כבר לא מחאה לגיטימית, אלא עבריינות מסוכנת. הפגנת חרדים בירושלים, ארכיון. צילום: אורן בן חקון

הקלטות בכיר ההנהגה החרדית: "לא הולכים לצבא, גם במחיר מסירות נפש"

האדמו"ר מויז'ניץ, מראשי מפלגת יהדות התורה ומנהיג אחת החסידויות הגדולות בישראל, טוען כי חקיקת הגיוס היא "גזירת שמד ממש" • הוא ומורה לחסידיו "לעשות הכל" כדי לא לשרת בצה"ל

התבטאות חריגה וחסרת תקדים של אחד המנהיגים הבכירים והמשפיעים ביותר בזרם המרכזי של המגזר החרדי: בהקלטה בלעדית שהגיעה לידי "היום", נשמע האדמו"ר מויז’ניץ, הרב ישראל הגר (81), מורה לחסידיו בצורה מפורשת שלא להתגייס לצה”ל - גם במחיר של "מסירות נפש".

בהקלטה מתוך חדרו של האדמו”ר, שמתמודד בימים אלו עם מצב רפואי מורכב ומרבה בטיפולים, הוא נשמע נחרץ לחלוטין בסירובו לכל פשרה או שיתוף פעולה עם הצבא. כאשר הרבי נשאל בשיחה הסגורה האם "צריך למסור את הנפש כדי לא ללכת לצבא?”, הוא משיב בחיוב. השואל מקשה ומוודא: "זה גזירת שמד ממש?". על כך עונה האדמו”ר נחרצות: ״בוודאי, צריך לעשות הכל, צריך לעשות הכל”.

"אנשים תורניים"

בהמשך השיחה, כשהוא נשאל שוב על הצורך להגיע עד כדי מסירות נפש, האדמו”ר חוזר על המסר בתקיפות: "מסירות נפש. צריך לעשות הכל, אין לאן ללכת. צריך לעשות את כל הפעולות. כל סוגי הפעולות כדי לא ללכת, כדי להראות להם שאנחנו אנשים תורניים שלא יכולים ללכת. מראים חוזק".

החלק המשמעותי והדרמטי הנוסף בהקלטה נוגע ליחס כלפי צעירים חרדים שאינם לומדים תורה באופן רציף. בעוד שבחלקים מסוימים בהנהגה החרדית והפוליטית קיימת הבנה שקטה (גם אם לא פומבית) באשר להסדרת גיוסם של "נושרים" או מי שיצאו לשוק העבודה, האדמו”ר מויז’ניץ מציג עמדה בלתי מתפשרת שמנפצת את פשרות הקואליציה.

הרב ישראל הגר האדמו"ר מוויז'ניץ, צילום: דוד כהן-ג'יני

לגבי הטענה הרווחת שלפיה פטור מגיוס שייך רק למי שלומד במסגרת "תורתו אומנותו", ואילו צעירים שעובדים מחויבים להתגייס, הבהיר הרבי כי "צריך לעשות את כל הפעולות כדי לא להתגייס".

כאשר נשאל מפורשות על בחורים שמוגדרים כ”חלשים בדת” והאם הם צריכים להתגייס, השיב: "אין שייכות".משמעות הדברים היא שאין מבחינתו קשר בין לימוד תורה לבין ההתנגדות לגיוס, וגם צעיר חרדי שאינו לומד – אינו אמור להתגייס בשום אופן, כך לדברי האדמו"ר.

"אני מזלזל בזה, לא הולכים!"

כאשר הוצג בפניו מתווה שלפיו 50 אחוזים מהציבור החרדי יתגייסו בהדרגה בתוך מספר שנים, ביטל זאת האדמו”ר מכל וכל: "לא צריך ללכת, לא צריך ללכת! אני מזלזל בזה, לא הולכים!". כדי להבין את משמעות ההקלטות, חשוב להבין את מעמדו של הדובר בקונטקסט הציבורי והפוליטי בישראל: האדמו"ר מויז’ניץ אינו עומד בראש קבוצת שוליים קיצונית או פלג אנטי-ציוני מבודד, אלא בראש אחת משלוש החסידויות הגדולות והמשפיעות ביותר בישראל, המונה אלפי בתי אב.

הפגנת החרדים נגד מעצר העריקים במחלף גנות (ארכיון), צילום: חיים גולדברג/פלאש90

האדמו"ר מכהן כחבר בנשיאות מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. בניגוד לפלגים קיצוניים שמחרימים את מוסדות המדינה, חסידות ויז’ניץ נטועה עמוק במרכז המערכת הפוליטית. היא חלק בלתי נפרד ממפלגת יהדות התורה ומיוצגת בכנסת על ידי ח”כ יעקב טסלר.

כאשר מנהיג במעמד ציבורי ופוליטי כה בכיר, המהווה ציר מרכזי ביציבות הממשלה, מורה לחסידיו שלא להתגייס גם במחיר מסירות נפש, ומבהיר כי הדברים חלים גם על מי שאינו לומד תורה – מדובר באמירה בעלת משמעות פוליטית וציבורית מרחיקת לכת. היא ממחישה באופן הברור ביותר עד כמה הפער בין דרישות המדינה והצבא לבין עמדת ההנהגה החרדית הבכירה נותר עמוק ובלתי ניתן לגישור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...