בן גביר על העימותים במירון: "דרשתי מהמשטרה דין וחשבון על פגיעה באדם מבוגר"

בתיעוד חריג מההר נראה שוטר דוחף גבר חרדי מבוגר וזה נופל ונחבט בראשו • ראש אגף מבצעים באיחוד הצלה: "בסוף נופלים בהסברה, אף אחד לא מסביר לחרדים את הסכנה" • סגן שר התרבות ח״כ יעקב טסלר: "הזדעזעתי, בפרט מהתיעוד הנורא בו שוטר מג"ב מטיח לרצפה באכזריות אדם מבוגר" • המשטרה: "רואים בחומרה את ההתנהלות ובהתאם הלוחם הורחק מפעילות עד לבירור האירוע"

מאות מתפללים ניסו לפרוץ למתחם ציון הרשב"י במירון, השוטרים הפעילו אלימות // השימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

מאות חרדים הגיעו למירון כבר בסוף השבוע ובמהלך ההילולה, וניסו לפרוץ למתחם למרות ההחלטה להכריז על המתחם כשטח צבאי סגור. המשטרה אף עצרה אוטובוסים כבר במחסום הבקעה, שם עשרות חרדים חסמו את הכביש ובמקום נוצר פקק גדול.

באחד התיעודים מהעימות בין השוטרים לחרדים (בנגן בראש הדף), נראה שוטר כשהוא דוחף גבר חרדי מבוגר וזה נופל ונחבט בראשו על הרצפה. התיעוד הקשה גרר תגובות מצד המערכת הפוליטית, בהם השר לבטחון לאומי, איתמר בן גביר, שהמשטרה נמצאת תחת סמכותו, אשר ביקר את השוטרים בחריפות. "אין מנוס", אמר השר, "כשיש תיעודים חריגים, כשמדובר באלימות בחסרי ישע, מבוגרים ונשים, לגנות ולדרוש מהמשטרה לקבל עליהם דין וחשבון".

זריקת כסאות, זרנוקי מים והסתערות על המתחם: העימותים בין החרדים לשוטרים במירון // דוברות המשטרה

מאות חרדים קיצוניים התפרעו במתחם קבר רשב"י במירון והתעמתו עם שוטרים שניסו לאכוף את ההחלטה לבטל את ההילולה בשל החשש לירי טילים של חיזבאללה. צו שהוציא מפקד פיקוד העורף הכריז על מתחם הקבר כשטח צבאי סגור למשך ימי ההילולה, ועד היום (שני).

עם זאת, כבר ביום חמישי הסתננו עשרות חרדים למתחם הקבר. בצאת השבת פעלו השוטרים להוציא אותם מהמתחם, העימותים נמשכו גם אתמול, כשמאות הצליחו להסתנן למתחם, וחלקם שהו במושב מירון בימים האחרונים. המתפרעים גרמו נזק לתשתיות וסיכנו את ביטחון השוטרים וכוחות הביטחון.

"זה קרה גם בקורונה. וגם בשנה שאחרי הקורונה"

מושיקו מוסקוביץ, מפקד אגף מבצעים לשעבר באיחוד הצלה: "בסוף נופלים בהסברה. אף אחד לא מסביר לחרדים את הסכנה. ומנגד הם רואים את הפרוטקציונרים עולים, ויש שם 1000 שוטרים, אז הם חושבים. הם חסינים מהטילים של החיזבאללה. להם לא מסוכן? זה קרה גם בקורונה. וגם בשנה שאחרי הקורונה. גם בלי להגן על החברה החרדית, צריך להסביר להם. הרבנים לא אמרו בקול שפיקוח נפש קודם לתורה".

לאורך כל שעות היום ניסו מאות אנשים להסתנן, כשהמשטרה רודפת אחריהם ומנסה למנוע מהם כבר במחסומים בדרכים מלהגיע למתחם ההר. אך רבים מהם הגיעו גם למתחם ההר. שם המתינו להם השוטרים ופינו אותם. המשטרה הרחיקה לא פחות מ-500 מסתננים. לאחר שאלו זרקו חפצים וניסו לפגוע בשוטרים כשהם הורסים גדרות.

מאות חרדים בדרכם להר מירון, צילום: דוברות המשטרה

לפנות בוקר התקיימו במתחם ההר שלוש הדלקות שתוכננו מראש ובכל אחת מהן היו עשרה אנשים. לאחר ההדלקה המסורתית של האדמו"ר מבויאן הדליקו הרב הספרדי, שלמה עמאר והרב של צפת, הרב שמואל אליהו.

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל רואה בחומרה רבה את התנהגותם של פורעי החוק שבחרו לתקוף את השוטרים הפועלים לאכוף את החוק ולשמור על ביטחון הציבור. המשטרה תפעל בנחישות נגד כל תקיפה או אלימות מכל סוג שהיא שתופנה כלפי השוטרים במקום. אנו שבים ומדגישים כי הצעדים וההיערכות המיוחדת של משטרת ישראל נועדו להבטיח את שלומו וביטחונו של הציבור".

"מתחילת המלחמה נורו עשרות רקטות לכיוון הר מירון ומספר רב מהן נפלו בנקודות שבהם נוהגים לאורך השנים לעבור עשרות אלפי בני אדם. שהייה במתחם מירון מהווה עבירה פלילית. כך גם ניתן לרשום קנסות נגד העוברים על החוק".

בן גביר: מגנה בכל תוקף אלימות שוטרים נגד אזרחים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "דרשתי מהמשטרה דין וחשבון לגבי מקרי אלימות שבו שוטר פגע בצורה קשה באדם מבוגר בהר מירון ושוטר אחר ירה באוויר. אני מגנה בכל תוקף מקרי אלימות של שוטרים נגד אזרחים. במהלך כל היום הענקתי גיבוי מלא לשוטרים, ללוחמי מג״ב וכוחות הביטחון שעשו הכל כדי לשמור על הר מירון מפני סכנת נפשות של ממש. אבל אין מנוס כשיש תיעודים חריגים כשמדובר באלימות בחסרי ישע, מבוגרים ונשים, לגנות ולדרוש מהמשטרה לקבל עליהם דין וחשבון".

הרגע בו המתפלל החרדי המבוגר מטח לרצפה לאחר שנדחף על ידי שוטר, צילום: צילום מסך

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: "המראה המזעזע של שוטר מג"ב מפיל ארצה באלימות בוטה יהודי מבוגר או שוטר נוסף שיורה באוויר באירוע אזרחי צובטת לב כל אחד ולא מתקבלת על הדעת. אני דורש להדיח באופן מיידי את השוטרים האלימים".

סגן שר התרבות ח״כ יעקב טסלר: "הזדעזעתי נוכח מקרי אלימות קשים מצד שוטרים היום במירון, ובפרט התיעוד הנורא בו שוטר מג״ב מטיח לרצפה באכזריות אדם מבוגר שאינו מתנגד וללא כל סיבה. מדובר במקרה חריג ומקומם ביותר. פניתי הערב לשר לבטחון לאומי ולמפכ״ל המשטרה להורות על פיטוריו המידיים של השוטר האלים ולהעמדתו לדין. אין מקום לאלימות גסה ומסוכנת בשירות הציבורי".

יו״ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "פעם זו מכתזית בכינון ישיר לזוג חרדי מבוגר ופעם זו דחיפה אלימה ואגרסיבית למבוגר שיכול להיות הסבא של השוטר הזה. האלימות המשטרתית שבמקרה מופעלת תמיד לאותם ציבורים היא בלתי מתקבלת על הדעת. הגיעה העת לבער את האלימות המשטרתית ולוודא אכיפה שיווניות".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "‏התיעוד המזעזע של שוטר משליך באכזריות על הריצפה יהודי חרדי מבוגר במירון חייב להוביל לבדיקה וטיפול מיידי של האירוע ולא משנה מהן הנסיבות שהובילו לכך. למרות שהעלייה להר נאסרה בחוק ומחובתם של הרשויות לאוכפו, שום דבר לא מצדיק התנהגות אלימה שכזאת".

עימותים קשים בין כוחות משטרה לחרדים שנכנסו להר מירון רגלית, צילום: ללא קרדיט
התפרעות במירון, צילום: צילום מסך

שר הדתות מיכאל מלכיאלי בתגובה לתקיפה האכזרית בקבר הרשב"י: "מראה לא נתפס שאין כל דרך לעבור עליו לסדר היום, ימוצה הדין לאלתר עם הפורעים. אין אפשרות לדלג את הפשע הזה".

יו"ר וועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי: "אין ולא תהיה שום הצדקה לסיכון חייו של קשיש חסר ישע והטחתו על הארץ באכזריות ובחוסר חמלה. אני קורא למח״ש ולמג״ב לחקור את האירוע ולמצות עד תום הליכים את הדין עם המעורבים״.

סגן יו"ר הכנסת ח"כ ארז מלול בפניה למפקד מג"ב יצחק בריק ולמח"ש: "יש להשהות לאלתר את שוטר מג"ב שהטיח את ראשו של היהודי הקשיש בן 80 בסמוך לציון במירון. מדובר במראות קשים, שבמידה והיו מתרחשים בהפגנות קפלן, השוטר היה נזרק עוד באותו היום מהמשטרה. בד בבד, בהזדמנות זאת צריך לומר, אלימות כנגד שוטרים, היא דבר שראוי לגינוי".

שר העבודה מטעם מפלגת ש"ס, יואב בן צור: "האלימות בהר מירון מעוררת שאלות קשות על הפעלת כוח לא חוקי ומסכן חיים. לצד הביקורת המוצדקת על התפרעויות של שוליים קיצונים שעלו שלא כחוק וביזו את קדושת האתר, עולה תמונה מדאיגה של חלק מהשוטרים שבאו לפרוק את זעמם בשנאה חסרת גבולות כנגד הציבור החרדי. אני קורא למח״ש לאתר את השוטרים שעברו על הנהלים ולמצות איתם את מלוא חומרת הדין, דמם של החרדים אינו הפקר".

המשטרה בתגובה: 19 שוטרים נזקקו לטיפול; הלוחם הדוחף הורחק מפעילות 

בתוך כך, המשטרה שסופגת ביקורת רבה על היד הקשה נגד החרדים במירון, מפרסמת היום (ראשון), נתונים, לפיהם "19 שוטרים פונו לקבלת טיפול רפואי לאחר שהושלכו לכיוונם מוטות ברזל, זכוכיות וחפצים שונים. כמו כן, פגעו המפגיעים באמצעים ורכוש שהוקם במקום לשם שמירה על בטחונם. עד כה הורחקו מהמקום מעל ל-1000 אנשים לא מורשים ועוד אלפים נחסמו בכבישים המובילים לאתר".

שוטרת שנפצעה בעימותים בין החרדים לשוטרים במירון, צילום: דוברות המשטרה

על הסרטון שבו תועד שוטר דוחף ומפיל גבר חרדי מבוגר, אומרים במשטרה: "בהמשך לסרטון בו נראה לוחם מג"ב במילואים שדחף אדם מבוגר במירון - נבהיר כי אנו רואים בחומרה את ההתנהלות ובהתאם הלוחם הורחק מפעילות עד לבירור האירוע. כמו כן, שאר האירועים יבדקו ויופקו לקחים בהתאם. אנו שבים ומדגישים כי הצעדים וההערכות המיוחדת של משטרת ישראל נועדו להבטיח את שלומו ובטחונו של הציבור".

מסוק הוזנק לחילוץ חרדי שהתייבש בנחל

בתוך כך, עקב ההחלטה על סגירת המתחם של רבי שמעון בר יוחאי ערב ההילולה, חרדים רבים פקדו היום (ראשון), את נחל עמוד והר מירון בניסיון להגיע למירון דרך השטח, מה שיוצר עומס רב על מתנדבי יחידת החילוץ. משעות הבוקר מתנדבי היחידה הוזעקו לחמישה חילוצים בנחל עמוד והר מירון שצמודים לקבר הרשב"י.

החילוץ בשטח, צילום: דוברות יחידת החילוץ גליל-כרמל

רוב החילוצים היו עקב תשישות חום, התייבשות וקושי להמשיך וללכת. באחד האירועים הוזנק מסוק של משטרת ישראל לחלץ חרדי שהיה במצב של תשישות והתייבשות בנחל, הוא פונה לבית החולים זיו בצפת. מתנדבים מיחידת החילוץ "גליל-כרמל" חברו לתשושים והפצועים בשטח וצוותי רפואה של היחידה העניקו להם טיפול רפואי. בהמשך הם פונו, חלקם במסע אלונקות וחלקם ברגל, אל מחוץ לשטח.

מהמרכז הרפואי זיו נמסר: נכון לשעה זו הובאו למלר"ד זיו 10 פצועים מאירוע ההילולה במירון. אחד הפצועים, קשיש בן 75, סובל מחבלת ראש ועובר כעת הדמיה לבחינת חומרת הפגיעה. בנוסף ישנם 5 שוטרים ו-4 אזרחים שנפצעו קל במהלך הפרות הסדר במקום. הפצועים סובלים מחבלות יבשות, ולאחר טיפול הם צפויים להשתחרר במהלך הלילה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר