834 נרצחו בפעולות מאז יום הזיכרון האחרון

הביטוח הלאומי מפרסם את הנתונים העצובים של השנה: מספר הנפגעים בפעולות איבה • השנה נוספה לרשימה קטגוריה חדשה ומכאיבה במיוחד: חטופים בידי חמאס

בית הקברות הצבאי בהר הרצל. צילום: קוקו

בכל שנה מפרסם הביטוח הלאומי לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וחללי פעולות איבה נתונים אודות האזרחים שנפגעו בפעולות טרור.

השנה, ללא ספק, הנתונים עגומים ומצמררים מאי פעם.

מאז יום הזיכרון תשפ"ג (2023), נרצחו 834 אזרחים בפעולות איבה, 12 מתוכם בפיגועי טרור שהתרחשו עוד לפני 7 באוקטובר. אחת מהן היא חנה טובה נחנברג פיינר, שנפצעה בפיגוע ב"סבארו" בירושלים בשנת 2001 ונפטרה השנה מפצעיה.

בשבת השחורה ובחודשים שאחריה נרצחו 822 אזרחים, מתוכם 531 גברים, 291 נשים, 40 ילדים עד גיל 18 ו-68 אזרחים זרים.

כלי רכב שרופים מטבח 7 באוקטובר, צילום: Getty-Images

טבח 7 באוקטובר הותיר 630 יתומים, 177 אלמנים ואלמנות, 1,355 נותרו ללא אחים ואחיות ו 693 הורים שכולים.

לנתונים העצובים האלו על נרצחים בפעולות איבה, נוספה השנה קטגוריה חדשה וקשה – אזרחים חטופים. 201 אזרחים נחטפו ב-7 באוקטובר (לא כולל כוחות הביטחון וחברי כיתות הכוננות). מהם הוחזרו 106 אזרחים לישראל. 30 אזרחים חטופים מוגדר כחללים, כאשר שבעה מהם כבר הובאו לקבורה בישראל. מספר החטופים אשר עדיין מוחזקים בעזה, חיים או מתים, כולל כוחות הביטחון, עומד על 132 - 65 מתוכם הם אזרחים.

1.8 מיליארד שקלים למשפחות שכולות ונפגעי איבה

מיום הזיכרון תשפ"ג ועד היום, הביטוח הלאומי שילם יותר מ 1.8 מיליארד שקלים כקצבאות ותגמולים למשפחות שכולות ונפגעי איבה. 

הביטוח הלאומי גם שילם לחטופים ששבו לישראל, יותר מ 3.1 מיליון שקלים במסגרת תגמולי טיפול רפואיים וקצבאות. בנוסף, הביטוח הלאומי העביר למשפחות החטופים 61 מיליון שקל כסיוע עבור השבתם וההוצאות הכרוכות בעקבות המצב.

בית בכפר עזה שנפגע ב-7 באוקטובר, צילום: רויטרס

במסגרת מלחמת חרבות ברזל, שילם הביטוח הלאומי לנפגעי פעולות טרור כ-740 מיליון שקלים תגמולים וכ-12 מיליון שקלים במסגרת טיפולי השיקום שהארגון מסייע בהם.

"כל יום הוא יום הזיכרון"

שר העבודה, יואב בן צור, מסר: "מדינה שלמה מחבקת ושותפה לכאב של המשפחות השכולות. כמי שנפגש איתם במהלך תקופה זו, אני יודע ומרגיש שכל יום עבורם הוא יום הזיכרון ובוודאי השנה, לאחר אירוע טרור ואסון שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה של מדינת ישראל. חללי פעולות האיבה הם אזרחים שרק רצו למצות את חדוות החיים וברגע אחד איבדו את חייהם בטרור נפשע. כשר העבודה, וגם במסגרת תפקידי כאמון על הביטוח הלאומי, אמשיך לוודא כי הסיוע יינתן כל העת ואף יוגבר בעקבות שינויי החקיקה שעוד עתידים להגיע. אנחנו עם אחד, משפחה אחת עם גורל משותף".

צביקה כהן, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "השנה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה מתקיים בעיצומה של אחת המלחמות הקשות והמשמעותיות של מדינת ישראל. אסון 7 באוקטובר הוסיף אלפי אזרחים אל משפחות השכול בעקבות הטרור המתמשך והעקוב מדם שצרוב בכל אחד ואחת מאתנו. הנהלת הביטוח הלאומי ועובדי הארגון ימשיכו כל העת ללוות את המשפחות השכולות ונפגעי פעולות האיבה ונמשיך לעשות ככל יכולתנו לחבק, לתמוך ולסייע. אנו רואים את תפקידנו ואת הקשר הישיר עם המשפחות והאזרחים כצו מוסרי, חברתי וקדוש ומתוך כך אנו פועלים".

הביטוח הלאומי, במסגרת אחריותו על הטיפול בנפגעי איבה ובמשפחות החללים, עוסק גם בהנצחת החללים. אתר ההנצחה "לעד" מביא את סיפור חייהם ומותם של 5,091 החללים שנספו בפעולות איבה משנת 1851 (הקמת הישוב היהודי בארץ ישראל) עד היום. באתר ניתן להדליק נר "יזכור", לכתוב הקדשה אישית לחללים, להוציא תווית שתעטוף את נר הזיכרון המוחשי וכן לשתף ברשתות החברתיות.

 "שירים לזכרם", האירוע לזכרם של חללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה,  יתקיים במשכן הכנסת בערב יום הזיכרון. האירוע ישודר בערוצי הטלוויזיה ובפייסבוק של הביטוח הלאומי.

 שמות חללי פעולות האיבה ישודרו בטלוויזיה בערב יום הזיכרון יום שני , 24 באפריל, משעה 14:30 עד 19:00 בערב, בערוץ "כאן 11".

 טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של חללי פעולות האיבה יתקיים ביום יום שני ה' באייר התשפ"ד, 13 במאי, בשעה 13:00, ברחבת האנדרטה לחללי פעולות האיבה בהר הרצל. הטקס ייערך במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון בהשתתפות המשפחות השכולות וישודר בעמוד הפייסבוק ובאתר של הביטוח הלאומי.                                                                      

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר