בזכות תושייתו ניצלו עשרות: הרופא שהמציא מחלה כדי להציל את מטופליו מידי הנאצים

בזמן השואה בדו ד"ר ויטורי עמנואל סצ'רדוטי ועמיתיו סינדרום רפואי פיקטיבי שהרחיק את אנשי האס.אס מבית חולים ברומא • 24 שנים אחרי מותו הוא יזכה ב"אות המציל היהודי" • אחייניתו סימונה אומרת: "אני מזהה דמיון מבעית בין שנות הסיפורים משנות ה־30, שעליהן שמעתי מדודי למה שמתרחש כעת בעולם - השנאה חוזרת"

ד"ר סצ'רדוטי. הציל 60 יהודים . צילום: צילום רפרודוקציה: יהושע יוסף

ד"ר ויטורי עמנואל סצ'רדוטי הלך לעולמו לפני 24 שנים באיטליה. הוא היה רופא יהודי שפעל ברומא ושכעת יקבל את אות "המציל היהודי", היחיד שניתן ליהודים שהצילו את בני עמם במהלך השואה.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הצטרפה איטליה לנאצים. בניטו מוסוליני הטיל על היהודים הגבלות וחוקקו חוקי גזע. מצבם של היהודים החמיר עוד יותר עם הקמת ממשלת בובות שהקים מוסוליני בחסות גרמניה בצפון איטליה. תוך שיתוף פעולה של המשטרה האיטלקית עם הגסטפו נשלחו אלפי יהודים למחנות השמדה.

סימונטה סצ'רדוטי: "טוב שתמיד יהיו אנשים כמו דוד שלי, שפעל במסירות נפש והצליח גם בתוך התופת להציל יהודים"

באותה תקופה היה סצ'רדוטי רופא יהודי צעיר שעבד כרופא בבית החולים ברומא. סימונטה סצ'רדוטי, אחייניתו, מספרת: "יחד עם שני רופאים איטלקים לא יהודים הוא המציא מחלה פיקטיבית בשם 'סינדרום K', שכל מטרתה היתה להרחיק את הנאצים מיהודים שהסתתרו בבית החולים, שפעל בקרבת הגטו".

"הם קראו ל'מחלה' על שמו של אלברט קסלרינג, מפקד הכוחות הגרמניים באיטליה", מספרת סצ'רדוטי. "היהודים מצאו מקלט בבית החולים מספטמבר 1943 ועד השחרור ביוני 1944. כ־60 יהודים ניצלו בזכות התושייה של דוד שלי".

סצ'רדוטי. "שנאת היהודים חוזרת על עצמה", צילום: יהושע יוסף

אות המציל היהודי יוענק לד"ר סצ'רדוטי בטקס של המרכז העולמי של בני ברית וקק"ל, שיתקיים ביער הקדושים. האות מוענק מדי שנה על ידי הוועדה להוקרת גבורתם של המצילים היהודים בשואה. השנה יוענק האות ל־14 מצילים שפעלו ברחבי אירופה. את האות תקבל בשם סצ'רדוטי אחייניתו, סימונטה. "חבל לי מאוד שדוד שלי לא יקבל בעצמו את האות, אבל אני מקווה שהוא יהיה איתנו ברוחו כדי לראות שיש הכרה בפעילותו", היא אומרת.

"דמיון למה שמתרחש כעת"

"אני מזהה דמיון מבעית בין שנות ה־30, שעליהן שמעתי מדודי ומאבי הפרטיזן, למה שמתרחש כעת באוניברסיטאות בעולם", מוסיפה סצ'רדוטי. "שנאת היהודים חוזרת על עצמה. אני מקווה שלא נצטרך זאת, אבל תמיד טוב שיהיו אנשים כמו דוד שלי, שפעל במסירות נפש והצליח גם בתוך התופת להציל יהודים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר