רב המקומות הקדושים ששכל את אחיינו באסון מירון העיד בוועדת החקירה

הרב שמואל רבינוביץ, שאחראי בין היתר על החלת הסדר בקבר ציון הרשב"י, מסר את עדותו במסגרת יום הדיונים השני • "לא הייתה לי גישה למקום"

הרב שמואל רבינוביץ (בתמונה הגדולה) ואחיינו מנחם זקבך , צילום: אורן נחשון

שכל קרוב משפחה – ומוסר עדות בוועדת החקירה לאסון מירון: רב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, מסר היום (שני) את גרסתו להשתלשלות האירועים לפני האסון, שבו נספו 45 בני אדם. 

כזכור, הרב רבינוביץ - שאחראי בין היתר על החלת הסדר ומתן שירותי דת בציון קברו של הרשב"י במירון – שכל באסון את אחיינו מנחם זקבך ואף היה זה שזיהה אותו במכון לרפואה משפטית באבו כביר.

רב המקומות הקדושים ששכל את אחיינו באסון מירון העיד בוועדת החקירה // צילום: לע"מ

בתחילת עדותו, התייחס לאובדן האישי באסון ולאחר מכן אמר כי בתפקידו כרב המקומות הקדושים, לא הייתה לו גישה לקבר במירון. 

"לממונה הייתה בעבר גישה למבנה מסביב לקבר. כלומר, הייתה לו אחריות להרחיק קבצנים, לשמור על השבת ולדאוג למקום", הסביר הרב. "אך בתחילת תפקידי ניסתי לממש את סמכותי, ואז הסבירו לי: 'זה היה וזה עכשיו. אין לך שום סמכות'". הרב ציין ששיפוץ תשתיות המתחם מומן בעיקר מתרומות.  

הזירה במירון בליל האסון, דוד כהן/ג'יני
 

הרב רבינוביץ אמר: "בהחלטת ממשלה הובהר כי אירוע ל"ג בעומר גדול עשרת מונים מיכולת הניהול של ההקדשות וועדת החמישה ולכן הוחלט בהחלטת ממשלה שהרכז הארצי למקומות הקדושים יחד עם המשטרה ינהלו את האירוע". 

"המצב שם בשנת 2008 היה נורא - אין תשתיות, בנייה בלתי חוקית, כבלי חשמל בכל מקום, על כל מרצפת שניסינו להזיז שם הייתה מלחמה", תיאר הרב רבינוביץ'. "החלטתי שאסור להיכנע כי המקום מסוכן מאוד. במשך שלוש שנים נעשה שם שינוי בצורה בלתי רגילה. מה שראיתם בסיור שלכם עכשיו זה זהב לעומת מה שהיה ב-2008. כל ילד יכל אז לגעת בכבל חשמל ולהתחשמל".

נשיאת העליון בדימוס מרים נאור, יו"ר ועדת החקירה הודיעה: "אנחנו נזמין את כל חברי ועדת החמישה לחקירה".

לאחר האסון בחודש מאי האחרון אמר הרב: "על בשרי חוויתי את הכאב האיום, ובעיניי ראיתי את השכול בערב שבת כשהגעתי לזהות את אחייני האברך היקר רבי מנחם זקבך ז"ל שנספה באסון. תפילותינו ושוועתנו לשמיים נתונים בשעה זו למען החלמה מלאה ורפואה שלמה לכלל הפצועים ואנו מחזקים את כוחות הרפואה וההצלה". פרט לרב רבינוביץ מסר את עדותו גם מפקד המחוז הצפוני במשטרה לשעבר, ניצב בדימוס אלון אסור.

ניצב בדימוס אלון אסור, גיל אליהו - ג'יני

אתמול, ביום הראשון לשמיעת העדויות בוועדה ברשות נשיאת העליון בדימוס מרים נאור, השמיע את גרסתו מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא.

חבר ועדת החמישה, שלמה ינאי, האשים בסיכום עדותו של הרב רבינוביץ את ועדת החמישה ואמר: "זה שלא התערבתם וברחתם מהאחריות זה חלק מהאסון הזה".

הרב רבינוביץ אמר בעדותו לוועדת החקירה כי "צריך לשקול להזיז את ההדלקות או לבטל אותם, חוץ מהדלקה אחת. אני לא בטוח שאנשים ירצו לשתף פעולה עם הרחקה של ההדלקות, אבל להביא את ההדלקות כולם ביחד זה מורכב מאוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר