"זוועת העבר מתערבבות בסיוט חדש": במצעד החיים 2024 ישתתפו שורדי שבי חמאס

בין 55 שורדי שואה שישתתפו במצעד שיתקיים בפולין ישתתפו חטופים ששוחררו • בנוסף אליהם תשתתף גם בלה חיים, שורדת שואה וסבתו של יותם שנחטף לעזה, ונורה בשוגג על ידי צה"ל ברצועה • יו"ר הסוכנות היהודית: "מבינים את גודל האחריות של דורנו להבטיח את קיומו של העם היהודי"

"תזכורת לאיום הקיומי". משתתפי מצעד החיים אשתקד. צילום: יוסי זליגר

יום הזיכרון לשואה ולגבורה יהיה השנה שונה בצל אירועי שבעה באוקטובר. גם במצעד החיים, שייערך בפולין זו השנה ה-36, יזכירו את ההבטחה "לא עוד" שהופרה בשטח מדינת ישראל.

תחילת מצעד החיים בהובלת נשיא פולין אנדז׳יי דודה ושורדי השואה (ארכיון) // יוסי זליגר

"השנה מקבל מצעד החיים - שייערך בסימן 'סולידריות ושותפות גורל בין יהדות התפוצות לבין ישראל' - משמעות יוצאת דופן", אומר ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים, "זוועות העבר מתערבבות בסיוט חדש, שעודנו נמשך. ישראל חוותה פוגרום בלתי נתפס, תזכורת מתמשכת לאיום הקיומי שנובע משנאת יהודים. כולנו מבינים יותר מתמיד מדוע שימור זיכרון השואה חשוב גם ב-2024. התמיכה הבינלאומית בזכותה של ישראל להגן על עצמה התחלפה בגל אנטישמיות עכור וקשה, לכן משימתנו במצעד החיים חשובה מתמיד".

במקביל למצעד, שייערך ב־6 במאי, יצויין מועד היסטורי נוסף: 80 שנה לשואת יהודי הונגריה. אירועי מצעד החיים ייפתחו בבודפשט, בערב יום השואה, במצעד בהשתתפות 80 שורדי שואה ממוצא הונגרי, ובסיומו ייערך טקס בתחנת הרכבת קלטי, שממנה יצא המשלוח הראשון של יהודי בודפשט לאושוויץ־בירקנאו. לאחר מכן תצא "רכבת החיים" לאושוויץ ועליה 500 תלמידים הונגריים שישתתפו במצעד בפולין. שורדת השואה מריאן מילר, אמו של השחקן והבמאי אדיר מילר, שגדלה כתינוקת בגטו בבודפשט, תבצע בטקס המרכזי, יחד עם הזמר טל סונדק, שיר שכתב בן דוד שנרצח על גדות הדנובה בהיותו בן 13.

פרננדו מרמן שנחטף ושוחרר יצעד במצעד החיים, צילום: דובר צה"ל

את המצעד ביום השואה יובילו 55 שורדי שואה מישראל ומהעולם, ובהם שבעה שנפגעו מאירועי 7 באוקטובר: בלה חיים, סבתו של יותם חיים ז"ל שנחטף מביתו שבכפר עזה ונהרג מאש צה"ל כשניסה להימלט; דנית גבאי מאשקלון, שהייתה בבית ילדיה בקיבוץ רעים בעת המתקפה; דניאל לוז מבארי; שמיל ברקו מאשקלון שביתו הופצץ; יהודית צמיר ממפלסים; ז׳קלין גליקסמן מעין השלושה, וצילי ונקרט, סבתו של עומר ונקרט שנחטף מהמסיבה ברעים.

לצידם יצעדו גם גבריאלה ליימברג ופרננדו מרמן שנחטפו ושוחררו, ובני משפחות חטופים שטרם שוחררו, נציגי משפחות שכולות, פצועים, אזרחים שהצילו חיים וראשי מועצות.

"לבנות מתוך השבר"

משלחת נפגעי שבעה באוקטובר תצעד ביוזמת קרן מנומדין בראשותו של חיים טייב, נכד לשורד שואה מתוניסיה. מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל פועלת הקרן בפריפריה ובקו העימות לחיזוק החוסן הקהילתי, ומלווה את תהליך השיקום של קיבוץ עין השלושה. "מתוך השבר הענק והחורבן שחווה העם היהודי, אנחנו ממשיכים לבנות את המדינה שלנו", אומר טייב.

ארגון מצעד החיים, קרן קיימת לישראל, הסוכנות היהודית והקרן למורשת היהודית בהונגריה MAZSOK יקיימו כנס בינלאומי בבודפשט בנושא שואת יהודי הונגריה, בהשתתפות מנהיגות יהודית צעירה מכל אירופה. משתתפי הכנס יצעדו בבודפשט וגם בפולין.

בני נוער בכניסה למחנה בירקנאו, 2023, צילום: יוסי זליגר

דורון אלמוג, אלוף (מיל׳), יו"ר הסוכנות היהודית: "אל מול האנטישמיות שמרימה את ראשה המכוער - אנחנו קוראים בקול: לעולם לא עוד! נמשיך ברוחה של חנה סנש, לוחמת וצנחנית, שהוצאה להורג בידי הנאצים, בבודפשט עיר מולדתה. 'קול קרא והלכתי', אמרה.  קול קרא ונלך, כולנו יחד, ברוחה ובתעוזתה, מבינים את גודל האחריות של דורנו להבטיח את קיומו של העם היהודי לנצח נצחים".

יפעת עובדיה־לוסקי, יו"ר קק"ל: "בזמן שבו מתחוללת מלחמה בישראל, יש חשיבות עליונה לזכור ולא לשכוח את שחווה העם היהודי לפני 80 שנים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר