ראשת עיריית חיפה מתנה את חשמול הרכבת בפרויקט המנהור

מינהל התכנון אישר את הטמנת הרכבת בעיר במנהרות בעוד כעשור • קליש: "אני לא מנסה לפגוע בחשמול, אך רוצה שחיפה תינצל מהמסילות שקוטעות אותה"

הדמיית טיילת חיפה לאחר המנהור, צילום: אמיר מן, עמי שנער אדריכלים

מינהל התכנון אישר אתמול את הטמנת הרכבת בחיפה במנהרות והוספת מסילה שלישית, בעלות כוללת של 12 מיליארד שקלים. עם זאת, מה שעשוי להיות ההבדל בין ביצוע הפרויקט לקבירתו הוא רצונה של ראשת עיריית חיפה, עינת קליש, לקשור בין מנהור הרכבת לפרויקט חשמול המסילות, שנמצא כבר בעיצומו ברחבי הארץ. 

אם הכל יתקדם כמתוכנן, הפרויקט צפוי לצאת לדרך בעוד כעשור ולאפשר הקמת 7,000 יחידות דיור חדשות בעיר. הפרויקט צפוי גם לחבר את העיר בגישה ישירה לים, מבלי שפסי הרכבת יחצצו ביניהם. קליש אמרה אתמול ל"ישראל היום": "אנחנו בדיונים עם הרכבת, פרויקט החשמול מקדים את המנהור בשנים רבות. אבל אנחנו בודקים היום מול הרכבת כיצד אפשר לקשור את הפרויקטים יחד ולראות גם תוך כדי החשמול איך להתקדם עם המנהור. אני בעד להסיר את החיץ של מסילות הברזל מחיפה. אנחנו רוצים רק לראות שחיפה לא תינזק".

קליש הוסיפה: "אף אחד לא רוצה לפגוע בחשמול. עם זאת, אני רוצה לראות את חיפה מצילה את עצמה מהמסילות שקוטעות אותה ומונעות ממנה להגיע לים. שני הפרויקטים האלה חייבים להיות משולבים יחד". 

"לא רוצים לפגוע בחשמול" ראש עיריית חיפה קליש, צילום: פיני סילוק

משמעות מניעת פרויקט החשמול היא שרכבות חשמליות יגיעו לחיפה, אולם משם יחליפו הנוסעים צפונה את הרכבת לרכבות הדיזל הישנות והמזהמות.

קליש יזמה ודחפה את מנהור והטמנת הרכבת בעשור האחרון. בחיפה חולפות הרכבות בסמוך לחוף הים עוד מימי המנדט הבריטי, ואזור החוף מנותק משאר העיר בשל המסילות המונעות מעבר חופשי. מבחינת קליש, מדובר בבשורה של ממש. "כולם מבינים שצריך להשקיע הרבה מאוד במטרופולין חיפה. אני יושבת בוועדה לתכנון ובנייה, והם מבינים שצריך לשנות את התפיסה איך העיר הזו צריכה לתפקד ולהיראות. מבחינתי, החלק הקשה מאחורינו".

גם קליש יודעת שקצב תחלופת השרים והממשלות בישראל יכול לעצור את הפרויקט, כששר חדש יגיע למשרד ויתעדף אחרת את ניהול הפרויקטים. "ברור לגמרי שאלה תהליכים ארוכים. כולם איתנו היום, אחרי שפעם הם לא הבינו על מה אני מדברת. יש כאן היתכנות כלכלית. הבנו שבלי למצוא כסף למנהור הרכבת לא יקרה כלום, ולכן עשינו שינוי עם תוספת של 7,000 יחידות דיור. השלב הבא זה לעבוד על לוחות הזמנים, ואנחנו רוצים לראות את זה בימינו אנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר