שעה לנבטים, שלוש שעות לרמון: כשמנכ"לי חברות התעופה מבלבלים את המפה

אחרי עשור של דחיות, נתניהו הודיע שהשדה החדש יוקם בדרום • מנכ"לי חברות התעופה מזהירים מ"פיל לבן" בנגב, אך מתעלמים מעובדות בסיסיות • האם מדובר בדאגה אמיתית לנוסעים או באינטרסים צרים?

נבטים. האם נזכה לראות שדה תעופה מוקם באזור?, צילום: דויד פרץ

בישראל 2025 חוקי הפיזיקה השתנו: 105 ק"מ מצפון זה שעה נינוחה, 115 ק"מ דרומה - מסע אפוקליפטי של שלוש שעות. לפחות אם תשאלו את מנכ"לי ישראייר וארקיע, שחושבים שהמרחק נמדד לא בקילומטרים ולא בזמן - אלא בגובה האף.

המציאות פשוטה: נתב"ג חנוק כבר עשור, שדה תעופה נוסף הוא הכרח. אבל איפה? בצפון - הציבור מתנגד, התושבים לא רוצים רעש ומטוסים. בדרום, בנגב - אנשים מחכים להזדמנות. שדה התעופה בנבטים כבר קיים, מוכן, עם מסלול שהוקם במיוחד לשימוש אזרחי. שום צורך לפנות יישובים, להחריב חקלאות או להשקיע מיליארדים מיותרים.

נתב"ג. חנוק כבר עשור, צילום: יוסי זליגר

לעומת זאת, להקים שדה תעופה ברמת דוד זה לפרק יישובים ותיקים, להפקיע קרקעות ולזרוק לפח 18 מיליארד שקלים נוספים.

אז למה בכלל מתווכחים?

תשובה קצרה: חיל האוויר. במשך עשור שלם נמרח הסיפור בתירוצים "ביטחוניים" רופפים - לא היום, לא מחר, לא עכשיו, לא בכלל.

אלא שבשנה האחרונה אפילו אלופת העולם בגרירת רגליים הבינה שאין מה לעשות, וצריך לקבל החלטה. לקראת סוף השבוע שעבר הודיע רה"מ שהשדה הבא יוקם בנגב. הדבר גרם לאור סירקיס, מנכ"ל ישראייר, ולעוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע, לעלות למתקפה מתוזמנת כדי הזהיר את ציבור הנוסעים מפני נבטים כ"פיל לבן בדרום", בדומה ל"אח" שלו, שדה התעופה רמון.

מנכ"לים מעופפים

כנראה המנכ"לים המעופפים ראו את כביש 6 דרומה רק דרך חלון המטוס בדרך לאילת. אחרת אי אפשר להבין את ההשוואה האווילית בין שדה רמון, במרחק שלוש שעות נסיעה מהמרכז, לשדה בנבטים, במרחק שעה ורבע.

יתר על כן, מי שנוהג באמת ברחבי הארץ יודע שהצפון חסום ופקוק אפילו לא בחול המועד, ובדרך מתל אביב לרמת דוד תבלו בכיף עוד חצי שעה עד שעתיים בתוספת הפקקים. למה לבדוק עובדות כשאפשר לנופף בסיסמאות ישנות? למה להכיר את הדרום, כשיותר נוח לדמיין אותו כאיזה סוף עולם עייף, רחוק, שומם?

הגיע הזמן לומר את האמת: מי שחושב שהנגב הוא סוף העולם, לא יודע איפה ישראל נגמרת ואיפה היא רק מתחילה.

שדות הנגב. מי שחושב שהנגב הוא סוף העולם, לא יודע איפה ישראל נגמרת ואיפה היא רק מתחילה, צילום: דודו גרינשפן

רבותיי המנכ"לים המעופפים, שדה תעופה לא בונים לפי דמיון ולא לפי אינטרסים קטנים שמתחבאים מאחורי מסכי עשן. שדה תעופה בונים לפי היגיון: קרקע, מרחב, עתיד. ובעתיד של ישראל - הנגב הוא לא קצה העולם. הנגב הוא המרכז החדש של המדינה.

אז לפני שאתם צועקים "פיל לבן" וממשיכים לטוס מעל לראש של כולנו, תנו קפיצה קטנה ברכב לנבטים, ותזכרו את הציבור שמתייבש בתורים של נתב"ג, ובעיקר תורידו קצת גובה. ישראל זקוקה לאנשים עם רגליים על הקרקע, לא לאנשים שעפים על עצמם ומתרסקים על אחרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר