יער נשרף ליד לטרון. צילום: אורן בן חקון

רכישת מסוקי הכיבוי שבוטלה וההיערכות הכושלת של כלל הגורמים: השאלות הקשות שצריכות להישאל

למרות השיפורים במערך הכבאות מאז אסון הכרמל, מתעוררות שאלות חמורות לגבי החלטות שהתקבלו: ביטול רכישת מסוקי כיבוי, קיצוץ תקציבי בסך 217 מיליון שקלים, והיעדר דיונים על היערכות למרות בקשות חוזרות • המפכ"ל לשעבר משה קרדי מצביע על אחריות משטרת ישראל לתכלל את הגופים השונים

השריפות שפרצו היום  (רביעי) ברחבי הארץ, מלוות ברוחות עזות ותנאי מזג אוויר קשים במיוחד, חשפו שוב את שבריריות ההיערכות הלאומית לאירועי חירום רחבי היקף. ייתכן שאכן תנאי מזג האוויר הקיצוניים הם הגורם המרכזי לקושי בכיבוי, אך אסור להתעלם ממספר שאלות מהותיות שדורשות בדיקה מעמיקה אולי במסגרת ועדת חקירה אם וכאשר תוקם.

השריפה ליד מושב קלחים, צילום: מועצה האזורית מרחבים

מערך הכבאות בישראל אמנם עבר שדרוג משמעותי בשנים האחרונות, במיוחד לאחר אסון הכרמל, והוכיח יכולות טובות יותר בהתמודדות עם שריפות רב מוקדיות. ועדיין, שורה של החלטות, מחדלים ודחיות מעלה סימני שאלה חמורים: מדוע בוטלה רכישת ארבעה מסוקי כיבוי? השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביטל את המלצת מנכ”ל משרדו הקודם, תומר לוטן בתקופת השר עומר בר-לב לרכוש מסוקים חיוניים שיכלו להוות קו הגנה ראשון באירועים מסוג זה.

מדוע קוצץ תקציב מערך הכבאות? תקציב של 217 מיליון שקלים הועבר ממערך הכיבוי למשרד המורשת - צעד שנעשה על חשבון חוסן לאומי בשעת חירום. למה לא התקיים דיון על היערכות המדינה לשריפות? בדצמבר האחרון פנתה מערכת הביטחון ללשכת ראש הממשלה בבקשה לדון בנושא, אך הדיון טרם התקיים. ועדת הפנים של הכנסת התבקשה לדון בכשירות המערך אך לא דנה בכך. כבר ב-17 בפברואר הועברה בקשה לדיון לוועדה בראשות ח”כ צביקה פוגל אך דבר לא נעשה.

השריפה בכרמל (ארכיון), צילום: עומר מסינגר

גם בהתמודדות עם האירוע עצמו עולות שאלות נוקבות: כיצד נערכו ארגוני החירום לרוחות עזות שהוגדרו קרובות להוריקן, לפי תחזית המכון המטאורולוגי? מדוע משטרת ישראל לא סגרה את כביש 1 מיד עם פרוץ השריפה באזור הרי ירושלים?מי מפקד על האירוע? האם קיימת הבנה ברורה של חלוקת הסמכויות בין המשטרה, כיבוי האש והפיקוד העליון? האם המטה לביטחון לאומי (מל”ל) כינס את הגורמים הרלוונטיים עם קבלת ההתראה על מזג האוויר? האם יושמו מסקנות ועדת החקירה בראשות האלוף (במיל’) עמנואל לפידות משריפת שורש ב-1995, שבה נבחנו דרכי ההתמודדות עם שריפות ענק? מה נעשה בעניין מסקנות מבקר המדינה לאחר הכרמל, במיוחד בכל הנוגע לשבילי אש, והיערכות אווירית מיידית של מטוסי “שמשון” שמסוגלים לבצע משימות כיבוי בכל תנאי מזג האוויר.

הנהגים בורחים, גורל הרכבים לא ידוע. כביש 1 עולה בלהבות, צילום: ג'וני דוב

כחבר בוועדת החקירה של האלוף לפידות מהשריפה בשורש ב 1995 מודה המפכ״ל לשעבר משה קרדי שמערך הכבאות שינה פניו ללא היכר החל מהמבנה הארגוני ההכשרות, ההצטיידות והתאום עם גורמי הבטחון האחרים. אולם, לדבריו,
״ארוע מסוג זה הוא באחריות הפיקוד של משטרת ישראל שאמורה לתכלל את כלל הגופים כמו פיקוד העורף צהל מד״א רשויות מקומויות ועוד כאשר מערך הכיבוי אחראי להשתלטות וכיבוי האש״. לדבריו, יש לברר מדוע לא בוצעה הערכות
לנוכח ההתראה של המכון המטאורולוגי, והיכן נעלם המלל שמתוקף תפקידו היה צריך לתכלל את כל הגופים טרם התרחשות הארוע״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...