״כשהיו טילים על אשדוד, עובדי הנמל רצו למנופים - לא למשפחה”

ניסן לוי, מנכ״ל חברת נמל אשדוד, בראיון לניצן כהן בוועידת החוסן של “ישראל היום”: “לא האמנתי עד כמה המקום הזה קריטי - מחסור חמור קורה מהר מאוד” • “יש לי שמונה ועדי עובדים, אבל ברגע שאתה מקשיב לוועדי עובדים, אתה גורם להם להקשיב לך”

ניסן לוי, מנכ"ל חברת נמל אשדוד . צילום: לירון מולדובן

ניסן לוי, מנכ״ל חברת נמל אשדוד, התראיין היום (שני) בוועידת “ישראל בונה חוסן” של “ישראל היום” בירושלים וסיפר לניצן כהן על המסע הבלתי צפוי שהביא אותו מעולם הבנקאות לאחד המתקנים הכי אסטרטגיים למדינת ישראל.

“אני גדלתי בעולם הבנקאות. הייתי 30 שנה כמעט מנכ״ל. תפקידים מאוד מרכזיים ומשמעותיים,” פתח לוי. “באיזשהו שלב הרגשתי שזה כבר לא זה. אתה מאבד את חדוות העשייה. ובסוף, בנקים זה כלוב של זהב. אבל חדוות העשייה הרבה יותר חשובה לי.”

לוי שיתף את הסיפור המפתיע: “החלטתי שאני יוצא לדרך חדשה. אבל היא לא כללה את נמל אשדוד. תכננתי להקים חברה פרטית, לצאת לדרך עצמאית. אבל ‘אתה מתכנן, ואלוהים צוחק’. סיימתי את העבודה בבנק באוקטובר 2023. הבנתי שכל התוכניות הולכות לפח. המדינה הייתה בהלם.”

מהמילואים למנכ״ל נמל

“עשיתי ארבעה חודשי מילואים בתור דובר ערבית - הסכימו לגייס זקן כמוני,” סיפר לוי. “במקרה מצאתי מודעה באינטרנט. אתם תצחקו, אבל זאת האמת. החלטתי להגיש מועמדות. חשבתי שהם רוצים אותי מול המועמד שלהם, כדי שיראה טוב. וככה הגעתי לנמל אשדוד - כי לא היה להם מועמד משלהם.”

מנכ״ל חברת נמל אשדוד, ניסן לוי, צילום: לירון מולדובן

“אני יודע שכל מי ששומע נמל אשדוד זה וועדי עובדים. יש לי שמונה וועדי עובדים,” אמר לוי. “אני באמת ובתמים, זו לא הייתה ההפתעה. ידעתי שאוכל להסתדר איתם. חיים דיבר על היכולת להקשיב. ברגע שאתה מקשיב, גם לוועדי עובדים, אתה גורם להם להקשיב לך.”

ההפתעה האמיתית הייתה אחרת: “הכי הפתיע אותי - חשבתי שאני מגיע לנהל מערכת מורכבת. לא האמנתי עד כמה המקום הזה קריטי. אם נמל אשדוד שובת, או מפסיק לעבוד, מהר מאוד, כל המדינה מרגישה את זה. מחסור חמור. לא הבנתי עד כמה העוצמה של המתקן הזה אסטרטגי למדינת ישראל.”

לוי הדגיש: “ואני חייב להגיד - במשך כל תקופת המלחמה, נמל אשדוד שמר על רציפות תפקודית לאורך כל המלחמה.”

לוי תיאר את מסירות העובדים: “לפני חמש שנים, נמל אשדוד סיפק בשלושה מובנים כמה דברים. פרקנו יותר מ-200 אוניות מיוחדות. מפנים את הנמל בשבילהן. אירחנו גם את הצי האמריקני. כנראה נארח אותו גם עכשיו. אירחנו את בסיס נמל חיפה. אירחנו את המזח הצף. כל צורך שהיה מבחינה ביטחונית, נרתמנו.”

ניסן לוי, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, צילום: אורן בן חקון

והמרגש ביותר: “כל אחד ברמה האישית יודע, שכשיש טילים על המשפחה, הדבר הראשון שרוצים זה להיות עם המשפחה. עובדי הנמל רצו למנופים. למרות כל מה שקרה, והפצצות העיר, נמל אשדוד פעל.”

“אם נסתכל קדימה: נמל ממשלתי, התחרות שלי הרבה יותר קשה מהנמלים הפרטיים. להם הרבה יותר קל לתפקד כי הגמישות שלהם יותר גבוהה,” הסביר לוי. “הבנתי שחייב להשקיע בתשתיות, באנשים ובציוד. זה מה שמניע את הנמל קדימה. אני חייב להיות הנמל הכי מתקדם, הכי מודרני.”

לוי פירט: “אנחנו משקיעים מאות מיליוני שקלים במנופים חדשים, בשדרוג הרציפים ובהפיכת חלק מהנמל למטען כללי. היכולת הזו להשקיע היא יכולת שלנו כנמל.”

“הדבר השני הוא נושא החדשנות,” אמר לוי. “זה עולם מאוד ישן, מסורתי. איך שפרקו לפני חמישים שנה, פורקים גם היום. אנחנו מקדמים חדשנות. לקחנו את החוזקה של ישראל, מזמינים סטארטאפים לפרוץ אצלנו. 120 סטארטאפים עשו אצלנו POC. גם השקענו בחלק מהחברות האלה.”

כשנשאל על הרווחיות כחברה ממשלתית, הבהיר לוי: “אנחנו באמת חברה ממשלתית, וכל מי שחושב שאנחנו מתוקצבים על ידי הממשלה, טועה. אנחנו מעבירים להם תמלוגים ודיבידנטים.”

“לגבי הרווחיות - פעם היה קל יותר כי לא הייתה תחרות. היום יש תחרות מאוד עזה. יש שישה נמלים בישראל. שניים חדשים. טכנולוגיים מאוד,” הסביר. “בזכות העובדים אנחנו נותנים את השירות הכי טוב ללקוחות. הגדלנו הכנסות עד 300 מיליון שקל. אנחנו שומרים על רווחיות כל הזמן. זאת היכולת שלי להשקיע בתשתיות.“

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר