מדינת ישראל נמצאת בימים היסטוריים. זו היסטוריה הנשענת על עוצמתנו הצבאית וחוסנו של העורף. אבקש להתמקד במרכיבים המשמעותיים לביצור חוסנו של העורף.
מפקד חיל האוויר: ״זו משימה היסטורית שיכולה לשנות את כל פני המערכה״//דובר צה"ל
בימים הללו החיבור הנכון בין המנהיגות בשלטון המרכזי למנהיגות בשלטון המקומי הוא דרמטי לחיזוק כוח העמידה שלנו כחברה. ראש רשות בעצם מנהל "מדינה זוטא". קשת השירותים שהוא מעניק לתושב מתפרסת בשלטון המרכזי בין משרדים רבים ושרים רבים. ראש הרשות, בשונה מהשר, יכיר את צרכן הקצה שלו - את התושב. באזורים שבהם נראה פגיעה משמעותית יותר, זה יקרה בהלימה לאזורים בתוך הרשות המקומית המאותגרים בסוגיות הבינוי, הרווחה, מצב סוציו־אקונומי ועוד.
כדי שנוכל להמשיך ולעמוד כחברה איתנה למול האתגרים הצפויים בימים ובשבועות הקרובים, חשוב לשאוף לצמצם את הבירוקרטיה לאפס בקשר שבין הנציגות בשלטון המקומי לבין השירות והתמיכה שהשלטון המרכזי צריך לתת.
התושב, בעת שגרה ובמיוחד בעת מצוקה וחירום, לא מכיר את נציגי השלטון המרכזי. הוא מכיר את ראש הרשות, יש לו את הנייד האישי שלו והוא לא יהסס לשלוח אליו כל שאלה שתתעורר. וכן, התושב לא יקבל כל הסבר של ראש הרשות או נציג מטעמו, בנוסח "פניתי למשרד והבטיחו לשוב אלי עם תשובה" - בוודאי לא כשהוא נטול קורת גג.
מרימים ראש וממשיכים קדימה
תושבי ישראל לא יכולים להמתין לשיקום שאחרי המערכה. השיקום במערכה שבה אנו נתונים תכליתו לא רק אינסטרומנטלית - תיקון הליקויים המתעוררים בשטח - אלא ערכית: בניין הכוח של העורף הישראלי.
התושבים צריכים לראות טיפול באתרים שנפגעו, כדי שימשיכו לתת את הגב החזק והלב הרחב לפעולות האדירות שמבצעים הכוחות הלוחמים, ולכן נכון בעת הזאת לתת את הדעת על הקמת קבינט שיורכב מראשי השלטון המרכזי ומראשי השלטון המקומי.
קבינט שכזה יעלים כל חסם בירוקרטי, יקדם במהירות מהלכי שיקום וישקף ציבורית את החוסן שלנו כחברה, אשר למרות הקשיים מרימה את הראש וממשיכה קדימה.
ועוד תובנה חיונית לטובת הקמת קבינט העורף: מרכיב ההסברה. השלטון המקומי נגיש לכל המידע ההכרחי ונמצא בשטח כדי לספק את חומרי ההסברה היעילים לגורמי ההסברה השלטון המרכזי.
הכותב שימש בעבר דובר שר הפנים, מרכז השלטון המקומי ועיריית בית שמש
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו