הקומבינה של חברות הביטוח הפלשתיניות - שמסכנת את חיי הישראלים

מספר הולך וגדל של ישראלים מבטחים את רכביהם דרך חברות פלשתיניות • התביעות מתעכבות, חלק מהתגמולים לא משולמים – ולעיתים הנהגים נשלחים לתיקון ברמאללה או מזרח ירושלים • רוטמן: "חשש בטיחותי, ביטחוני וכלכלי – ויש לפעול בדחיפות"

המוסך בחווארה בו נרצחו בפיגוע אב ובנו. צילום: AFP

תופעה מטרידה הולכת ומתפשטת, חרף הסיכון הברור והבעייתיות הנלווית לה: מספר הולך וגדל של נהגים ישראלים – בהם גם יהודים – מבצעים ביטוח רכב בחברות ביטוח פלשתיניות. החברות הללו מקשות על הגשת תביעות, אינן משלמות תגמולים כנדרש, ולעיתים אף מפנות את המבוטחים לתיקון רכבים במוסכים שבמזרח ירושלים ובשטחי הרשות הפלשתינית – מהלך המעורר חששות ביטחוניים, בטיחותיים וכלכליים.

תיעוד: מעצר בעל שטיפת הרכב שבו בוצע הפיגוע בחווארה | רשתות ערביות

מדובר לעיתים בחברות הפועלות ממזרח ירושלים ומופעלות בידי ערבים ישראלים ופלשתינים, תוך יצירת מעקף שמפתה ישראלים רבים בשל מחירים נמוכים במיוחד. אם בעבר נרשמה תופעה זו בעיקר בקרב נהגי מוניות פלשתינים, כעת מתברר שגם ישראלים יהודים מתפתים להצטרף – חרף הסיכון הברור.

הפיגוע בחווארה, צילום: TPS

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, פנה השבוע במכתב דחוף לממונה על רשות שוק ההון, עמית גל, בדרישה לפעול באופן מיידי נגד התופעה. רוטמן התריע על פגיעות חמורות בזכויות הצרכנים ובבטיחות הציבור.

על פי המכתב, נרשמת מגמה מדאיגה של עלייה במספר כלי הרכב שבעליהם בוחרים לבטח את רכבם בחברות פלשתיניות – גם מקרב אזרחים יהודים וגם מהמגזר הערבי. לטענת רוטמן, חברות אלו "מקשות מאוד על תהליך הגשת התביעות ואינן עומדות בסטנדרטים המקובלים בשוק הביטוח בישראל".

יתר על כן, על פי דיווחים שהגיעו לוועדה, חברות הביטוח הפלשתיניות אינן משלמות כלל תגמולי ביטוח – או משלמות רק לאחר עיכובים חריגים ובסכומים חלקיים. "לעיתים קרובות הן אינן משלמות כלל תגמולי ביטוח, ואם משלמות – מדובר בפרקי זמן ממושכים בהרבה מעבר ל־30 הימים המקובלים, ולעיתים אף מדובר בתשלום חלקי בלבד של סכום התביעה", כותב רוטמן.

מוסך "משפר" בפקיעין, צילום: ללא קרדיט

בעיה חמורה נוספת שנחשפה: עדויות רבות מצביעות על כך שחברות הביטוח הללו מנסות לשכנע נפגעים להפנות את רכביהם לתיקון במוסכי הסדר הפועלים במזרח ירושלים ובשטחי הרשות. במכתב נכתב כי מוסכים אלה "אינם נמצאים תחת פיקוח ראוי ואינם עומדים בתקני בטיחות ואיכות מחמירים – לא מבחינת אופן התיקון ולא באשר לאיכות חלקי החילוף". רוטמן מזהיר כי "תופעה זו מעלה חשש ממשי – הן מהיבטים ביטחוניים, הן מהיבטים בטיחותיים, והן מהיבט כלכלי רחב – ויש לה השלכות על כלל הציבור, ללא קשר לזהות המבוטחים".

נושא נוסף שעלה במכתב הוא תופעת קיזוז החלפים בתביעות צד שלישי. לפי פניות שהתקבלו, ישנן חברות ביטוח הפועלות בישראל שמקזזות הפרשי עלות בגין חלקי חילוף – תוך כפיית תיקון במוסכי הסדר – מהלך שפוגע בזכויות בעלי הרכבים לבחור כיצד והיכן יטופלו רכביהם.

ח"כ שמחה רוטמן בוועדת חוק, חוקה ומשפט, צילום: אורן בן חקון

רוטמן מסיים את מכתבו בדרישה מהממונה על שוק ההון לערוך "בדיקה דחופה בנושאים האמורים, וכן להגיש מענה מפורט באשר לפעולות שהרשות שבראשותכם יכולה ו/או מתכוונת לנקוט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר