המשנה ליועמ"שית בכנס עורכי הדין: "רק במערכת משפט עצמאית מדינת ישראל תוכל להתמודד עם ההליכים בהאג"

לדברי גיל לימון: "אם הצעת החוק של עילת הסבירות הייתה מתקבלת היא הייתה הופכת את מערכת המשפט לחסרת עצמאות" • המפגינים מחוץ לכנס קראו: "עד כאן, גיוס לכולם" • בטקס הפתיחה הקהל עמד ומחא כפיים לעו"ד עוז דוידיאן שבבוקר השבעה באוקטובר יצא עם טנדר לכיוון רעים, חירף נפשו והציל כ-130 ישראלים ממסיבת הנובה

ההפגנה מחוץ למלון דן באילת, בכנס לשכת עורכי הדין. צילום: רונית זילברשטיין

כנס לשכת עורכי הדין המתקיים באילת מדי שנה נפתח הערב (ראשון), במלון דן. והמפגינים נגד נבחרי הציבור, בהם חברי הכנסת טלי גוטליב ושמחה רוטמן, כבר נוכחים במקום. המפגינים יצאו בקריאה נחושה: "עד כאן - גיוס לכולם".  

ההפגנה מחוץ למלון דן בו נערך כנס עורכי הדין, צילום: רונית זילברשטיין

 "בזמן שישראל נלחמת בדרום ובצפון, ובזמן שהלב שלנו נשבר מכל חייל שנהרג או נפצע. בזמן שמילואימניקים מסכנים את חייהם ומקריבים את פרנסתם ולא רואים את הבית, ממשלת החורבן מנסחת את חוק ההשתמטות שפוגע בביטחון המדינה ומפלה בין דם לדם", כך המפגינים.

המשנה ליועמ"שית: "חוק עילת הסבירות היה הופך את מערכת המשפט לחסרת עצמאות"

עורך הדין גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה: "אם יש דרך למדינת ישראל להתמודד עם ההליכים המשפטיים כיום בהאג זה רק במערכת משפט עצמאית. זה לא פעם ראשונה שמדינת ישראל מתמודדת בזירה הבינלאומית. אם יש דרך לעצור את הקטר הזה שדוהר לעברנו בהאג זו רק מערכת משפט עצמאית ואפקטיבית. הצעת החוק של עילת הסבירות אם היתה מתקבלת היתה הופכת את מערכת המשפט לחסרת עצמאות.

המשנה ליועמ"שית גיל לימון. לעצור את הקטר של האג, צילום: אורן בן חקון

"צריך להבין שתחת חסות המלחמה, הממשלה מפעילה החלטות דרקוניות ופוגעת בזכויות האזרח...חלק גדול מההחלטות אינם שקופות. הציבור לא יודע ולא מבין את התהליכים שעוברים עד לגיבוש ההחלטות. הדרך היחידה היא שהדברים האלו ייעשו כמו שצריך, היא רק אם יש יועצים משפטיים פנימים שעוברים על ההחלטות".

עו"ד נדב ויסמן ממשרד עורכי דין מיתר אמר בפאנל על עילת הסבירות, כי בג"צ בהחלטתו שלא לאשר את עילת הסבירות הציל את מדינת ישראל והשאיר אותה דמוקרטית מה שמאפשר כיום למדינת ישראל לטעון בבית משפט בינלאומי עם בית משפט עצמאי. לדבריו, "כל נושא עילת הסבירות הוא להשתלט על מינויים. אף פרקליט שמייצג את מדינת ישראל לא צריך להרגיש את הגרזן על הראש. יש לנו מזל שלשכת עורכי הדין היא עצמאית וגם את זה ניסו לבטל אחרי הבחירות האחרונות. עד היום אין נשיא לבית משפט העליון. אנחנו חייבים נשיא לבית משפט העליון. טענת ההגנה היחידה שלנו כיום בהאג היא שלמדינת ישראל יש מערכת עצמאית ואפקטיבית".

"אני ראיתי במו עיני את נשיאת בית משפט העליון עם ג'יפ שלם של מאבטחים, את היועצת המשפטית לממשלה מסתובבת עם מאבטחים. אנחנו כולנו מסתובבים עם מאבטחים. אף אחד בממשלה לא מגנה את זה. לא עוצר את זה. ועדת החוקה היתה צריכה לחזק את מערכת המשפט.
אנחנו נלחמים עכשיו את המלחמה הכי צודקת בתור מדינה, ואנחנו צריכים לעשות את זה כחוק".

כנס לשכת עורכי הדין באילת. מעילת הסבירות ועד לשוויון בנטל והאג, צילום: יהודה בן יתח

בכנס משתתף גם עורך הדין עוז דוידיאן שיקבל הערב (ראשון), את אות לשכת עורכי הדין על פעילותו בשבעה באוקטובר. בבוקר השבעה באוקטובר יצא עוז עם הטנדר שלו לכיוון רעים ונסע הלוך וחזור כשמחבלי חמאס יורים לעברו. דוידיאן חירף נפשו והציל כ-130 ישראלים שהיו במסיבה בנובה. עורכי הדין כיבדו אותו בטקס הפתיחה, נעמדו ומחאו כפיים.

המושב הראשון בכנס ייפתח עם אחת הסוגיות המשפטיות הטעונות שידעה מדינת ישראל - זו שעמדה במרכז הרפורמה המשפטית שהוציאה מיליוני ישראלים להפגנות בשנת 2023: עילת הסבירות. 

חבר הכנסת שמחה רוטמן יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט ויו"ר סיעת הציונות הדתית התייחס לירי הטילים למרכז הארץ, החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג וצו הפסקת הלחימה: "עצם העובדה שיורים מרפיח מראה שעד שלא נסיים את העבודה לא יהיה שקט. המחוייבות העליונה שלנו, הצו העליון של מדינת ישראל וממשלת ישראל וכל הגופים במדינת ישראל, הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת, הרשות השופטת מחוייבים לצו אחד עליון, קודם כל מגינים על מדינת ישראל, כולם מחוייבים לצו הזה האחד העליון - קודם כל להגן על אזרחי מדינה ישראל, לפני כל צו אחר".

כנס עורכי הדין באילת. ח"כ שמחה רוטמן ויו"ר לשכת עורכי הגין, עו"ד עמית בכר, צילום: יהודה בן יתח

הכנס השנתי יהיה בסימן שלטון החוק וייקחו בו חלק הצמרת המשפטית, הביטחונית והפוליטית של מדינת ישראל ובה: השופט עוזי פוגלמן, מ"מ נשיא בית המשפט העליון, עו"ד גלי בהרב מיארה, היועצת המשפטית לממשלה; רב ניצב יעקב שבתאי, מפכ"ל המשטרה; משה ארבל, שר הפנים וחבר הכנסת מטעם סיעת ש"ס; השופטת רות רונן, בית המשפט העליון; פרופ' אביחי מנדלבליט, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה והפרקליט הצבאי הראשי.

בנוסף יתארחו בו ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט ויו"ר סיעת הציונות הדתית; גדעון סער, יו''ר סיעת הימין הממלכתי; ח"כ גלעד קריב, סיעת העבודה; ח"כ אפרת רייטן, יו"ר סיעת העבודה; ח"כ עו''ד טלי גוטליב, סיעת הליכוד; ח"כ קארין אלהרר, סיעת יש עתיד וחברת הוועדה לבחירת שופטים; ח"כ יצחק קרויזר, יו''ר סיעת עוצמה יהודית, ועוד. 

על הפרק: סבירות, שווין בנטל והאג

במהלך הכנס יתקיימו מושבים מקצועיים שונים שיעסקו בנושאי הכנס, ובהם: "בג"ץ הלכת הסבירות- האם אכן מצופה מבית המשפט לנהוג באיפוק בזמן מלחמה?; מאפילה לאורה ומשעבוד לגאולה – מצוות פדיון שבויים במשפטנו".

מושבים נוספים שיעסקו בסוגיות שעוררו מחלוקת רבה בלשון המעטה: "הוועדה לבחירת שופטים – מי "בעל הבית"?; על הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג - משפט שדה או הליך משפטי לגיטימי?; הזכות להפגין ולחזור הביתה בשלום;  חוקה לישראל – ממשבר לתקווה; על הסברה, אנטישמיות ובידוד אקדמי; שוויון בנטל – אגדת עם או חזון למועד?; מחבלי הנוח'בה – העמדה לדין, ייצוג משפטי ותנאי כליאה", ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר