בהשקעה של 800 מיליון שקל: הנת"צ בכביש 5 נפתח לתנועה

משרד התחבורה ונתיבי ישראל השלימו את המקטע השלישי באחד ממיזמי התחבורה הציבורית המרכזיים באזור המרכז • בזכות השלמת המקטע השלישי, מתאפשר רצף תחבורתי מלא לאורך 11 ק"מ, ממחלף קסם ועד מחלף גלילות

פתיחת הנת"צ בכביש 5. צילום: סטודיו ג'יני עבור נתיבי ישראל

משרד התחבורה ונתיבי ישראל השלימו את המקטע השלישי באחד ממיזמי התחבורה הציבורית המרכזיים באזור המרכז, נתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) בכביש 5, בין מחלף מורשה לנחל הירקון.

בזכות השלמת המקטע השלישי, מתאפשר רצף תחבורתי מלא לאורך 11 ק"מ, ממחלף קסם ועד מחלף גלילות לשני הכיוונים. המטרה, לשפר משמעותית את זרימת התחבורה הציבורית ולחסוך בזמן הנסיעה עבור אלפי משתמשי התחבורה הציבורית בכל יום ולהקל על התנועה גם עבור משתמשי הדרך.

פתיחת הנת"צ בכביש 5, צילום: סטודיו ג'יני עבור נתיבי ישראל

במקטע האמצעי בוצעו עבודות תשתית הנדסיות רחבות היקף, ובהן העתקת מערכות תת-קרקעיות, שיקום גשר מורשה, עיבוי ניצבי הגשר וחיזוק לכוחות אופקים המשפרים את תפקוד הגשר ברעידות אדמה. לאורך הציר בוצעו גם הסדרת תאורה ועוד מבוצעות עבודות פתוח נופי. בנוסף, נתיבי ישראל ביצעה תשתית אכיפה ובקרה מתקדמת, שתאפשר חיבור של מערכות פיקוח לתחבורה הציבורית ולגורמי האכיפה.

במקטע האמצעי בוצעו עבודות תשתית הנדסיות רחבות היקף, ובהן העתקת מערכות תת-קרקעיות, שיקום גשר מורשה, עיבוי ניצבי הגשר וחיזוק לכוחות אופקים המשפרים את תפקוד הגשר ברעידות אדמה. לאורך הציר בוצעו גם הסדרת תאורה ועוד מבוצעות עבודות פתוח נופי. בנוסף, נתיבי ישראל ביצעה תשתית אכיפה ובקרה מתקדמת, שתאפשר חיבור של מערכות פיקוח לתחבורה הציבורית ולגורמי האכיפה.

פתיחת הנת"צ בכביש 5, צילום: סטודיו ג'יני עבור נתיבי ישראל

הקטע החדש, באורך של כ-3 ק"מ, מהווה את החולייה המקשרת בין שני מקטעים קודמים שכבר בוצעו ונפתחו לתנועה על ידי נתיבי ישראל: הקטע הראשון, מגלילות ועד מחלף הכפר הירוק, שנפתח בתחילת שנת 2021 והקטע השלישי, מנחל הירקון ועד פאתי מחלף קסם, שנפתח בשנת 2023. כעת, עם פתיחתו של הקטע האמצעי, ממחלף הכפר הירוק ועד נחל הירקון, הושלם רצף תנועתי מלא עבור התחבורה הציבורית.

פתיחת הנת"צ בכביש 5, צילום: סטודיו ג'יני עבור נתיבי ישראל

החשיבות התחבורתית של הציר מודגשת במיוחד לנוכח העובדה שכביש 5 מהווה עורק תחבורה מרכזי בגוש דן. לפי נתוני התחבורה הציבורית, הציר משרת מאות אוטובוסים ביום, כ-100 בכל שעה בשני הכיוונים, מה שהופך את הנת"צ לכלי הכרחי לשיפור השירות לציבור.

עומסי תנועה כבדים בגוש דן בעקבות חסימת נתיבי איילון // גדעון מרקוביץ

הפרויקט הוא חלק בלתי נפרד מתוכנית לאומית כוללת שמובילה מדינת ישראל לחיבור יעיל, חכם ושוויוני יותר בין יישובים, ערים ומוקדי תעסוקה, תוך עידוד השימוש בתחבורה ציבורית. משרד התחבורה רואה בקידום נתיבי תחבורה ציבורית צעד מרכזי במאמץ לצמצום עומסי התנועה, להפחית זיהום אוויר ולשפר את איכות חיי התושבים.

המיזם הנוכחי מהווה חוליה נוספת בתפיסה כוללת של התוכנית הלאומית "מחברים את ישראל", המחזקת את הנגישות התחבורתית ומקדמת מעבר לתחבורה ציבורית כבחירה יומיומית.

עלות הקטע החדש עומדת על כ-300 מיליון ש"ח, כאשר כלל הפרויקט, שלושת מקטעי הנת"צ, נאמד בעלות כוללת של כ-800 מיליון ש"ח. מדובר בהשקעה משמעותית בתשתיות תחבורה ציבורית המהווה נדבך חשוב במאמץ הלאומי לקידום תחבורה חכמה, יעילה ונגישה יותר.

מנכל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ, צילום: מישל דוט קום

ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל: "מדובר בנדבך מרכזי בתוכנית הלאומית לחיזוק התחבורה הציבורית אשר יוצרת רשת תחבורתית חכמה, רציפה ונגישה יותר עבור משתמשי הדרך וכמובן עבור משתמשי התחבורה הציבורית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר