איתן בירן // צילום: באדיבות המשפחה

דודתו של איתן: "לא נוותר עליו בשום מקרה"

גלי פלג, שאחותה וגיסה נספו באסון הרכבל באיטליה, בראיון ל"ישראל היום": "זו לא חטיפה" • בפנייה למשפחת בירן, היא מבקשת: "נשים הכל בצד כדי שיבינו שטובתו בארץ" • הסב שמואל, שהביא את איתן ארצה: "פעלתי כחוק"

אסון הרכבל באיטליה שהתרחש לפני כארבעה חודשים הביא למותם של 14 בני אדם – חמישה מהם מבני משפחת פלג-בירן, למעט איתן ששרד את המאורע הקשה. לפני כשבוע הביא אותו ארצה סבו, שמואל פלג, באירוע שנחקר באיטליה כחטיפה. בשל כך, האפוטרופסית של איתן, דודתו איה (אחותו של עמית, אביו של איתן; ש"י), מנהלת מאבק כדי להשיבו אליה. כעת מספרת גלי פלג, אחותה של טל, אמו של איתן, בראיון ל"ישראל היום" על הקשיים, על התהליך ועל חזרתו של איתן לישראל.

יש ביקורת רבה סביבה החזרתו של איתן לארץ, איך תסבירו זאת למי שמגדיר את העניין כחטיפה?
"הטרגדיה הזו לקחה ממני את החברה הכי טובה שלי. טל ואני דיברנו רק על זה שהם עומדים לחזור לארץ. אפילו דיברנו על לעבור לגור יחד, שהילדים שלנו ילמדו יחד. אפילו דיברנו על מצב שבו נצטרך לדאוג לילדים אחת של השנייה במידה ומשהו יקרה לנו. כל הזמן אמרו לאיתן שחוזרים לישראל, אז זו ממש לא חטיפה. מהרגע שהוא פה, הוא פורח, הוא מאושר ברמות שאי אפשר לתאר".

באדיבות המשפחה,

איתן גדל באיטליה, החברים שלו שם והוא אפילו התחיל ללמוד שם. למה את חושבת שנכון שיעבור לגור בישראל?

"איה רשמה אותו לבית ספר קתולי, הזדעזענו כל כך שלא יכולנו להכיל את זה. בבית שלו הדליקו נרות שבת וחגגו חגים יהודיים. איתן מעוצב כיהודי וחשוב לנו לשמור עליו ככזה. הם אומרים שלקחו אותו מהסביבה הטבעית שלו, אבל זה ממש לא המצב. זה שהם גרו בסמיכות לא אומר שהם היו קרובים. היה בין המשפחות ניכור על רקע דתי. היה חרם מסוים על טל מסיבות עדתיות, עניין של מזרחים ואשכנזים".

אם הרשויות בארץ יחליטו שמדובר בחטיפה ושעל איתן לחזור לאיטליה, תקבלו את הדין?
"אני רוצה להאמין שזה לא יקרה, לא נוותר עליו. הוא צריך חום ואהבה. אנו סומכים על מערכת המשפט שתראה שטובתו של איתן פה, אין לנו מה להסתיר. משפחת בירן יכולה לבוא מתי שתרצה".

"צריכים להיות יחד"

יש טענות שמדובר בענייני כסף.

"הכסף לא מעניין אותנו. ביקשנו מבית המשפט באיטליה לסגור את הכסף עבור איתן עד גיל 18, אבל סורבנו. כל מה שרצינו זה את טובתו של איתן, אין סיבה שתהיה לו משפחה אחת פה ומשפחה אחת שם, כולם צריכים להיות יחד. איה לקחה את הטלפון הנייד של אחותי ומונעת מאיתנו גישה לחפצים האישיים שלה. לא ראיתי שום דבר מהם מאז שהתרחש האסון".

מי יגדל אותו בארץ אם יוחלט שיישאר כאן?

"לבעלי ולי עדיין אין ילדים, אבל הגשנו בקשת אימוץ מהרשויות בישראל וטרם קיבלנו תשובה. הילד הזה יהיה עטוף באהבה".

איך היו היחסים עם איה מאז האסון? איך התנהל הקשר עם איתן?

"גיהינום. נתקלנו בהרבה קשיים, ולכן זה חשוב מאוד שהכל ינוהל בארץ, בשפה שכל הצדדים מכירים ובאופן שוויוני. אני לא יכולה לתאר כמה איתן מאושר פה. אני פונה למשפחת בירן בתקווה שיראו אותנו, שנשב ונדבר על הילד. אי אפשר לקבוע את גורלו בקלות כזו. הוא עבר טראומה גדולה מאוד, אנו מוכנים לשים הכל בצד רק כדי שיבינו שטובתו בארץ".

בתוך כך, שמואל פלג, סבו של איתן, התראיין לראשונה מאז האסון על העברת נכדו לישראל - ועל מעצרו בחשד לחטיפה. "חיי השתנו ב־23 במאי, שלושה דורות נמחקו ברגע אחד, וזה משהו שמשאיר חור עצום בלב, הפכתי לבן אדם שונה לגמרי", אמר בראיון ל"אולפן שישי". "איתן מאושר ועטוף בבני משפחתו, במקום שבו הוא אמור להיות, בביתו בישראל. טובתו של הילד גוברת על האינטרס האישי שלי".

לדבריו, הוא רצה להביא את איתן לישראל כמה שיותר מהר: "רציתי שהוא ירגיש בטוח איתי. פעלתי לפי החוק, הדרכונים שלו ושלי אושרו ברשות שדות התעופה יום לפני הטיסה, המראנו ארצה באופן חוקי לחלוטין. הילד דיבר עם הטייסים ואמר להם בהתרגשות שאנחנו טסים לישראל. המחשבות שלי נתונות אך ורק לטובתו של איתן".

הוא תיאר כיצד שופטת הגיעה לבית החולים בטורינו שבו איתן היה מאושפז בזמן שהוא מורדם ומונשם, וכל ההתנהלות היתה באיטלקית: "אמרתי לשופטת שמבחינתי איה (דודתו של איתן מצד אמו; ש"י) אחראית עליו בימים הקרובים, בזמן שאני מביא את הגופות לארץ, ובתיאום איתי היא תקבל את כל ההחלטות.

מקרה כאוב. עמית, טל, טום ואיתן בירן,

"השופטת חזרה אחריי ואמרה שמדובר בעניין זמני. אף אחד לא הסביר לי בצורה מפורטת מהן המשמעויות של הדברים שנאמרו, לא ויתרתי על האפוטרופסות על איתן אפילו לא לרגע אחד".
הסב המשיך ואמר כי "הוריו של איתן נסעו לאיטליה כדי ללמוד, הכל כבר היה מוכן לקראת חזרתם לישראל. אפילו בחרנו עבורם דירה ועשינו את כל ההכנות לכך. היה ברור לכולם שאיתן ומשפחתו שבים לארץ. היינו בקשר יומיומי. הוא בילה כחצי מהשנה שעברה בישראל".

פלג ביקש לסיים את הראיון באומרו כי "איבדתי את משפחתי, מעבר לזה אין לי יותר מה להפסיד. אני פונה לאיה ומבקש ממנה להניח את המשקעים בצד ולעשות הכל כדי לדאוג לטובתו של הילד".

תגובתה של איה בירן טרם התקבלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו