מקרה חמור של חשיפת ילדים לתכנים קשים התרחש בבית ספר יסודי באילת, כאשר מורה הקרינה בטעות לתלמידי כיתה ב' סרטון המכיל אלימות גרפית, דקירות והוצאות להורג. הסרטון, שנשא את הכותרת "להיות ישראלי", גרם לטראומה אצל חלק מהילדים, שסירבו לחזור לבית הספר בטענה שהם מפחדים.
מדובר בסרטון המוריסטי-סאטירי של ערוץ טדי שהופק עבור פרטנר טי וי לפני מספר שנים לרגל יום העצמאות ה-70 למדינה. בסרטון נראים בתחילה ישראלים מחויכים כל רקע בלונים כחול לבן, כשהקריין מסביר: "מה זה להיות ישראלי? להיות ישראלי זה להיות חם, להיות אוהב, להיות ישראלי זה לעשות קידוש בשישי בערב וללכת לים בשבת בבוקר, להיות ישראלי זה להרגיש בטוח ולהרגיש גאה".
אלא שאז הזוגות ההפוכים באורח חייהם שעל המסך, מתחילים להיות אלימים אלו כלפי אלו – ולהכות אחד את השני עד זוב דם, כולל דקירות. קרוב לוודאי שהמורה לא צפתה בסרטון עד הסוף.
המקרה החמור התגלה רק לאחר שחלק מהתלמידים בני ה-7-8 חזרו לבתיהם וסיפרו להוריהם על הזוועות שראו במהלך שיעור "מולדת וחברה". הורים נדהמים דיווחו כי ילדיהם הגיעו הביתה מבוהלים וסירבו לחזור לבית הספר בימים שלאחר מכן.
בעקבות התקרית החמורה, הוזעקו פסיכולוגים ועובדים סוציאליים לבית הספר כדי לשוחח עם התלמידים ולעזור להם להתמודד עם החוויה הטראומטית. במקביל, חלק מההורים הזועמים לא הסתפקו בתגובת בית הספר והגישו תלונה במשטרה.
מנהלת בית הספר נאלצה לעדכן את כלל ההורים על האירוע החריג במכתב רשמי. "במהלך השיעור הוקרן לתלמידים סרטון אשר כלל תכנים שאינם ראויים לצפייה בגיל זה", נכתב להורים. "בעקבות האירוע, פנו מספר הורים למחנכת הכיתה ודיווחו כי ילדיהם חווים תחושות של אי נוחות ואף חרדה".
המנהלת ציינה כי "הנושא נמצא בטיפולנו ודווח לגורמי הפיקוח ולרשות המקומית. בנוסף, התקיימה התייעצות עם המפקחת על הייעוץ החינוכי באשר לדרכי ההתמודדות והתמיכה בתלמידי הכיתה".
טרם ברור מה יהיו ההשלכות המשמעתיות כלפי המורה שהקרינה את הסרטון, אך מערכת החינוך באילת נכנסה למצב חירום בניסיון לתקן את הנזק הנפשי שנגרם לילדים הצעירים.
משרד החינוך מבהיר: מבדיקה שנעשתה מול הנהלת בית הספר עלה כי המורה הקרינה את הסרטון מבלי לצפות בו מראש, דבר המהווה כשל חמור בשיקול הדעת.
המורה לקחה אחריות מלאה, התנצלה בפני ההורים והתלמידים, והילדים זוכים לליווי מקצועי. המשרד והמחוז מלווים מקרוב את הנהלת בית הספר בטיפול באירוע.

