יוזמת חוק חדשה של שר המשפטים גדעון סער: לפי תזכיר חוק שהופץ היום (חמישי) לציבור, קבלת קנס ונקודות על עבירת תעבורה לא תהווה עוד התחלה של הליך פלילי, אלא תשמש לדיון מנהלי - ולרוב לא תדרוש הגעה פיזית.
על פי הרפורמה המוצעת, יוקם בית דין מנהלי לתעבורה במשרד המשפטים, שיפעל כערכאה ראשונה לטיפול בהפרות תעבורה מסוג ברירת משפט. הדיונים בבית הדין יתנהלו בעיקרם באמצעים טכנולוגיים, באמצעות ממשק דיגיטלי. באם יידרש דיון פרונטלי, הוא יתקיים באמצעים טכנולוגיים מבלי דרישת הגעה פיזית, פרט למקרים חריגים. כמו כן, יוקם מרשם תעבורה מנהלי בדבר הפרות תעבורה שבגינן ניתנה הודעת תשלום של קנס וצבירת נקודות.
עד היום, עבירות התעבורה מסוג "ברירת משפט" היו מוגדרות כהליך פלילי, ונידונו בבתי המשפט לתעבורה שהינם חלק מבית משפט השלום. בשנת 2018 לדוגמא, ניתנו בישראל 1.2 מיליון דוחות תעבורה, מתוכם למעלה ממיליון דוחות ברירת משפט, ונפתחו כ-140,000 הליכים פליליים בבתי המשפט לענייני תעבורה.
מטרת החוק המוצע הוא בעצם להפוך עבירות תעבורה מסוג "ברירת משפט" להפרות תעבורה מינהליות, שיטופלו במישור המינהלי, וכן להקים בית דין מינהלי לתעבורה תחת משרד המשפטים, שידון בעררים המוגשים על הליכים אלה. הוראות תזכיר החוק מבוססות על המלצות הצוות הבין-משרדי לבחינת סמכות הדיון בעבירות תעבורה מסוג "ברירת משפט", בראשות שני נשיאי בתי משפט השלום ובהשתתפות נציגים ממשרדי המשפטים, התחבורה, האוצר וביטחון הפנים, משטרת ישראל והנהלת בתי המשפט.

הצוות הוקם מכוח החלטת הממשלה מיום 11.1.2018, במטרה לבחון את האפשרות להעביר חלק מעבירות התעבורה, המסווגות כעבירות "ברירת משפט" ("עבירות קנס"), מהמסלול הפלילי למסלול המינהלי.
בהצעת החוק החדש נכתב בין היתר כי רכיב חשוב במניעת תאונות דרכים הוא אכיפה של עבירות תעבורה, המתבצעת בעיקר על-ידי משטרת ישראל, וכפועל יוצא מכך, גם העמדה לדין של אלו המפרים את דיני התעבורה.
בשנת 2018, ניתנו בישראל כ-1.2 מיליון דוחות תעבורה (מתוכם למעלה ממיליון דוחות ברירת משפט) ונפתחו כ-140,000 הליכים פליליים בבתי המשפט לתעבורה. הקמת בית דין לתעבורה והעברת הטיפול בעבירות תעבורה מסוג "ברירת משפט" למישור המינהלי נועדה להתמודד עם העומס הגדול שקיים כיום במערכת אכיפת דיני התעבורה בכללותה, ובאופן ספציפי בבתי המשפט לתעבורה, שהם בתי משפט פליליים.
עומס זה צפוי להתגבר בעתיד, עם ההתפתחויות הטכנולוגיות והרחבת השימוש באמצעי אכיפה אוטומטיים, שנועדו להגדיל את הסיכוי להיתפס ובכך להכווין את התנהגותם של משתמשי הדרך. לפיכך, הקמת בית דין לתעבורה נועדה להקל על העומס על-ידי הסטת חלק מן התיקים לבירור במסלול יעיל ואפקטיבי יותר במסלול המינהלי.
שר המשפטים, גדעון סער, אמר בנושא: "העברת הטיפול בעבירות תעבורה למישור המנהלי, מבטא גישה של דה-פליליזציה שבה אני מאמין. הרפורמה תמנע ריבוי הליכים פליליים והגעה מיותרת לבתי המשפט, על ידי שימוש באמצעים דיגיטליים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו