64 בני אדם נהרגו מתחילת שנת 2025 בתאונות במעורבות אופנועים, קורקינטים ואופניים חשמליים, לעומת 61 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. שליש מההרוגים והפצועים קשה הם נהגים צעירים עד גיל 24, כאשר בקרב הרוכבים מהמגזר הערבי הנתון חמור יותר - כמעט פי שניים מאשר אצל צעירים יהודים.
הקבוצה הדומיננטית במעורבות בתאונות היא של רוכבים צעירים בגילאי 20 עד 24, כאשר חלק ניכר מהתאונות מתרחש בסופי שבוע - 52% מההרוגים נהרגו באירועים שאירעו בסופי שבוע. התאונות מתרחשות לעיתים קרובות באזורים פריפריאליים ובכבישים מהירים בהם אין תשתית מוסדרת לרוכבים.
נתוני הרלב"ד מצביעים על כך שמרבית התאונות הקשות התרחשו במהלך נסיעות ארוכות במיוחד, לעיתים של מאות קילומטרים, שבוצעו על ידי רוכבים צעירים ללא ציוד מגן, ללא הכשרה מספקת ולעיתים אף ללא רישיון תקף. רוכבים בגילאי 20–24 דווחו רוכבים עשרות קילומטרים בכבישים בין-עירוניים כמו כביש 6, כביש 65 וכביש 70 - נתיבים הידועים ברמת סיכון גבוהה.
בנוסף, דיווחים מצביעים על נוכחות מדאיגה של בני נוער בגילאי 15–19 שרוכבים ללא הכשרה פורמלית באזורים כמו מודיעין עילית, חיפה וכפר כנא.
לפי פילוח התאונות הקטלניות בשנת 2024: 42% מההרוגים הם רוכבים על קטנועים, 39% על אופנועים בינוניים ו19% על אופנועים גדולים (מעל 500 סמ"ק). כמחצית מההרוגים בקבוצת האופנועים הגדולים רכבו ללא רישיון מתאים.
מנכ"ל הרלב"ד, גלעד כהן, מדגיש כי "הפתרון הוא רב-מערכתי, החל מחינוך והכשרות דרך תשתיות ואכיפה. מעבר לסיכון לחיי אדם, הנזק הכלכלי הנגרם למשק כתוצאה מתאונות הרוכבים מוערך ביותר מ-2 מיליארד שקלים בשנה".
רפורמה חדשה
כדי להתמודד עם מגמה זו, יוצאים הרלב"ד ומשרד התחבורה במהלך רחב-היקף לשיפור הבטיחות של רוכבי הדו-גלגלי בישראל. במרכז המהלך עומדת גישת "תפיסת הסכנה" - פיתוח היכולת של הרוכב לזהות מראש סיכונים בכביש, להגיב להם נכון ולתכנן את הרכיבה בהתאם.
לצורך כך תושך תוכנית לימודים חדשה ועדכנית, המבוססת על שילוב של למידה דיגיטלית והדרכה מעשית מותאמת לרכיבה בתנאים אמיתיים. התוכנית תכלול גם מבחן מעשי חדש ופיתוח מערך הסמכות למורי הנהיגה ולבוחנים.
במקביל, יערך פיילוט בקרב רוכבים פעילים שהצביע על ירידה בסיכון לתאונות, עלייה במיקוד השליטה העצמית של הרוכב ושיפור ביכולות השליטה והתמרון. לאור הצלחת הפיילוט, תשקל במשרד התחבורה חובת ריענון לרוכבים צעירים בשנתיים הראשונות לרישיון, לצד בחינת מודל שיאפשר הנחה בביטוח חובה למי שייקח חלק בהכשרות מוכרות לרכיבה בטוחה.
המהלך הכולל מלווה בהגברת האכיפה באזורים מועדים, קמפיין הסברה רחב בשיתוף הרשויות המקומיות ומערכת החינוך, וכן עבודות תשתית מואצות - כולל התקנת פסי מגן תחתונים במעקות בטיחות.
"כל רכיבה חייבת להתחיל באחריות ולהסתיים בשלום", מסכם כהן. "הכלי הדו-גלגלי לא סלחני, והמחיר לטעות הוא בלתי הפיך. לכן, אנו מחויבים לשנות את תרבות הרכיבה בישראל ולהבטיח שכל נהג שעולה על כלי כזה - יעשה זאת בבטחה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
