אמו של איתי חן שגופתו מוחזקת בשבי, בטקס זיכרון לחטופים-חללים: "הוא הופקר - ואני איתו"

בירושלים נערך טקס אזכרה של משפחות עבור יקיריהם שמותם נקבע בעודם חטופים בעזה • גל, בנה של מיה גורן: ״אמא, את ושאר החטופים הנרצחים, מבלי להיות אשמים בדבר, שילמתם את מחיר ההפקרות בצורה הכי כבדה" • חנה כהן, דודתה של ענבר הימן: ״מדינת ישראל שהפקירה אותם" • בחזרות לטקס המשואות: בתו של רון בנימין, שנחטף מאזור בארי בעת שיצא לרכיבת אופניים, אזקה את ידיה ומרחה על עצמה נוזל אדום

מחאת משפחות חטופים: ארון קבורה וטקס זיכרון מול הכנסת

לקראת יום הזיכרון, ערך היום (חמישי) מטה המשפחות להחזרת החטופים טקס אשכבה בירושלים לזכרם של החללים-החטופים, שלא זכו למנוחת עולם באדמת ישראל, ומשפחותיהם לא זכו לקבור את יקיריהם.

מחאת משפחות חטופים: ארון קבורה וטקס זיכרון מול הכנסת | יוני ריקנר

במהלך טקס האשכבה נשאו המשפחות ארון קבורה ובו תמונות יקיריהם מכיכר אגרנט לכיכר המנורה סמוך לכנסת בירושלים. ואמרו כי: ״ללא השבת יקירינו לקבורה - מדינת ישראל לא תוכל להתאבל ולהשתקם״.

"מדינת ישראל גם לא עושה כל שביכולתה להחזיר אותו"

לאחר המסע, שרון שרעבי, אחיהם של יוסי ואלי שרעבי, הקריא תפילת יזכור עדכנית ונציגי המשפחות נשאו דברים. המשתתפים הדליקו נרות זיכרון והניחו פרחים צהובים לצד הארון הריק.

טקס אזכרה של משפחות חטופים, עבור יקיריהם שמותם נקבע בעודם בשבי חמאס בעזה, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

בטקס נשאו דברים בני משפחות החללים. חגית חן, אמו של איתי חן אמרה: ״איתי הופקר ב-7 באוקטובר והופקרתי איתו. לא מספיק שהרגו לי את הילד, חטפו אותו - מדינת ישראל גם לא עושה את כל שביכולתה להחזיר אותו. אין לנשמה של איתי מקום לנוח. ביום הזיכרון אין לי מקום ראוי ללכת להתייחד עם זכרו. אני לא יכולה להתקדם בחיים אפילו צעד קטנטן בלי שיוחזר. אני לא מוכנה לקבור חפצים או לשבת שבעה כי המדינה לא סיימה את ההתחייבות שלה כלפי - איתי חייב לחזור״.

רובי חן, אביו של איתי, הוסיף: ״אני רוצה לבקש מראש הממשלה שתהיה לו בראש את התמונה מהלוויה של אחיו, גיבור ישראל - יוני נתניהו. אני רוצה שיזכור את ההורים שלו, צילה ובן ציון. אני רוצה שיזכור את ההלוויה בה נתנו כבוד, על השבעה, על העלייה לקבר שלו בשלושים וביום השנה. אני מבקש שיזכור שלהוריו היה לאן ללכת בכל יום זיכרון. אנחנו רק מבקשים את אותו דבר״.

טקס אזכרה של משפחות חטופים, עבור יקיריהם שמותם נקבע בעודם בשבי חמאס בעזה, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

גל גורן, בנה של מיה גורן, אמר: ״לא מגיע להם לסיים כך. אנשים כה מדהימים וערכיים שאיבדנו באותו יום ובחודשים שאחריו. אמא, את ושאר החטופים הנרצחים, מבלי להיות אשמים בדבר, שילמתם את מחיר ההפקרות והמחדל בצורה הכי כבדה - נחטפתם, נרצחתם ואפילו לא הובאתם לקבורה״.

"לעשות הכל כדי להחזיר אותם לקבר ישראל"

חנה כהן, דודתה של ענבר הימן: ״ענברי נחטפה ונרצחה מתוך מדינת ישראל שהפקירה אותה ואת שאר החטופים. גופתה עדיין מוחזקת בעזה. יום הזיכרון ולענברי שלנו אין קבר בארץ ישראל. אין לנו לאן לעלות, היכן לבכות, היכן להניח פרח להדליק נר".

טקס אזכרה של משפחות חטופים, עבור יקיריהם שמותם נקבע בעודם בשבי חמאס בעזה, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

"מדינת ישראל הפקירה אותה ואת שאר הנרצחים. ענברי שלנו ושאר הנרצחים נרצחו על קידוש השם. אני מבקשת ממדינת ישראל: אפשרו לענבר שלנו ולשאר הנרצחים לזכות לקבורה יהודית בארץ ישראל כפי שראוי להם. אפשרו לנו להספיד אותם. 'כבוד המת' ו'אל תלין את המת' הן בין המצוות החשובות ביותר. החזירו לנו את כל הנרצחים״.

דן ענתבי, חמיו של אוריאל ברוך: ״קיימנו שבעת ימי אבל, סיימנו שלושים ימי אבלות, ואין קבר. אין מקום לפורקן ואין מנוחה לאוריאל באדמת הקודש. אני צורח ממעמקי ליבי ובקול רם - ממשלת ישראל, עליכם לעשות הכל, אבל הכל, כדי להחזיר את אוריאל ושכמותו לקבר ישראל. הוא ראוי לזה. כל החטופים ראויים לזה. אוריאל היקר, סליחה שלא ידענו לשמור עליך. סליחה שאתה מופקר ועדיין שם. אתה הרוג מלכות וזו נחמה גדולה עבורנו״.

בתו של רון בנימין, שנחטף מאזור בארי בעת שיצא לרכיבת אופניים, מרחה על עצמה נוזל דמוי דם בכניסה להר הרצל, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

בתוך כך, בתו של רון בנימין, תושב רחובות שנחטף מאזור בארי בעת שיצא לרכיבת אופניים, מרחה על עצמה נוזל דמוי דם בכניסה להר הרצל, שם התקיים יום הצילומים האחרון לקראת החזרות לטקס הדלקת המשואות.

"זה אבסורד שעושים טקס של חגיגות כשיש 132 שאין להם עצמאות", אמרה שי בנימין. "רוקדים על הדם שלהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר