תמונת מצב מדאיגה: "זו הייתה השנה האנטי-להט"בית בתולדות המדינה"

דוח חדש שבדק את מצב הקהילה הגאה בישראל ב-2023 מצא כי חלה עלייה של 127 אחוזים בדיווחים על אלימות פיזית נגד הקהילה • המצב הידרדר עוד יותר במהלך המלחמה • "אמירות מסיתות של שרים וחברי כנסת תורגמו לאלימות ברחובות", אומרת מנכ"לית האגודה למען הלהט"ב

"עלייה של 28 אחוזים בדיווחים על התנכלות ללהט"ב ביחס לשנה קודמת". צילום: אורן בן חקון

"דוח הלהט"בופוביה" של האגודה למען הלהט"ב ל-2023 מציג תמונת מצב מדאיגה על החברה הישראלית ועולה ממנו כי בהשוואה לשנה הקודמת, חלה בחודשים ינואר עד אוקטובר 2023, עלייה של 28 אחוזים בדיווחים על התנכלות ללהט"ב ביחס לשנה קודמת.

סגן ראש עיריית ירושלים: "אם הלהט"בים אנשים נורמליים, למה הם צריכים תקציבים נפרדים"? (ארכיון) // אתר עיריית ירושלים

2023 הייתה שנה סוערת לחברה הישראלית. כדי לבחון כיצד מצב החירום הלאומי השפיע על הקהילה הגאה בישראל, חולק הדוח, שנערך בשיתוף המכון הישראלי לחקר מגדר ולהט"ב בראשות ד"ר סיגל גולדין, לשני חלקים: לפני המלחמה ואחריה.

על פי הדוח, 20 אחוזים מחברי הקהילה הגאה העידו שחוו יותר מקרים של אנטי־להט"ביות מאז 7 באוקטובר.

לא חשים בנוח בבית

מהדוח עולה כי הייתה עלייה של 240 אחוזים בדיווחים על פגיעות נגד קהילת הלהט"ב במרחב הציבורי; עלייה של 93 אחוזים בדיווחים על פגיעות חמורות הכוללות אלימות; עלייה של 127 אחוזים בפגיעות הפיזיות; ועלייה של כ-16 אחוזים במספר הדיווחים שהתקבלו מאנשים על הקשת הטרנסית.

., צילום: .

במסגרת הסקר, שעליו השיבו 1,002 מזדהים כלהט"ב בגיל 16 ומעלה, נמצא כי 46 אחוזים דיווחו שאינם חשים בנוח כלהט"ב במקום שבו הם מתגוררים היום (מדובר בעיקר על מי שמקום מגוריהם השתנה בעקבות המלחמה).

פחות דיווחים במלחמה

נתונים אלה מדאיגים אף יותר לאור העובדה כי החל מ-7 באוקטובר, ניכרת ירידה משמעותית בדיווחים למרכז הדיווח של האגודה. בחודשים אוקטובר-דצמבר חלה ירידה של 53 אחוזים במספר הדיווחים. באגודה למען הלהט"ב מעריכים כי הפערים בין שיעור החשיפה ללהט"בופוביה במלחמה לבין הירידה בדיווח מעידים כי להט"בים סופגים יותר פגיעות בזמן המלחמה, אך בצל מצב החירום הלאומי נשארים עימה לבד ולא מדווחים או פונים לסיוע.

בין המגמות המרכזיות המאפיינות את סוגי הפגיעות בחברי הקהילה בזמן מלחמה, היו ייצוגים פוגעניים של להט"ב בשיח הציבורי ובידוד ועוינות כלפי להט"ב בארץ, זאת על רקע התמיכה של הקהילה הגאה בחו"ל בחמאס והשנאה כלפי ישראל.

מפגינים נגד מצעד הגאווה בירושלים בהשתתפות בנצי גופשטיין, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

"זו הייתה השנה הלהט"בופובית בתולדות המדינה עם מאות מקרי אלימות, תקיפות ואיומים נגד להט"בים רק של זהותם", אומרת מנכ"לית האגודה למען הלהט"ב יעל סיני ביבלש. "אנחנו רואים כיצד אמירות מסיתות של שרים וחברי כנסת תורגמו לאלימות ברחובות. המאבק שלנו בשנה הקרובה עתיד להיות מאתגר עוד יותר. לפנינו עוד דרך ארוכה להשגת שוויון חברתי, תעסוקתי, ואזרחי מלא, ואנו לא נעצור עד שנשיג אותו".

יו״ר השדולה הגאה בכנסת, חה״כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) בעקבות פרסום דו"ח הלהט"בופוביה של האגודה למען הקהילה הגאה:

״אלו נתונים מפחידים, מבהילים, מזעזעים, אבל לא מפתיעים. זוהי תמונת המצב תחת הממשלה הכי להט״בופובית בתולדות המדינה. איפה עלה התאנה שהבטיח שבמשמרת שלו כיו״ר הכנסת לא יפגע אף ילד להט"בי?״.

לדיווח על אירוע להט"בופובי וקבלת סיוע ניתן לפנות למרכז הדיווח של האגודה למען הלהט"ב בכתובת: https://www.lgbt.org.il/nir-katz-center

"יש עם מי לדבר" - קו הקשב, המידע והתמיכה של האגודה פועל בטלפון: 2982* או בווטסאפ: 058-6205591.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר