיניו את הערך האנושי של עשיית הצדק" // צילום: יוני ריקנר

נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח ברכה מצולמת ובה אמר כי "נאמנותו של ז'בוטינסקי לפעול למען האומה היהודית, נכונותו לפעול לקוממיות מדינית ישראלית נעשו כדרך חיים. ז'בוטינסקי הבין שרק באמצעות יוזמה ונחישות נוכל לבנות את ביתנו הלאומי. מדהים לראות איך גם היום, הערכים הללו כל כך נחוצים לנו בחברה הישראלית".

לסיום ציין: "הכנס שאותו אתם פותחים היום עוסק בחלוציות ישראלית. אנו נוהגים לייחס אותה לדור אחר, דור ישן, דור החלוצים שהגיעו ויישבו את הארץ; אבל גם היום, בישראל של סוף שנת 2021, יש הרבה מקום וצורך בחלוציות. השנה האחרונה, על קשייה ואתגריה, שלחה את כולנו לחשבון נפש עמוק והתבוננות על החברה הישראלית בהווה ובעתיד".

הנשיא הרצוג בוועידת ז'בוטינסקי: "רק באמצעות יוזמה ונחישות נוכל לבנות את ביתנו הלאומי" // צילום: לע"מ

במהלך הוועידה הוענק פרס ז'בוטינסקי למור ג'נשווילי, תושב עכו שנפצע קשה במהומות שהתחוללו על ידי ערביי העיר במקביל למבצע שומר החומות בעזה. 

יגאל ברנד, מנכ"ל ההנהגה העולמית של בית"ר: "לפני כ-98 שנה הקים זאב ז'בוטינסקי את תנועת בית"ר כצורך לפעילות אקטיביסטית לרעיונותיו. בועידת ז'בוטינסקי לציונות ובכלל באנו לדבר ולעסוק בערכים, אידיאולוגיה ובמסר האידיאולוגי שראש בית"ר אמר כבר לפני למעלה ממאה שנה והם תקפים עד היום. התעסקות בעם ישראל כדבר החשוב ביותר שקיים לנו. זכינו, בדורנו, שההתעסקות הזאת מתבצעת פה, בארץ ישראל".

ברנד ציטט את דברי ז'בוטינסקי בהקדמה לספר "קיר הברזל": "חלוץ איננו חי למען עצמו אלא למען אלה שיבואו אחריו. זכינו בתנועת בית"ר להתעסק בחלוציות עכשווית, והיום מייצגת אותנו מנהלת אחד הפרויקטים שלנו, אירינה ריידר. כל עוד יש לערבים זיק של תקווה להיפטר מאיתנו, הם לא ימכרו תקווה זו בעד שום דברי נועם ושום הבטחות מפליגות.

בועז ביסמוט ויגאל ברנד עם מור ג'נאשווילי בוועידת ז'בוטינסקי לציונות, צילום: אורן בן חקון

"ככל היהודים מוכן אני להישבע בשמנו ובשם צאצאנו שלעולם לא נפר שוויון זכויות ולא נעשה ניסיון לגירוש או לדיכוי".

ברנד הוסיף: "כבר לפני 98 שנה כתב והסביר, אפשר לומר חזה, את ההתמודדיות שצפויות לנו עם המיעוט הערבי בארץ ישראל. תוך כבוד ושו ויון זכויות למיעוט, יש להציב קיר ברזל שימגר כל התקוממות. במושב השני נדבר על האתגרים אשר קיימים היום בערים מעורבות ובכלל עם המיעוט הערבי בישראל".

98 שנים של פעילות

תנועת בית"ר, "ברית הנוער העברי על שם יוסף טרומפלדור", הוקמה בשנת 1923 על ידי זאב ז'בוטינסקי, בריגה, בירת לטביה. בוועידה הראשונה של התנועה, שנערכה ב־1931 בעיר דנציג, מונה ז'בוטיסנקי לראש בית"ר לכל ימי חייו, ולמעשה הוא נחשב כך עד היום.

"תפקידה של בית"ר הוא פשוט בתכלית", כתב ז'בוטינסקי, "ואף על פי כן, קשה מאוד ליצור את אותו הטיפוס היהודי שהעם זקוק לו כדי להקים את מדינת היהודים במהירות גדולה יותר ובאופן מושלם יותר".

בית"ר נקראה על שם ידידו הטוב של ז'בוטינסקי, יוסף טרומפלדור, ועל שם עיר המצודה ביתר. מעניין לציין כי כדי להתאים בין שמו של גיבור הקרב בתל חי לבין שמה של העיר ביתר, איית ז'בוטינסקי את השם טרומפלדור באות ת' ("ברית יוסף תרומפלדור").

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר