ישראלים עומדים בצפירה . צילום: אי.פי

כתבות באתרים, מפגשים בתשעה באב ושיעורים בטלפון: החרדים מתקרבים ליום השואה

הדימוי התקשורתי של החרדים הוא של מגזר שמתעלם מהצפירה ביום הזיכרון ולא מגלה עניין בחוויה הישראלית המשותפת של השואה והגבורה • כמה מיזמים חדשים מנסים לגשר על הפער

לא אחת נשמעות בציבור הישראלי טענות כלפי האוכלוסייה החרדית, על שאינה לוקחת חלק במועדים לאומיים דוגמת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות.

שנה אחר שנה מתפרסמים בתקשורת ידיעות וצילומים של חרדים שאינם עומדים בצפירה, או אינם מכבדים בדרכים אחרות את אירועי הזיכרון למיניהם.

הסיבה ההלכתית להסתייגות של החרדים מיום השואה היא שהוא מצוין בחודש ניסן, שלפי ההלכה אין נוהגים בו מנהגי אבלות. אולם, מובן שלכך יש להוסיף גם את היחסים המורכבים של המגזר עם זהותה הציונית של המדינה.

סיקור מכובד באתרים

עם זאת בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה שקטה בתחום.

אמנם, בעיתוני המיינסטרים החרדים כמעט ולא הייתה התייחסות ליום השואה - ב"יתד נאמן", העיתון החשוב והמוביל בציבור החרדי, לא נרשם אזכור בשער ליום השואה, בעיתון החסידי "המבשר" ציינו את היום בריבוע קטן ואפור, ואילו בעיתון "שחרית", אזכור היום נעשה בציטוט של ראש הממשלה נתניהו מהאירוע ביד ושם.

עיתונות המבשר ביום השואה, צילום: ללא

אולם, אתרי התקשורת החרדים "כיכר השבת" ו"בחדרי חרדים", המיועדים לקהל פתוח יותר סיקרו את אירועי יום השואה באופן מכובד ביותר.

בנוסף, עיקר השינוי מתחולל לא בתקשורת, אלא צומח מהשטח. כך, בעיר החרדית ביתר עילית, קיימו כנס רשמי ביום השואה מטעם העירייה, זאת על מנת לחבר את הציבור ליום ולמשמעותו.

כדי לעקוף את הבעיה ההלכתית של קיום דיני אבלות בחודש ניסן, החליטו רבים במגזר החרדי לציין את זיכרון השואה בימי תשעת הימים.

יום השואה (ארכיון), צילום: קוקו

בעמותת "זיכרון בסלון" סיפרו כי היוזמה לערוך מפגשים בקרב החברה החרדית נולדה לאחר פניות מכמה נשים חרדיות, שביקשו ללמוד יותר על הנעשה בשואה. "זיכרון בסלון" הרימו את הכפפה ויזמו שיתוף פעולה עם ארגון חרדי בשם "גנזך קידוש השם". יחד הם ארגנו מאות מפגשים של זיכרון בסלון במגזר החרדי בתשעה באב.

מי שעוד הרימו את הכפפה לזכר בשואה במגזר החרדי, הם כמה אשדודיים בשנות ה-30 לחייהם, שכאבו את העדר השואה מחומר הלימוד במגזר ובעיקר את אי נוכחותה בתודעה הציבורית. הם החליטו ליזום מערכת טלפונית בשם "יזכרם" (שנלקח מהפסוק המופיע בתפילה "יזכרם ה' אלוקינו", המתייחס לנהרגים על קידוש השם לדורותיהם), שאליה ניתן להתקשר בכל עת ולהאזין שיעורים מוקלטים על השואה (מספר המערכת: 072-2710710).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו