יום חמישי הקטלני: מדוע זה היום המסוכן ביותר לילדים בכבישים?

מהנתונים המטרידים של קיץ 2024 ועד לדפוסים הקטלניים בעשור השלם: כיצד יום חמישי הפך ליום המסוכן ביותר בשבוע, מדוע אוגוסט זוכה לתואר 'החודש האדום', ואילו פתרונות דחופים יכולים למנוע את המשך הטרגדיה בקרב הילדים הישראלים

תאונת הדרכים בכביש 92. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

בעוד ילדי ישראל יוצאים לחופש הגדול, נתונים מטרידים הופכים את הציפייה לחרדה של ההורים: 21 ילדים ובני נוער נהרגו בתאונות דרכים בקיץ האחרון, ועוד 148 נפצעו קשה - שיא של עשור שלם. מאחורי המספרים הקרים מסתתרת מציאות קשה: כל יום בממוצע 14 ילדים נפגעים בכבישי המדינה.

נתוני עמותת ''אור ירוק'' המבוססים על נתוני הלמ"ס, מגלים מגמה מדאיגה של הידרדרות במצב הבטיחות בדרכים עבור הקבוצה הפגיעה ביותר. 18 ילדים ובני נוער נהרגים בממוצע בכל קיץ וחופש גדול במהלך חודשי יוני, יולי ואוגוסט. בשנת 2024, 21 ילדים ובני נוער נהרגו בתאונות דרכים במהלך חודשי הקיץ - שלושה יותר מאשר בקיץ שלפניו.

 

אולם הבעיה חמורה הרבה יותר כאשר מעמיקים להסתכל על נתוני הפצועים הקשה: 148 ילדים ובני נוער נפצעו קשה בתאונות דרכים בחודשי הקיץ של 2024, לעומת 132 בשנת 2023 - עליה דרמטית של 12%. נתון זה מהווה שיא של עשור שלם בילדים ובני נוער שנפגעו קשה בתאונות דרכים, מה שמצביע על החמרה משמעותית במצב.

תאונה בפארק השרון, צילום: מד"א

התמונה הרחבה עוד יותר מדאיגה: 776 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ של 2024. כאשר מסתכלים על הנתונים השנתיים, מתגלה כי בכל שנה נפגעים 1,228 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים - כלומר כ-14 ילדים בכל יום. נתון זה הופך את הבעיה לדחופה ומתמשכת.

ניתוח מעמיק של נתוני העשור האחרון חושף דפוסים מטרידים בסוגי התאונות הקטלניות. 68% מההרוגים היו נוסעי רכב פרטי והולכי רגל. 63 ילדים ובני נוער נהרגו כאשר נסעו ברכב - 36% מכלל הילדים ובני הנוער שנהרגו. לצד זאת, 56 ילדים ובני נוער נהרגו כאשר הלכו ברגל, המהווים 32% מההרוגים. נתונים אלה מדגישים את הפגיעות הקיצונית של הולכי הרגל הצעירים בסביבה העירונית.

בקטגוריות נוספות, 22 ילדים ובני נוער נהרגו כאשר נהגו על אופנוע או קטנוע, המהווים 12% מההרוגים. 13 נהרגו כאשר נהגו ברכב הפרטי (7%), שישה נוסעי אופנוע נהרגו (3%) וחמישה רוכבי אופניים (3%).

"אוגוסט האדום" - החודש המסוכן ביותר

כשבוחנים את התפלגות התאונות לפי חודשים, מתגלה תמונה ברורה של "אוגוסט האדום". חודש אוגוסט מתגלה כחודש המסוכן ביותר עבור ילדים ובני נוער בכבישים, עם 4,304 ילדים ובני נוער שנפגעו בתאונות דרכים באוגוסט בעשור האחרון - יותר מאשר בכל חודש אחר במהלך השנה. יולי היה השני במעלה הסכנה עם 4,057 נפגעים, ויוני השלישי עם 3,922 נפגעים.

הסבר לתופעה זו נעוץ בהיעדר מסגרות מגוננות כמו בתי ספר וגני ילדים, והימצאות מרובה של ילדים ובני נוער ברחובות במהלך חודשי החופש.

תאונת דרכים הלילה בכביש הערבה – כביש 90 | ניר יעקובי

התפלגות התאונות במהלך השבוע מגלה גם היא דפוס מדאיג: יום חמישי מתגלה כיום המסוכן ביותר בשבוע, עם 38 ילדים ובני נוער שנהרגו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ בעשור האחרון - היום הקטלני ביותר בשבוע. יום שישי מגיע במקום השני עם 31 ילדים ובני נוער שנהרגו.

פערים בין כבישים עירוניים ולא עירוניים

כשבוחנים את סוג הכבישים בהם מתרחשות התאונות הקטלניות, מתגלה כי יותר ממחצית מההרוגים נפגעו בכבישים לא עירוניים. 100 ילדים ובני נוער נהרגו בכבישים לא עירוניים - 57% מכלל הילדים ובני הנוער שנהרגו, מתוכם 46 ילדים בכבישים ו-11 ילדים בצמתים. לעומת זאת, 78 ילדים ובני נוער נהרגו בכבישים עירוניים - 43% מכלל ההרוגים, מתוכם 35% ברחובות ו-8% בצמתים.

פערים חברתיים מטרידים

הנתונים מעלים פערים חברתיים מטרידים ביותר. ילדים ובני נוער מהחברה הערבית נהרגים בשיעור כפול מחלקם באוכלוסייה: 85 ילדים ובני נוער מהחברה הערבית נהרגו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ בעשור האחרון - 48% מכלל הילדים ובני הנוער שנהרגו, בעוד שהם מהווים רק 24% מכל הילדים ובני הנוער באוכלוסייה. לעומתם, 81 ילדים מהחברה היהודית נהרגו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול - 46% מכלל ההרוגים.

תכנית פעולה מקיפה

לאור הנתונים הקשים, בעמותת אור ירוק ממליצים על תכנית פעולה מקיפה הכוללת שלושה צירים מרכזיים:

בתחום האכיפה: ההמלצה היא להגביר את הנוכחות המשטרתית באזורים בהם יש ריבוי ילדים ובני נוער, תוך שימת דגש על שעות הצהריים ואחר הצהריים המסוכנות. יש למקד פעילות בקרב משתמשי דרך פגיעים כמו הולכי רגל ונוסעים ברכב.

בתחום התשתיות: ההמלצה היא שתשתיות הבטיחות יתאימו למשתמשי הדרך. על ראשי הערים והרשויות המקומיות לקדם מיתון וריסון תנועה בתחומן באמצעות הגבלת המהירות ל-30 קמ"ש, הנחת פסי האטה והגבהת מעברי חציה באזורים שיש בהם ריבוי ילדים ובני נוער.

בתחום החינוך: על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בשיתוף משרד החינוך, להפעיל הדרכות בנושא בטיחות בדרכים בקרב הילדים ובני הנוער לקראת חופשת הקיץ ולעודד פעילויות כאלה במהלכה. יש להגביר את המודעות בקרב הילדים ובני הנוער לסכנות שהכביש מציב בחופש הגדול.

קריאה דחופה לפעולה

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מזהיר: "חודשי הקיץ והחופש הגדול הם תקופה שבה הילדים שלנו נמצאים בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים. היעדר מסגרת מגוננת, שיטוט ממושך ברחובות ולעיתים גם שעמום וחוסר מעש גורמים להם להיות בחוץ לזמן רב. לכן בחודשי הקיץ ישנה היפגעות גבוהה של ילדים ובני נוער בתאונות דרכים.

הנתונים הקשים הללו חייבים לזעזע ולהדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. אסור לעבור לסדר היום ואסור שהנתונים העגומים יחזרו על עצמם גם בקיץ הקרוב. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם ראשי וראשות הערים, חייבים להוציא לפועל תכנית שתצמצם את ההיפגעות בתאونות דרכים בחופש הגדול.

מיתון וריסון מהירות הנסיעה בסביבת ריכוזי קייטנות וגנים ציבוריים, חיזוק האכיפה באזורי בילוי והגברת המודעות הם צעדים פשוטים ומהירים שניתן לבצע ויכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. הגיע הזמן לשנות אסטרטגיה, לקחת אחריות ולהפסיק להאשים את הילדים".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר