האלימות בבתי החולים: 15 תקריות מדי יום

הצוותים הרפואיים עומדים בחזית - ולצד הטיפולים מצילי החיים, הם נאלצים להתמודד עם אירועי אלימות יומיומיים • מראשית 2021 נרשמו 4,631 הפרות סדר בבתי החולים, 252 מהן כללו אלימות פיזית • בהיעדר תקני אבטחה ולנוכח אוזלת ידה של המשטרה - הפתרון נראה רחוק

התקיפה מחוץ לבית החולים איכילוב, צילום: ארכיון

מנתוני משרד הבריאות על מקרי אלימות בבתי החולים הממשלתיים עולה כי בשנת 2021, עד סוף אוקטובר, נרשמו 4,631 הפרות סדר בבתי החולים - כ־15 אירועים ביום. בשנת 2020 התרחשו 5,300 אירועים.

252 מהמקרים בשנת 2021 כללו אלימות פיזית, 115 אירועי איומים ו־121 מקרים של אלימות מילולית או נזק לרכוש, ובסך הכל 488 אירועים. בשנת 2020 היו 306 אירועי אלימות פיזית, 128 איומים ו־225 מקרים של אלימות מילולית או נזק לרכוש, ובסך הכל 659 אירועים אלימים.

היום יקיימו בהסתדרות האחיות והאחים דיון חירום בסוגיה. בדיון צפויות להתקבל החלטות על צעדים ארגוניים חריפים ומשמעותיים, עד שיושג ביטחון מלא לאחים ולאחיות במקום עבודתם במערכת הבריאות הציבורית. "אם משרד הבריאות היה מיישם את ההסכם בינינו, קיימת סבירות גבוהה שמקרי האלימות הקשים היו יכולים להצטמצם, ובכך היתה נמנעת פגיעה פיזית ונפשית במי שכל חטאם היה טיפול באזרחי ישראל", כתבה אילנה כהן, יו"ר ההסתדרות, במכתב ששלחה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש.

תיעוד חדש מהקטטה ההמונית בביה"ח סורוקה // צילום: דוברות מד"א

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו"ר הר"י, הוסיף כי "אירועי האלימות החריגים שזלגו לבתי החולים סורוקה ומאיר הציפו את חוסר האונים ופגיעותם של אנשי הצוותים הרפואיים. האלימות המילולית והפיזית במערכת הבריאות היא יומיומית, ונראה שכולם מתייחסים אליה כשגרה הכרחית. פנינו בשם חוק חופש המידע וביקשנו מהמשטרה נתונים על אלימות כנגד אנשי צוות רפואי, וקיבלנו תשובה מהירה שאין להם. אני קורא לפתיחת נקודות משטרה בכל בתי החולים, ולאפשר לנו לטפל בחולים ללא מורא וללא חשש".

"נדרשת חקיקת בזק"

בתוך כך, מבדיקת "ישראל היום" בבתי החולים ברחבי הארץ שביצענו עקב המהומות שפרצו בבתי החולים סורוקה ומאיר, עולה תמונה מטרידה. בביה"ח איכילוב נרשמו 249 אירועי אלימות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021, מתוכם 11 אירועי אלימות פיזית ו־11 אירועי איומים.

הרצוג ורעייתו בסיור בבתי החולים, צילום: חיים צח / לע"מ

בביה"ח לניאדו נרשמו מתחילת השנה 300 אירועי הפרות סדר, ובהם 9 מקרים של אלימות פיזית כלפי אנשי צוות ו־15 מקרי איומים עליהם. מנכ"ל בית החולים, נדב חן, אמר כי "נדרשת חקיקת בזק להחמרת ענישה של תוקפי צוותים רפואיים, כולל חובת ענישת מינימום והשוואת ענישה של תוקפי צוותים רפואיים לתקיפת שוטר במילוי תפקידו".

ד"ר ערן רוטמן, מנהל ביה"ח בילינסון, סיפר כי "לצערנו, אירועי האלימות מטרידים את שגרת בית החולים. אנחנו נותנים כלים מגוונים לצוותים כדי להתמודד עם המקרים, כמו סדנאות ולומדות".

במרכז הרפואי שערי צדק נרשמו 11 אירועי אלימות במהלך 2021. בבית החולים סיפרו כי במהלך השנה הנוכחית מאבטחי בית החולים מנעו 11 אירועי אלימות נוספים. גם במרכז הרפואי הדסה בירושלים נרשמו אירועי אלימות, ובהם תקיפת אנשי צוות על ידי בן של מטופלת ביחידה לטיפול נמרץ.

במרכז הרפואי שיבא בתל השומר נרשמו 944 מקרים מתחילת השנה. בכל המקרים נדרשה מעורבות של איש ביטחון מטעם בית החולים. פרופ' ארנון אפק, משנה למנהל המרכז הרפואי שיבא ומנהל בית החולים הכללי: "האלימות נגד הצוותים הרפואיים ברחבי הארץ חצתה כל גבול וחייבת להיפסק. מבעיה מקומית של מערכת הבריאות הפכה תופעת האלימות לבעיה לאומית".

במרכז הרפואי קפלן דיווחו על אירועים אלימים על בסיס יומיומי. על פי צוותי הביטחון בבית החולים, הם נקראים בין פעם לארבע פעמים ביום במהלך השנה האחרונה להגן על צוותי הרפואה בכל המחלקות. רונית אילסר, מנהלת הסיעוד במלר"ד של בית החולים: "אין משמרת שאין בה אלימות. אין יום בלי שאנחנו מזעיקים את הביטחון שיגן עלינו ממטופלים או מבני משפחה. יש זלזול בצוותים הרפואיים ותחושה של חוסר אמון. אנחנו מרגישים שכל גבול נפרץ ושהכל לגיטימי ומותר. אנחנו משרתי ציבור וצריך להגן עלינו".

המהומה מחוץ לבית החולים סורוקה,

בביה"ח אסותא באשדוד לא נרשמו תקיפות פיזיות השנה, אך בבית החולים מדווחים על מקרים רבים של אלימות מילולית ועלבונות - עשרות בשנה. גם במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא מספרים אנשי הרפואה כי ויכוחים מילוליים ולעיתים קללות הם דבר כמעט שגרתי. גם בביה"ח וולפסון נאלצים להתמודד עם התופעה המבישה, ובאחד מאירועי השיא שלה בחודש מאי האחרון אח בבית החולים הותקף על ידי משפחה בזמן שביקש מהם להתפנות למרחב המוגן בזמן אזעקה. בני המשפחה היכו אותו והטיחו בו עגלת ישיבה מברזל.

במרכז הרפואי לגליל אירעו 159 אירועי אלימות השנה, שבהם היה צורך בהתערבות צוות המאבטחים. בביה"ח רמב"ם נרשמו השנה 1,566 אירועי הפרות סדר, שב־80 מהם היתה מעורבות של המשטרה.

ד"ר אבי וייסמן, סגן מנהל הקריה הרפואית רמב"ם בחיפה: "האירועים אלימים יותר ומפחידים מאוד, וברובם קשורים לאירועים פליליים המתרחשים באזור". בביה"ח פוריה בטבריה התמודדו עם 12 מקרי אלימות רק בחודשיים האחרונים. בביה"ח ברזילי מתארים מקרים חמורים, שבהם האלימות מתפרצת עקב הליכים רפואיים שגרתיים. כך, למשל, בחודש אוקטובר גבר בן 36 תקף רופא לאחר שלא קיבל מכתב שחרור.

הרצוג: "עוקב בדאגה"

בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ערכו סיור בבתי חולים באזור הצפון. במסגרת הביקור במרכז הרפואי גליל התייחס הנשיא הרצוג לאירועי האלימות בבתי חולים בתקופה האחרונה והבהיר: "אני עוקב בדאגה אחר ההסלמה באלימות בכל רחבי הארץ. האירועים שראינו בימים האחרונים בבתי החולים סורוקה ומאיר מזעזעים וחמורים.

"לצערי, אני שומע שזו תופעה רווחת בבתי חולים רבים בכל רחבי הארץ. ממש מכת מדינה. לא יכול להיות מצב שבו אזרחים ישראלים אינם מרגישים בטוחים במקום שאמור להיות הבטוח ביותר עבורם. איך יכול להיות שהמקום שאליו אנחנו הולכים לקבל טיפול מציל חיים הופך להיות מקום של סכנת חיים? לאן הגענו? עלינו להוקיע ולגנות את תופעת האלימות בכל דרך אפשרית".

בהכנת הידיעה השתתפו ירון דורון, יורי ילון, דן לביא, איליה יגורוב, שלומי דיאז ודניאל סיריוטי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר