מבקר המדינה פרסם היום (שלישי) דו"ח העוסק בתלונות שהוגשו ב-2024 לנציבות תלונות הציבור במשרדו. הדו"ח מציין כי התקבלו 21,592 תלונות, כשמתוכן 46% נמצאו מוצדקות או תוקנו. מדובר בשיעור תלונות גדול משיעור התלונות המוצדקות ב-2023 (43%). בנוסף, הדו"ח מציין כי מדובר בשיעור הגדול ביותר של תלונות מוצדקות זה יותר מעשרים שנה.
המבקר אנגלמן מפרסם את נושאי ביקורת המלחמה: "נבחן את האחריות האישית של כל הדרגים" (27.12.23) // משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור
בדו"ח מוצגים הגופים בהם חל שינוי במספר התלונות שהוגשו עליהם. הגוף הראשון הוא המשרד לביטחון לאומי, שלגביו חלה עלייה בשיעור 500%. הגורם לשינוי הוא הזינוק במספר הבקשות לרישיונות לכלי ירייה מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל".
מספר התלונות על משרד התיירות גדל ב-124%, לאחר שבמלחמה הועבר לטיפולו נושא העברת המפונים למלונות.
גופים נוספים שלגביהם חלה עלייה הם משרדי הביטחון (31%), החינוך (15%), העבודה (9%), משטרת ישראל (7%) והבינוי והשיכון (6%). מנגד בנוגע למשרד התחבורה ב-2024 הייתה ירידה של כ-15.5% במספר התלונות לעומת 2023.
על פי הדו"ח, המוסד לביטוח לאומי היה הגוף השלישי במספר התלונות אם כי הייתה ירידה של 20.7% לעומת 2023. כמו כן, שיעור התלונות המוצדק היה 7.4% בלבד. משרד העבודה הוא הגוף הרביעי במספר התלונות, עם עלייה של כ-8.6% במספר התלונות.
הדו"ח מציין שרוב מוחלט של התלונות המוצדקות (93.1%) קשור להתנהלות בניגוד למינהל תקין, כאשר ב-6.1% מהתלונות נמצא כי הגוף הנילון פעל בניגוד לחוק או ללא סמכות חוקית.
נשים מול גברים
דו"ח המבקר מציין כי אחוז הנשים מכלל המתלוננים ב-2024 היה קטן משיעור הגברים (40.9% לעומת 59.1%). מדובר בירידה לעומת שנת 2023 (43.5%). מהנתונים עלה עוד כי כמעט חצי מהמתלוננים משתייכים לקבוצות הגילים 25-34 וכן 35-44.
בנוסף, מספר המתלוננים הגדול ביותר היה בקרב היהודים. מספר המתלוננים הקטן ביותר היה בקרב המוסלמים, כשבשלוש השנים האחרונות חלה ירידה במספר המתלוננים המוסלמים ועלייה במספר התלונות של בני העדה הדרוזית. בנוסף, שיעור המתלוננים מהמגזר החרדי גדול כמעט פי שניים משיעורם באוכלוסייה.
הדו"ח מציין ביחס לתחום השלטון מקומי כרבע (24%) מהתלונות עסוק בו. שלוש הערים שהתקבל עליהן מספר התלונות הכי גדול היו עיריית ירושלים, בני ברק.
"חרבות ברזל"
מפרוץ "חרבות ברזל", ועד 31 בדצמבר 2024 - התקבלו 3,872 תלונות הקשורות למלחמה, 67.1% נמצאו מוצדקות. הגופים שעליהם התקבל מספר התלונות הגדול ביותר: המשרד לביטחון לאומי, המוסד לביטוח לאומי, רשות המיסים, משרד התיירות ועיריית אשקלון.
המבקר מביא מספר דוגמאות לתלונות: חברת החשמל דרשה תשלום חוב מנרצח במסיבת הנובה. בהקשר לכך, החברה התנצלה וביטלה את החוב. במקרה אחר, תושב ירושלים התלונן שהעירייה גבתה ממנו ריבית פיגורים בגין איחור בתשלום הארנונה לשנת 2024 בעת שהיה במילואים. העירייה זיכתה את המתלונן בסכום הריבית.
בתחום אחר, עסקה תלונה של תושב אבן יהודה המתנייד בכיסא גלגלים, שהלין על המועצה המקומית בעניין חניית נכה סמוך למרכז מסחרי ביישוב, זאת נוכח שיפוע החניה וגובה המדרכה שבסמוך. בעקבות בדיקה, השתכנעה המועצה שבחניה יש בעיית נגישות, והעתיקה את חניית הנכה למקום אחר.
תלונות של חושפי שחיתות
ב-2024 הוגשו 42 תלונות של עובדים שטענו שהממונים עליהם פגעו בזכויותיהם מאחר שחשפו מעשי שחיתות. זאת לעומת 41 תלונות ב-2023. כ-67% מהתלונות (28) הוגשו על ידי גברים, וכ-33% מהתלונות (14) על ידי נשים.
מהביטוח הלאומי נמסר כי "הדו״ח מראה באופן עקבי, שנה אחרי שנה שמספר התלונות המוצדקות כלפי הביטוח הלאומי בירידה מתמדת ונמצא בתחתית הטבלה. זוהי תוצאה ישירה של מדיניות הביטוח הלאומי הרואה בכל אדם עולם ומלואו ועל כן אנו הופכים כל אבן כדי לסייע. אנו שמחים שהנתונים ברורים ועקביים בצורה כל כך חד משמעית.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו