עשרות אלפים מחו נגד הממשלה ברחבי הארץ: שבעה מפגינים נעצרו

בהפגנה בקיסריה נאם עו״ד אל״מ במיל׳ אבנר (נרי) ירקוני: "נתניהו לא מרגיש אשם - הוא לא רוצה שהמלחמה תיגמר" • במהלך ההפגנה של משפחות חטופים בבגין: כלתו של יורם מצגר עוכבה על ידי המשטרה • קרובי חטופים הדליקו כתובת אש על איילון צפון בת"א: "חלאס, הם בעזה יותר מדי ימים" • קרובי חטופים התבצרו על הכביש - התנועה ממשיכה בכיוון אחד

אלפים מפגינים בקפלן, בקיסריה ובשאר הארץ: ״נתניהו לא מרגיש אשם״ // צילום: שמואל בוכריס

כמדי מוצאי שבת גם הערב (שבת) התקיימה בצומת עזריאלי ההפגנה המרכזית נגד הממשלה. רבבות הפגינו בכיכר הדמוקרטיה בקפלן וביותר מ-55 מוקדי הפגנות ברחבי הארץ בקריאה "לבחירות עכשיו!" בתום המחאה, עשרות החלו לחסום את נתיבי איילון צפון - שבעה מפגינים נעצרו.

מחאות נגד הממשלה הערב, ת"א, צילום: אי.אף.פי
קרובי חטופים הדליקו כתובת אש על איילון צפון: "חלאס", צילום: עמיר טרקל

המשטרה עצרה שבעה מפגינים שהפרו את הסדר אחרי שירדו לנתיבי איילון צפון ליד יצחק שדה וחסמו את הכביש לתנועת כלי רכב.

"חלאס - החטופים בעזה יותר מדי זמן!"

קרובי חטופים יחד עם מפגינים נוספים חסמו את איילון צפון סמוך למחלף קק"ל והדליקו כתובת אש על הכביש: "חלאס". המפגינים צעקו: "החטופים בעזה יותר מדי ימים. תחזירו את כולם עכשיו". בהמשך, קרובי חטופים התיישבו על איילון צפון, לאחר שכתובת האש שהדליקו נכבתה. "עסקה עכשיו, כולם כולל כולם. עסקה עכשיו, תחזירו את כולם". הם אף האשימו את חברי הקבינט כמי ש"הפקירו את החטופים".

איילון נחסם לתנועה ונפתח - שבעה מפגינים נעצרו // קרדיט: משטרת ישראל

בין המשפחות שחסמו את איילון והבעירו כתובת אש ״חלאס״ נמצאות: עינב צנגאוקר, אילה מצגר, יעל אור, זהירו, נטע הימן, דן פלטי ואילנה גריצבסקי שחזרה מהשבי.

מהמשטרה נמסר: "בתום המחאה המאושרת, רוב המוחים התפזרו ושמרו על הסדר. מנגד, למרות השיח עם המארגנים והאישור שניתן ע"י המשטרה למתחם מוסדר בצומת קפלן, התקבצו מספר מפגינים על דרך מנחם בגין באופן בלתי חוקי והחלו להפר את הסדר, תוך הדלקת אבוקות וריצה לעבר כביש איילון דרך גשר יהודית, בניסיון לרדת לכביש ולהפר את הסדר".

משפחות חטופים הדליקו כתובת אש ״חלאס״ על איילון צפון // קרדיט: מירב כהן מור

"כוחות משטרה הצליחו למנוע את הירידה של מפירי הסדר לאיילון, לאחר שהמפגינים התעמתו עם השוטרים ולא נשמעו להוראות. במהלך בלימת המפגינים נעצרו 7 חשודים שהפרו את הסדר והתעמתו עם שוטרים".

ח"כ גלעד קריב: "מעצרים פוליטיים נטו"

עוד נמסר כי "משטרת ישראל רואים בחומרה את הפרות הסדר, הגורמות למשטרה להפנות כוחות שעוסקים במשימות אבטחה ושמירה על בטחון הציבור. נפעל באפס סובלנות כלפי מי שיפר את הסדר וינהג באלימות כלפי השוטרים, ולא נהסס להשתמש באמצעי הפס"ד לשמירה על החוק והחזרת הסדר על כנו"

מפגינים החלו לחסום את נתיבי איילון צפון // לפי 27א

חבר הכנסת גלעד קריב הגיב על המעצרים הערב בתל אביב: ״משטרת ישראל ביצעה הערב שורה של מעצרים פוליטיים נטו שיסתיימו כמו מאות מעצרים קודמים - בשחרור המפגינים. אם משטרת ישראל מבקשת לשמח את השר החבול ועבריין התנועה הסדרתי, עליה להסתפק בזר פרחים ושוקולד ולא במעצרי שווא של מפגינים".

עימותים בין שוטרים למפגינות למען משפחות החטופים // 27א

כעשרת אלפים הפגינו מול שער הקריה בדרך בגין בתל אביב, בקריאה לבחירות ולעסקה לשחרור חטופים. בין המפגינים לשוטרים החלו חיכוכים בתום ההפגנה בקפלן, ומעבר המוחים לדרך בגין.

בירושלים צעדו אלפים מכיכר פריז לכיוון מרכז העיר והתאספו ברחבת המשביר. מאות השתתפו גם בהפגנה בקיסריה שנערכת ליד בית ראש הממשלה בעיר. בהפגנה נאמו תא"ל במיל' נחמיה דגן, לשעבר קצין החינוך הראשי, קטי בר מ"אימהות נגד אלימות" והשחקנית שרית וינו אלעד.

המשפחות מתבצרות על הכביש // קרדיט: מירב כהן מור

כמה אלפים הפגינו גם בצומת חורב בחיפה נגד הממשלה ובקריאה לשחרור החטופים. המפגינים צעדו למקום מהאודיטוריום במרכז הכרמל, כשאת הצעדה הוביל שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון. "בחירות וחטופים עכשיו, לא נוותר", צעקו המוחים.

"לנתניהו אין סיכוי"

אלפים מחו גם בהפגנה ברחבת קניון ערים בכפר סבא בדרישה לבחירות, ומאות מפגינים בצומת רעננה על כביש 4.

הפגנות נגד הממשלה הערב בחיפה, צילום: הרצי שפירא
הפגנות נגד הממשלה הערב בחיפה,
פרשים מול מפגינים בתל אביב, הערב, צילום: אי.אף.פי

תא"ל במיל' נחמיה דגן, שכיהן כקצין חינוך ראשי, נאם הערב מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה ואמר: "לביבי אין סיכוי. ביבי ושרה מכירים אותי מצוין. אמרת לי שאני מלח הארץ. מה שעושה אותנו עם זו לא הדת אלא הערבות הדדית, והחטופים שואלים איפה אנחנו עכשיו".

"אני מתבייש. אני מרגיש שבגדו בהם. אני הצבא לקחו אחריות, ושניים כבר התפטרו. אבל ראש הממשלה והדרג המדיני לא לוקחים אחריות. הם לא מרגישים אשמים. הם לא מתנצלים. ביבי לא רוצה שהמלחמה תיגמר. אני מבטיח לך שאעשה כל מה שצריך שאתה תודח, אתה וממשלת הזדון שלך. אעשה כל מה שצריך כדי שתעלם מחיינו וזה יקרה".

הפגנה נגד הממשלה בקיסריה מול ביתו של נתניהו, צילום: ירון דורון
הפגנה נגד הממשלה בקפלן, הערב, צילום: קוקו

כמה מאות מפגינים הגיעו עם צאת השבת לקיסריה להפגין ליד מעונו הפרטי של ראש הממשלה. הם קוראים לנתניהו להחזיר את החטופים ובמקביל קוראים לו להתפטר.

"הדם על הידיים של ממשלת הדמים"

בין הקריאות שנשמעו בהפגנה: "נתניהו הוא אסון", "1,500 ישראלים מתים - הדם על הידיים של ממשלת הדמים", "עד שהוא יילך", "מי שהפקיר לא ייתקן", "אין חנינה לאויב המדינה", ועוד.

הפגנות בקפלן נגד הממשלה ובעד החזרת החטופים, צילום: אי.אף.פי

 

המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב: "אשם", "נתניה עוקד את עמו על מזבח אשמתו", "אתה הראש אתה אשם", "הדחה עכשיו", ועוד. המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים כדי למנוע הגעה של המפגינים עד למעונו של ראש הממשלה.

עו״ד אל״מ במיל׳ אבנר (נרי) ירקוני, שהיה טייס קרב 35 שנה, מנהל רשות התעופה לשעבר, נאם בעצרת בקפלן ואמר: ״לאלה שיושבים בבית מול הטלוויזיה ומצפים שנתניהו יבין ויפרוש זה לא יקרה אין לנו את הפריבילגיה לחכות. עד שנבין שזה לא יקרה זה יהיה מאוחר מדי. אין לנו כרגע שום אופציה אלא לצאת לרחובות למרות המצב המחורבן להפגין בהמונינו, ולומר את דברינו בכל הכלים הדמוקרטיים״.

הפגנה נגד הממשלה בקפלן, הערב, צילום: קוקו
הפגנות נגד הממשלה בתל אביב, היום, צילום: אי.אף.פי

״אין לנו זמן לאחרי המלחמה שלו, לוועדת החקירה שלו, ובטח שלא לניצחון המוחלט שלו. אבל חשוב להבין - זה לא שאם הוא ילך - הכל יסתדר. ממש לא, יש הרבה נזקים לתקן, והחברתיים - בראשם. אבל כל עוד הוא בראש – תהליך השיקום לא יכול אפילו להתחיל".

"האסון החמור ביותר מאז קום המדינה"

"לכן - חייבים להגביר את המחאה - למען הקדמת הבחירות, ולפני הכל למען החזרת החטופים. ולמי שעוד לא הבין – יש קשר הדוק בין השניים״.

עו״ד אל״מ במיל׳ אבנר (נרי) ירקוני., צילום: ליאור שגב

פרופ׳ יניב רוזנאי - מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים, אוניברסיטת רייכמן, נאם בקפלן: ״אם יש לקח אחד מהשנה החולפת הוא שממשלה זה עסק רציני. כשנכשלים בו אנשים משלמים בחייהם וחייה של האומה כולה בסכנה. במקום שאדריכלי המהפכה המשטרית שהובילו אותנו לאסון החמור ביותר מאז קום המדינה ייקחו אחריות ויתפטרו בשל המדיניות ההרסנית שלהם, הם ממשיכים בקו הפופוליסטי המפלג ומטילים אחריות על אחרים״.

״85% מהציבור לא נותנים אמון בממשלת ישראל. פעם אחת קבלו החלטה נכונה למדינה. החזירו את המנדט לציבור ולכו לבחירות עכשיו. רק הציבור יביא בהקדם את היום שאחרי, ויבטיח שלישראל תהיה ממשלה חדשה שתתמקד בשיקום, בבניה מחדש וביצירת מדינה דמוקרטית טובה, יציבה וחזקה יותר, ברוח הכרזת העצמאות. זה לא תלוי באף אחד אחר, רק בנו״.

המונים יצאו להפגין נגד הממשלה בתל אביב, צילום: אי.אף.פי
הפגנות בקפלן, הערב, צילום: רויטרס

לי הופמן אגיב, מנהלת השטח של "בונות אלטרנטיבה": ״הדבר הנורמלי לעשות הוא להבטיח שהממשלה הזו לא תכהן ביום השנה למחדל שרשום על שמה. יש לנו חלון הזדמנויות קצר לפעול ולהפעיל לחץ על נבחרי הציבור לקבוע תאריך לבחירות - לפני 7 באוקטובר הבא! זה הזמן להבטיח שהקורבנות לא היו לשווא זה הזמן שלנו להביא את השינוי, וזה מתחיל בבחירות עכשיו!״

"נאבקים על דמותה של המדינה"

״הכנסת אמנם בפגרה אבל אנחנו לא, אחיות ואחים שלי אנחנו נאבקים על דמותה של המדינה והחברה הישראלית ברחובות, בככרות, מול בתי נבחרי ציבור אדישים ומנותקים ו עד שנביא לפיזור הכנסת ולבחירות בהקדם״.

 

הפגנה נגד הממשלה בקפלן, הערב, צילום: קוקו

גם בכיכר פריז בירושלים אלפים מפגינים למען החזרת החטופים ובקריאה לבחירות. המוחים צועדים ואוחזים בשלטים הנושאים בין היתר את הכיתוב "שבויים של נתניהו". 

טרם ההפגנה, תנועת ״חופשי בארצנו״, מסרה: ״בחג הפסח, חג החירות, אנו נאבקים להשיב את חירותם של 133 חטופים ישראלים הנמקים במנהרות חמאס ואת חירותנו כעם לבחור את ההנהגה הראויה לנו".

הפגנות נגד הממשלה בתל אביב, היום, צילום: אי.אף.פי

"ממשלת החורבן מובילה אותנו מאסון לאסון ואין לה את הלגיטימציה המוסרית והציבורית להמשיך ולכהן. אנו חייבים לדאוג שתקום פה הנהגה שמחויבת לצרכי העם והמדינה - ולא לצרכים הסקטוריאליים וההישרדותיים שלה, אין חג בלי חירות. כל החטופים והחטופות חייבים לחזור הביתה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר