הקטל בכבישים עמד היום במרכז השקת התוכנית הלאומית המשולבת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה, המשרד לביטחון לאומי, המשטרה והרלב"ד. במהלך הטקס נחשפו ניידות האכיפה החדשות, צעד ראשון בניסיון לבלום שנה של עלייה חדה בהרוגים.
הרלב"ד מקצה לתוכנית 234 ניידות תנועה חדשות, ותקציב של 50 מיליון שקלים לטובת גיוס כוח אדם והגדלת הנוכחות של שוטרי התנועה בכבישים.
בהשקת התוכנית למאבק בתאונות הדרכים: התגובות של רגב ובן גביר לבקשת החנינה של נתניהו // יוני ריקנר
מנכ"ל הרלב"ד אמר כי הציבור ירגיש כבר בימים הקרובים גידול משמעותי בנוכחות ניידות ובאכיפה בעבירות מסכנות חיים: מהירות, שימוש בטלפון, אי-ציות לרמזורים ואי מתן זכות קדימה. מטרת התוכנית להפחית ברבעון הראשון של 2026 את הקטל בכבישים בכ-10 אחוזים.
עם זאת, למשתתפים בהשקה ברור שהפער המרכזי הוא כוח אדם. אגף התנועה חסר כיום יותר מ-400 שוטרי תנועה, ובמשטרה פועלים להכשרת שוטרי מטה לתפקידים מבצעיים ולגיוס גמלאים כדי לאפשר הפעלה מלאה של התוכנית.
שרת התחבורה הדגישה כי האכיפה והענישה אינן באחריות משרדה, אך לדבריה בלעדיהן אין אפשרות להתמודד עם ממדי התופעה. היא ביקרה את הענישה הקיימת וציינה כי רק העלאת הקנסות לעבירות כמו שימוש בטלפון - לסכומים שבין 5,000 ל-10,000 שקלים, תייצר הרתעה אמיתית.
לדבריה, הציבור מציית לאיסור חניה על אדום-לבן בגלל הרתעה ברורה, בעוד נהגים שמשוחחים בטלפון מרגישים שיוכלו להתחמק מעונש.
במקביל, יופחת מספר העבירות הכולל, ועל שבע עד עשר עבירות שנבחרו תוחמר הענישה. רגב ציינה ש־80% מהתאונות נגרמות מהגורם האנושי: נהגים שמסכנים את עצמם ואת סביבתם. היא הוסיפה כי גם אם בכל צומת יעמוד שוטר, הכבישים לא יהיו בטוחים יותר בלי שינוי בהתנהגות הנהגים וכיבוד כללי הדרך.
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "משטרת ישראל עוברת מהפך של ממש - שינוי מציאות. בדרום אנחנו מחזירים את השליטה למדינה במסגרת מבצע 'סדר חדש', בבנייה הבלתי חוקית הרסנו השנה 5,000 מבנים, ובמלחמה בגניבות הרכב השגנו ירידה של כ-15%. היום אנו מוסיפים נדבך נוסף עם כניסתן לשירות של עשרות ניידות תנועה חדשות, עוד משילות, עוד אכיפה, עוד נוכחות שמצילה חיים".
"בעז"ה, 2026 תהיה שנה של יותר משילות, יותר אכיפה, פחות קורבנות והרבה יותר תקווה", הוסיף.
מפכ"ל משטרת ישראל, ניצב דני לוי: "תאונות הדרכים גובות מאיתנו מחיר כבד, ועלינו להיאבק בתופעת הקטל בכבישים,באמצעות אכיפה נחושה וממוקדת, פתרונות טכנולוגיים, וכמובן - שיתופי פעולה מיטביים. על אף הירידה במספר תאונות הדרכים והירידה במספר הנפגעים, עדיין קיימת עליה במספר תאונות הדרכים הקטלניות וההרוגים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו