הסכם גג ראשון מסוגו ביהודה ושומרון ייחתם ביום חמישי הבא במעלה אדומים. יחד עם הסכם פיתוח יושקעו בעיר יותר ממיליארד ו־200 מיליון שקלים - סכום חסר תקדים ברשות אחת ביו"ש. ראש העיר, גיא יפרח, מגדיר זאת כ"אירוע טקטוני שישנה את העיר" ופורס חזון שבמסגרתו תהפוך מעלה אדומים לעיר מטרופולינית כולל רכבת.
יוני ריקנר
לאחר משא ומתן משמעותי, הגיע יפרח להסכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מדובר בהליך שעד כה נעשה אך ורק בערים בתוך הקו הירוק. "אנחנו נמצאים באירוע היסטורי במובן הלאומי והבינלאומי", מגדיר זאת ראש העיר.
כביש מרקם החיים
מדובר בסיומו של הליך שהחל בהחלטה על סלילת כביש מרקם חיים, מתוך הבנה כי הכביש הוא זה שיפתח את הדלת למהלך כולו. הכביש, שאישר בקבינט שר הביטחון ישראל כ"ץ, ייסלל בין אבו דיס לא־זעים ויאפשר לפלשתינים לנסוע ברציפות מבלי לעלות על כביש 1.
המשמעות כפולה - גם חיבור ישיר לישראלים ממעלה אדומים לירושלים, ללא צורך במחסום, וגם חיבור, מתחת לכביש 1, לפלשתינים בין השומרון ליהודה, כך שאין אמת בטענתם לקטיעת הרצף בין השניים. "אמרתי לראש הממשלה בפגישתנו - החלת ריבונות זו אפשרות להיות חלק ממדינת ישראל ללא מחסומים".
הכביש סלל את הדרך גם להכרזה דרמטית על בנייה בשטח E1, שאף זכתה לגיבוי אמריקני. "ההודעה מכבדת את הרצון של ישראל לבנות ביהודה ושומרון. זה הישג ענק", הסביר יפרח.
7,200 יחידות דיור
כעת, משלים ראש העיר את הצעדים שיובילו להכפלת גודלה של העיר. התוכנית כוללת בניית 7,200 יחידות דיור בתוך שנים מעטות בשטח E1, בשכונת ציפור מדבר ובשכונה נוספת. יחידות הדיור בשכונת ציפור מדבר צפויות לצאת לשיווק לקבלנים בעוד שבועות ספורים. לאחר השלמת הליכי התכנון, תצא השכונה לביצוע מעשי.
הסכם הגג ובניית השכונות החדשות צפויים לשנות את מעלה אדומים מקצה לקצה. יותר מ־30 אלף תושבים יצטרפו לעיר, שמונה היום כ־44 אלף איש. יפרח אומר כי זוהי רק ההתחלה, והוא מעוניין להגדיל את מספר התושבים ליותר מ־100 אלף בני אדם בתוך שנים מעטות, באמצעות בנייה של 5,000 יחידות דיור נוספות בסמוך לעיר, לצד יצירת אזורי תעסוקה ושדרוג דרמטי של התשתיות.
במקביל לבניית יחידות הדיור, ישודרגו במאות מיליוני שקלים גם התשתיות ומבני הציבור. בין היתר ייבנו רמזורים, כבישי גישה, פארקים, כולל פארק ענק שבו יושקעו 50 מיליון שקלים. השכונות הוותיקות ישודרגו גם הן כדי לחדש את פני העיר כולה. "מעלה אדומים תהפוך לאחת מהערים המובילות בישראל, בדומה למודיעין, כפר סבא ורעננה".
פיתוח תשתיות
את הסכם הרכישה התנה יפרח בכך שייפתחו פרויקטים של מחיר למשתכן למילואימניקים ולבני המקום. "מעלה אדומים היא בעשירייה הראשונה של מילואימניקים ביחס לגודל האוכלוסייה, ואין סיבה שבני המקום לא יוכלו לקנות דירה במחיר שפוי במסגרת מחיר למשתכן", הוא מבהיר. "כמעט כל יחידות הבנייה בשכונת ציפור מדבר יצאו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן עם עדיפות למילואימניקים ולבני המקום".
הפיכתה של מעלה אדומים לעיר גדולה, יודע יפרח, תדרוש תשתיות משמעותיות שיאפשרו לתושבים לצאת לכיוון ירושלים ומרכז הארץ. לצד פעילות אינטנסיבית ליצירת אפשרויות תעסוקה, הוא דוחף לסלילת שני כבישים משמעותיים שישנו את האזור. הראשון, כביש 80, יאפשר לפלשתינים לנסוע לכיוון יריחו מבלי לעלות על כביש 1, מה שימנע עומסים.
הכביש השני כבר קיים בשטח, אך צפוי לעבור שדרוג משמעותי. כביש 437 מוביל מאזור מעלה אדומים לכיוון שער בנימין ואזור מזרח בנימין - ופועלים להופכו לכביש דו־נתיבי דו־מסלולי.
"היום יש רק חלופה אחת אמיתית בחיבור בין מעלה אדומים לירושלים. אנחנו הולכים להכשיר כביש שיהווה חלופה שנייה לירושלים ולאזור המרכז", אומר יפרח. החזון של יפרח כולל גם תחבורה ציבורית מתקדמת, שיעלה בפני ראש הממשלה בשבוע הבא. "המלחמה הגדולה שלי תהיה לבנות רכבת למעלה אדומים. כדי לבנות עיר של 120 אלף תושבים, אנחנו צריכים לבנות מערכת להסעת המונים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו