מבקר המדינה פרסם היום (שלישי) דו"ח העוסק בהיערכות המדינה להגנה על הרכבת הקלה בגוש דן מפני פיגועים. הרקע לבדיקה היא העובדה שאמצעי התחבורה הציבורית בעולם הם אחד היעדים המועדפים על גורמי טרור לביצוע פיגועים. גם בישראל התחוללו פיגועים רבים באוטובוסים, ומספר פיגועים ברק"ל.
באוקטובר 2024 בוצע פיגוע קשה ברק"ל גוש דן: חוליית מחבלים פתחה באש לעבר הרכבת ביפו. בפיגוע זה נרצחו שבעה בני אדם ונפצעו 16.
בבדיקה נמצאו מספר ליקויים שהדו"ח קובע שיש לתקן.
הליקוי הראשון קשור לשאלת קביעת תרחיש הפיגוע ברק"ל אליו גורמי הביטחון צריכים להיערך. מתברר שלא נקבע מי הגוף שאמור לקבוע את תרחיש הייחוס במקרה של מתקפת טרור.
בשנת 2019 קבעה רח"ל תרחיש אפשרי בהתבסס על עבודות חקר של המשטרה ונת"ע. אולם בביקורת עלה כי משרד התחבורה לא הסכים עם התרחיש משום שמספר הנפגעים היה לדעתו גבוה.
למרות זאת, עד ינואר 2025, משרד התחבורה לא הציג עבודת מומחים מטעמו כחלופה לתרחיש זה. כמו כן כיום אין כל חובה חוקית מחייבת לעמוד בדרישות המשטרה בשלבי פרויקט הרק"ל השונים. זאת אף שהמשטרה היא גורם מנחה בנושא אבטחה שאישורו נדרש כתנאי לפתיחת עסק. בנוסף התברר כי המשטרה עצמה לא סיימה קביעת דרישות האבטחה שלה לתווך התת-קרקעי אף שהחלה בתהליך הגיבוש ב-2023.
ליקוי נוסף קשור להיערכות לאירוע טרור בלתי קונבציונאלי בקוי הרק"ל. על אף שקיימת יחידה ייעודית לנושא במערכת הביטחון לא נקבע תהליך מוסדר של התייעצות איתה בנוגע להיערכות לאירוע טרור כימי. עוד התברר שאין חובה ליישם את המלצות היחידה.
ליקויים באבטחה
בעיה נוספת קשורה למספר המאבטחים ברק"ל. בבדיקה נמצא כי במספר מקרים היה מספר המאבטחים במשמרת פחות מהתקן, ובשני מקרים מספר המאבטחים היה פחות מהסף המזערי. גם הריענונים לשמירת הכשירות שלהם, הצטמצמו.
המבקר מתייחס גם להכנסת אמצעים טכנולוגיים לרק"ל כחלק משגרת ההתגוננות שלה מפיגועים ומעיר כי צוות לבחינת שילוב טכנולוגיות מתקדמות כאלו הוקם במסגרת פרויקט המטרו, ואולם לא הוקם צוות כזה במסגרת פרויקט רק"ל גוש דן.
בנוסף, נמצאו פערים באמצעי הקשר של צוותי מד"א בתווך התת-קרקעי. מערכת הקשר של מד"א עדיין אינה מתקשרת עם מערכות הקשר של המשטרה וכב"ה. לכן במהלך אירוע יִקשה על צוותי מד"א לתקשר עם יתר גופי החירום וההצלה. בנוסף צוותי מד"א הפועלים בתת-הקרקע אינם מצוידים במכשירי קשר והם משתמשים בטלפונים סלולריים. לכן במקרה של קריסת הרשת הסלולרית לא תהיה לצוותים דרך לתקשר ביניהם אלא באופן פיזי או באמצעות גורם שלישי המחזיק באמצעי קשר טכנולוגיים.
בעיה נוספת בתחום פעולות ההצלה היא היעדר מתקן אימונים לאומי תת-קרקעי לכוחות החירום וההצלה. למרות החשיבות הרבה של מתקן כזה לא קודמה הקמתו עד מועד סיום הביקורת, ינואר 2025.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו