הישראלים מפחדים ללכת ברגל ולחצות את הכביש, כך עולה מסקר חדש ומטריד של עמותת "אור ירוק" המתפרסם היום (ראשון).
התשובות לסקר מתקשרות לסטטיסטיקה הקשה: 48 הולכי רגל נהרגו מתחילת 2025. כמו כן, מתחילת השנה, בכל שלושה ימים בממוצע נהרג ישראלי אחד בעת חציית כביש.
הסקר, שנערך על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות", בדק את תחושת הביטחון של הציבור בעת חציית כביש במעבר חציה ואת היקף הפגיעות במעברי חציה. התוצאות מעלות תמונה מטרידה לגבי בטיחות הולכי הרגל בישראל.
בין היתר עלה כי מחצית מהישראלים מפחדים לחצות כביש במעבר חציה. 48% מהנשאלים דיווחו כי הם או מישהו שהם מכירים נפגעו או כמעט נפגעו במעבר חציה בשנה האחרונה. בפירוט מדאיג: 17% דיווחו כי נפגעו בעצמם או כמעט נפגעו, 23% דיווחו על פגיעה או כמעט פגיעה באדם מוכר, ו-8% דיווחו על פגיעה או כמעט פגיעה הן בהם והן באדם מוכר.
משמעות הנתונים היא שכמעט מחצית מהאוכלוסייה בישראל נחשפה באופן ישיר או עקיף לפגיעה או לכמעט פגיעה במעברי חציה בשנה האחרונה בלבד.
פערים בתחושת הביטחון
הסקר מצביע על פערים משמעותיים בתחושת הביטחון בין קבוצות אוכלוסייה שונות. נשים חוששות יותר מגברים - 55% מהנשים דיווחו על תחושת חוסר ביטחון (לא כל כך בטוחות או כלל לא בטוחות) בחציית כביש, לעומת 44% מהגברים. פער של 11% המצביע על תחושת פגיעות גבוהה יותר בקרב נשים.
בחברה הערבית המצב חמור אף יותר, כאשר 69% מהנשאלים דיווחו על תחושת חוסר ביטחון במעבר חציה, לעומת 45% בחברה היהודית - פער משמעותי של 24% בין שתי קבוצות האוכלוסייה. נתון זה עשוי להצביע על הבדלים בתשתיות ובאכיפה בין ישובים יהודים וערבים.
הסקר חושף הבדלים משמעותיים בין אזורים שונים בארץ. באר שבע והדרום מובילים בתחושת חוסר הביטחון עם 59% מהתושבים המדווחים כי הם חשים לא כל כך בטוחים או כלל לא בטוחים בעת חציית כביש במעבר חציה, ואחריהם חיפה והצפון עם 57%.
בירושלים והסביבה 45% מהתושבים מדווחים על חוסר ביטחון, בשרון 47%, ובתל אביב-יפו והמרכז - האזור עם תחושת הביטחון הגבוהה ביותר (יחסית) - 42% בלבד חשים חוסר ביטחון. הפער בין האזור הבטוח ביותר (תל אביב והמרכז) לאזור המסוכן ביותר (באר שבע והדרום) עומד על 17% - נתון המצביע על אי-שוויון בתשתיות ובבטיחות בדרכים בין אזורי הארץ השונים.
49%: אין מספיק פסי האטה בסביבת המגורים
אחד מכל שני נשאלים (49%) טוען כי אין פסי האטה או שאין מספיק פסי האטה בסביבת מגוריו, בעוד 46% טוענים כי יש מספיק פסי האטה. נתון זה מצביע על חלוקה כמעט שווה בהערכת הנשאלים את תשתיות האטת התנועה בסביבתם.
כאשר נשאלו על הוספת פסי האטה באזורים מרובי ילדים ואזרחים ותיקים, שהן שתי האוכלוסיות הנפגעות באופן הגבוה ביותר כהולכי רגל, תמיכה גורפת של 80% נרשמה בעד הוספת פסי האטה, 11% התנגדו, ו-9% לא ידעו להשיב. נתון זה מדגיש את התמיכה הציבורית הרחבה באמצעים למיתון מהירות הנסיעה באזורים רגישים.
הנתונים העגומים מתחזקים לאור העובדה שמתחילת שנת 2025 (עד ה-11 במאי) נהרגו 48 הולכי רגל בתאונות דרכים - עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בה נהרגו 42 הולכי רגל. נתון מדאיג במיוחד הוא ש-30% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2025 הם הולכי רגל - כמעט אחד מכל שלושה הרוגים. משמעות הדבר היא שהולכי הרגל מהווים קבוצה פגיעה במיוחד בכבישי ישראל.
55% מכלל הולכי הרגל שנהרגו מתחילת 2025 הם אזרחים ותיקים וילדים - יותר ממחצית מהנפגעים. מתוכם, 20 אזרחים ותיקים נהרגו, המהווים 43% מהולכי הרגל ההרוגים, ושישה ילדים עד גיל 14 נהרגו, המהווים 13% מהולכי הרגל ההרוגים. נתונים אלה מדגישים את הפגיעות הייחודית של קבוצות גיל אלה ואת הצורך בהתאמת התשתיות והגברת הבטיחות עבורן.
רוב התאונות הקטלניות מתרחשות בערים - 32 הולכי רגל (66%) נהרגו בכבישים עירוניים, 14 (30%) בכבישים בינעירוניים, ושניים בשטח. נתונים אלה מדגישים את חשיבות התמקדות אמצעי הבטיחות בכבישים עירוניים, שם מתרחשים שני שליש מהתאונות הקטלניות.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, קורא למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול בדחיפות: "הולכי רגל נמצאים בתחתית סדר העדיפויות הבטיחותי. תכנון התשתיות נעשה מנקודת מבטם של נהגי כלי הרכב וכך הולכי הרגל הופקרו וישראל מדורגת כאחת המסוכנות באירופה".
יעקב מדגיש כי "רוב הולכי הרגל נפגעים במעבר החציה ולכן יש לרסן ולמתן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם ריבוי של הולכי רגל. הנחת פסי האטה, הגבהת מעברי חציה הן פעולות פשוטות וזולות שיכולות לעשות את ההבדל בין חיים ומוות", לדברי יעקב, "במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים ללכת בעקבות הערים המובילות באירופה ולשים את הולכי הרגל במרכזי הערים בראש סדר העדיפויות על ידי הורדת מהירות הנסיעה ומיתון התנועה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
