לאחר אמירותיו המקוממות: האם פרס ישראל לרב הראשי בסכנה?

הפסיקה בנוגע לעתירה שהוגשה נגד הרב יצחק יוסף שאמר כי ישראל ניצלה מהמתקפה האיראנית בשל בני הישיבות ולא בזכות הצבא - תוגש שבוע לפני הטקס ביום העצמות • כמו כן, כ-1500 הורים לחיילים דרשו לבטל את מתן הפרס ליוסף שאמר "אם יכריחו אותנו ללכת לצבא - נסע לחוץ לארץ"

הרב הראשי יצחק יוסף: "אלפי טילים זרקו עלינו וברוך השם ניסים ונפלאות - בזכות מי? הרמטכ"ל? בזכות בחורי הישיבות"// דר וסחרת הפקות

בתקופה האחרונה עלה לכותרות הרב יצחק יוסף, הרב הראשי הספרדי, זאת בשל אמירות והתבטאויות שנויות במחלוקת, בעיקר בכל הנוגע לצבא, שצורמות על רקע העובדה שהוא צפוי לקבל את פרס ישראל ביום העצמאות הקרוב. בין התבטאויותיו, בין השאר: "אם יגייסו אותנו ניסע לחו"ל" ו"בחורי הישיבות הגנו על ישראל מהמתקפה האיראנית".

הרב הראשי יצחק יוסף, צילום: אורן בן חקון

מספר עתירות ועצומות הוגשו במטרה למנוע מהרב לקבל את הפרס. ב-28 במרץ, פרסם ד"ר נתי רובין בקשה לתמיכה כספית עבור הגשת בג"ץ. לאחר מכן, ב-18 באפריל פורסם לראשונה ב"ישראל היום" כי עו"ד בתיה כהנא דרור הגישה עתירה דחופה למתן צו על תנאי, המורה לשר החינוך לנמק מדוע לא יורה על החזרת ועדת פרס ישראל בתחום ספרות תורנית ומשפט עברי, כדי שידונו מחדש בזכייתו בתחום.

יירוט המתקפה האיראנית על ידי חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל

העותרת כתבה בבקשה כי יש חשש סביר שבעת המלצתה של ועדת הפרס, לא הייתה מונחת לפניה תשתית עובדתית מלאה וחבריה לא היו מודעים "להתבטאויותיו הפוגעניות והמסיתות במהלך השנים, ובפרט מאז היבחרו כרב ראשי לישראל". בג"ץ קבע כי לנוכח סד הזמנים הדוחק נקבע דיון ל-7 במאי (שבוע בדיוק לפני יום העצמאות), והנתבעים יגישו תגובות עד 48 שעות לפני מועד הדיון.

חרדים בלשכת הגיוס, צילום: יוסי זליגר

כמו כן, עוד לפני אמירתו האחרונה של הרב לפיה "לומדי התורה הגנו על ישראל מפני המתקפה האיראנית ולא הצבא", קבוצת הורים לחיילים בסדיר ובמילואים הגישו עצומה המונה 1500 חתימות לשר החינוך יואב קיש ולוועדת הפרס בה קראו לבטל את מתן פרס ישראל לרב.

בעצומה נכתב:"אנו החתומות מטה אימהות ואבות לחיילות ולחיילי צה"ל בסדיר ובמילואים פונות אליך. בוודאי לא נעלם מעינך, אמירתו הקשה של הרב יוסף מתשעה למרץ, במסגרת דרשתו השבועית המצולמת לקהל הרחב: "אם יכריחו אותנו ללכת לצבא - נסע כולנו לחוץ לארץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר